Hej
Kopplade in en shelly dimmer 2 igår
Dimmern är monterad bakom knapp och går mot ett drivdon
Kopplade enligt nedan men kör jag toggle på shellyn funkar knapp men inte app
Inställnings funktion eller behöver jag flytta alternativt koppla om shellyn?
Kopplade in en shelly dimmer 2 igår
Dimmern är monterad bakom knapp och går mot ett drivdon
Kopplade enligt nedan men kör jag toggle på shellyn funkar knapp men inte app
Inställnings funktion eller behöver jag flytta alternativt koppla om shellyn?
Du har där ett drivdon för push-dim. Jag kan inte se att det är gjort för dimning på primärsidan. Vad hade du för styrning innan shellyn?
Jag har ingen aning om hur man kopplar en Shelly för att interagera med en drivdon för Push-dim.
Jag har ingen aning om hur man kopplar en Shelly för att interagera med en drivdon för Push-dim.
Tjena ja precis. Har inte haft någon annan styrning mer än återfjädrande strömbrytare som jag styr drivdonet med. Ett alternativ kanske blir och sätta en shelly 1 istället och hoppa dim funktionen. Är ju lite fönster spottar som jag hartommib skrev:
Om du byter drivdonet till något som kan styras med 1-10 V så finns det produkter som kan lösa dimningen men annars ser jag inte någon lösning på det.
Hur hade du tänkt att det skulle funka? Att koppla på chans är sällan en bra idé.
Hur hade du tänkt att det skulle funka? Att koppla på chans är sällan en bra idé.
Tänkte om jag kunde ställa shellyn att jobba som en puls. att styra pulsen i typ 3 lägentommib skrev:
Det kan du delvis men inte tillräckligt bra för att det ska fungera för din applikation. Du kan ställa utgången till att stängas av efter en fast tid när den slagits till men det fungerar endast för en fördröjning. Ev skulle man kunna scripta det men det verkar väldigt knepigt.
Byter du drivdonet till denna så kan du använda en Shelly 0-10 V men du måste hålla klenspänningskablaget separat från starkströmmen så det faller troligen på att det är i stort sett omöjligt i en befintlig installation.
Byter du drivdonet till denna så kan du använda en Shelly 0-10 V men du måste hålla klenspänningskablaget separat från starkströmmen så det faller troligen på att det är i stort sett omöjligt i en befintlig installation.
Men tänker mig
Testade koppla in shelly plus 1 nu får funktion på det om jag kör ”auto off” 0,3 sek på relät och knappen funkar med att styra dimmningen manuellt
Problemet blir nu att shellyn visar att lampan hela tiden är släckt🥶
Ja den verkar svår att lösa.tommib skrev:
Det kan du delvis men inte tillräckligt bra för att det ska fungera för din applikation. Du kan ställa utgången till att stängas av efter en fast tid när den slagits till men det fungerar endast för en fördröjning. Ev skulle man kunna scripta det men det verkar väldigt knepigt.
Testade koppla in shelly plus 1 nu får funktion på det om jag kör ”auto off” 0,3 sek på relät och knappen funkar med att styra dimmningen manuellt
Problemet blir nu att shellyn visar att lampan hela tiden är släckt🥶
Prylarna är helt enkelt inte kompatibla med varandra för önskad funktionalitet.
Skaffa en Shelly dimmer 0-10V så att du kan styra din hidealite eller en ny driver som är dimbar på primärsidan.
Skaffa en Shelly dimmer 0-10V så att du kan styra din hidealite eller en ny driver som är dimbar på primärsidan.
Nej behöver inte dimmer. Vill iallafall styra on off via app och det får jag inte till.A avh67f skrev:
Kör jag shelly 1 måste jag ställa relät on off på 0,3 sek men då ser jag inte i app om ljuset är tänt eller släckt. Skulle vilja styra mina fönster spottar så dem går via solnedgången via home assistant men måste då hitta en puck som klarar detta. Dvs dimmra via brytaren lång puls. Vilket det gör nu. Problemet är att shelly 1 ger nu indikation avstängd hela tiden
Varför bryter du inte bara matningen till drivdonet helt med shellyn om du inte behöver dimmerfunktionen? Då ser du i appen om det är av eller på.
Självklart kommer du alltid se lampan som av, din Shelly aktiverar bara utgången i 0,3 sek, eftersom du har programmerat den så. När utgången sedan stänger av sig igen så rapporterar Shellyn att den är, ja, av.
Om du vill kunna både slå av och på samt dimma så behöver du en Shelly som matar ut 0-10 V och du behöver koppla ihop den med ditt drivdon på ett vettigt sätt.
Självklart kommer du alltid se lampan som av, din Shelly aktiverar bara utgången i 0,3 sek, eftersom du har programmerat den så. När utgången sedan stänger av sig igen så rapporterar Shellyn att den är, ja, av.
Om du vill kunna både slå av och på samt dimma så behöver du en Shelly som matar ut 0-10 V och du behöver koppla ihop den med ditt drivdon på ett vettigt sätt.
Så då som hobby elektriker så tar man bort pulsfunktionen på drivdonet? och bara kör fas och nolla?tommib skrev:
Varför bryter du inte bara matningen till drivdonet helt med shellyn om du inte behöver dimmerfunktionen? Då ser du i appen om det är av eller på.
Blir ju då att flytta tändtråden till fasen
Hur har du kopplat där knappen sitter?
Det är en enkel omkoppling men jag vill nog inte ge någon mer specifik rekommendation om du inte förstår vad som ska göras och varför. Rita gärna hur du har tänkt att koppla så kan jag kommentera.
Det är en enkel omkoppling men jag vill nog inte ge någon mer specifik rekommendation om du inte förstår vad som ska göras och varför. Rita gärna hur du har tänkt att koppla så kan jag kommentera.