Äger idag en fastighet som har en "vattenreservoar" på vår mark och som har ett servitut mot stamfastigheten som skapades i samband med avstyckning för för drygt 70 år sedan. Stamfastigheten har efter detta styckats av och dess mark består idag av runt 70 olika fastigheter (Stamfastigheten som servitutet står mot är avregistrerad).

Detta servitut säger att stamfastigheten har rätt att kostnadsfritt bibehålla och underhålla det avstyckade området där vattenreservoar, pumphus och ledningar finns.

Reservoaren i sig finns kvar men pumphuset som jag åtminstone tror det är har av tidigare ägare använts som "matkällare", inga spår av några rör eller annan utrustning finns kvar.

Jag antar att detta servitut borde avregistrerats i samband med att stamfastigheten upphörde att existera men detta gjordes uppenbarligen inte.

Hur hade ni agerat i ovan situation? Vem bär ansvaret för "anläggningen"? Vem är motpart i servitutet?

Att tillägga är att detta är inget jätteproblem för oss, men jag tycker inte heller om att det ska finnas servitut och belastningar som potentiellt kan ställa till problem längre fram när de inte är till någon som helst nytta. Samt att jag finner det intressant rent juridiskt att ha ett avtal med någon/något som inte finns.

Prata med Lantmäteriet.

harry73
Vad betyder vattenreservoar i detta fall? Är det en damm eller en större brunn?

harry73 harry73 skrev:
Vad betyder vattenreservoar i detta fall? Är det en damm eller en större brunn?
Det är en cistern under mark, cirka 4x4 meter och okänt djup.

Bifogar ett par bilder då det kanske gör tråden mer intressant även om det inte har med sakfrågan att göra, och nej jag har inte öppnat den då jag inte är säker på att vi enligt servitutet får göra det. Även om det sannolikt inte är någon som blir arg tänkte jag försöka göra allt på rätt sätt.

• Trälock över en underjordisk cistern på en gräsbevuxen mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen markcistern täckt av metallnät, omgivet av betongkanter och gräsmatta, synligt dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K Kane skrev:
Prata med Lantmäteriet.
Jag har talat med lantmäteriet, det gav mig inga mer tydliga svar än att servitutet finns och att fastigheten det är ställt mot är av avregistrerad och ej existerar. Jag har ställt frågan kring vad som gäller för ett servitut där det inte finns en motpart som existerar men har ej fått något svar på just den frågan.

Jag avser dock gräva vidare och mer kontakt med lantmäteriet kommer sannolikt ske men tycker frågan är intressant och tar gärna tankar från kunniga här så kanske processen blir enklare när jag får lite mer att gå på.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
N
B bmikael skrev:
Jag har talat med lantmäteriet, det gav mig inga mer tydliga svar än att servitutet finns och att fastigheten det är ställt mot är av avregistrerad och ej existerar. Jag har ställt frågan kring vad som gäller för ett servitut där det inte finns en motpart som existerar men har ej fått något svar på just den frågan.

Jag avser dock gräva vidare och mer kontakt med lantmäteriet kommer sannolikt ske men tycker frågan är intressant och tar gärna tankar från kunniga här så kanske processen blir enklare när jag får lite mer att gå på.
Är det ett officialservitut servitut så fortsätter det alltid gälla oavsett vad som händer med fastigheterna. Den gäller i den fastigheten den gamla stamfastigheten avregistrerades till. Det finns alltid en sådan registrerad i fastighetsregistret för den avregistrerade fastigheten.

Det är en ”no brainer” så gräv inte vidare för djupt bara (y) notera dock att servitutet kan upphört av andra anledningar men inte på grund av att stammen avregistrerats.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det går att ansöka om att onyttiga servitut som tappat sin funktion avregistreras, om man har lust att betala för det.
I detta fall vill du kanske ta bort/fylla igen anläggningen så det kan vara värt det. Annars kan man ofta låta dem bara ligga, för om de är inaktuella så kommer knappast någon att nyttja dem i alla fall.

harry73
Man har i alla fall inte rätt till att använda pumphuset till något annat.
Men om det inte stör dig för mycket, låt anläggningen vara kvar, annars tar du sakta bort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.