bouxesa skrev:
Köpte en idag på bauhaus i barkaby. 1995 inklusive 2 skenor
Och??? Du har väl provkört den? Vad tyckte du? d^_^b q(;^;)p :)

Hehehe Oj oj oj. vilka krav. ;) Hade frugan med mig så det blev även Ikeabesök och annat "roligt". ;) Men jag återkommer med rapport efter provkörningen. Du får tyvärr vänta till onsdag. :)

Mikael_L
Ja det är ju lite spännande det här.
Jag hoppas ni fick med er hem en Billy-hylla eller liknande som du har fått provsågat i nu. :D

Jag kollade precis filmen som man hittar i första postens länk.
Och inser att denna såg kan man låsa med klingan nere och därmed ersätter den även en vanlig handcirkelsåg.
Så jag vill påstå, att ifall den är hyggligt bra på det övriga, så måste det bli en fullträff för den som vill hålla en sträng budget. Man får två sågar i en.
Själv hade jag nog lätt kunnat leva med en enda såg ifall sänksågen gick att låsa med klingan utfälld och därmed användas som vanlig handcirkel.

Jag tänkte att det kanske hade kliat lite i fingrarna ;) Ser fram emot din intryck.

Provkört än? ;)

Jag klämde på en sådan på Bauhaus i helgen och får säga att min gamla ATF55 känns bra mycket mer gedigen och stabil. Det som jag märkte först var att sågen glappade mot skenan, det var som antingen att basplattan eller skenan var sned. Alltså inte glapp i sidled utan tänk att kortsidan på skenan skulle vara välvd, så kändes det. Sågen gick alltså att "tippa" åt sidan.

Jula har också gett sig in i "matchen" med Meec red-serien.
Ser ut att vara exakt samma fabrik/löpband som Scheppach sågen. Men jämfört med vad Bauhaus tar så är denna riktigt billig. Sen att man inte vill ha dem även om man fick dem gratis är en annan diskussion :P

Edit: Länk till maskinen http://www.jula.se/sanksag-1-2-kw-o160-mm-020180

Redigerat:
Där sitter ju klyvkniv på den. Undrar om den är fast eller kan följa med i ett sänk.

corre skrev:
Där sitter ju klyvkniv på den. Undrar om den är fast eller kan följa med i ett sänk.
På bilden där klingan inte är sänkt syns inte klyvkniven, så den följer nog med i sänket. En fast klyvkniv skulle ju vara helt värdelöst på en sänksåg så man får ju hoppas att så unte är fallet.

Mikael_L
Klyvkniven fungerar som på festool. Dvs håller sig undan.

Gilgo skrev:
Jag klämde på en sådan på Bauhaus i helgen och får säga att min gamla ATF55 känns bra mycket mer gedigen och stabil. Det som jag märkte först var att sågen glappade mot skenan, det var som antingen att basplattan eller skenan var sned. Alltså inte glapp i sidled utan tänk att kortsidan på skenan skulle vara välvd, så kändes det. Sågen gick alltså att "tippa" åt sidan.
Jag har också kollat in den på Bauhaus och kan hålla med dig, sågen vickar på något underligt vis på skenan. Så om man vill ha ett snitt som går 90° rakt genom skivan så kan det bli en lite slumpmässig vinkel, som dessutom blir olika längs efter snittet.

Visst är Meec+ billig, men med två skenor och skarv-kit är man uppe i 2200:- - och plötsligt är det inte så långt till en Makita från DE eller UK, då med systainer och sken-väska. Intressant att skenorna är så (relativt) dyra jfrt med märkessågarna.

Någon som vet om Sheppach också har ett alternativ till FEstools CS75:a ?

SKall göra ett inköp med huvudsakligt användsningområde fastlåst i Festools modulskiva (eller vad den nu heter)

Nej, det finns inte.

M
Detta verkar ju vara ett alternativ för som vill ha sänksåg för att kapa någon gång ibland. Förstår att det inte är samma kvalitet som en proffsmaskin men duger det? Någon som vågat provat ännu så vi kan få en liten snabb recension? Av bilderna att döma så verkar Julas variant vara identisk.

/J

mr Jönåker skrev:
Detta verkar ju vara ett alternativ för som vill ha sänksåg för att kapa någon gång ibland. Förstår att det inte är samma kvalitet som en proffsmaskin men duger det? Någon som vågat provat ännu så vi kan få en liten snabb recension? Av bilderna att döma så verkar Julas variant vara identisk.

/J
Men,
En sänksåg använder man för att såga rakt med maximal precision.
Här har bråkis nedgjort sig över Jula-varianten http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/187273-sanksag-meec-1199-kr-pa-jula.html#11

Har man inte precision i snittet, kan man lika gärna köra med sticksågen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.