Jag är lite nyfiken på vad gäller service.

Tyvärr glömmer man bort det som fungerar och gör det bra vilket vår luftvärmepump gjort. Nu tycker jag den värmer extremt dåligt i stället vilket borde säga att det är dags på service.
  1. Vad är intervallerna för service?
  2. Hur lång är livslängden på en luft/luft-pump?
Pumpen det gäller är:
  • MSZ-EF35VEB (Innerdel enl. typskylt)
  • MUZ-EF35VEH (Ytterdel enl. typskylt)
Produktsida: https://mitsubishi-aircon.se/varmepump/msz-ef-veh-designmodell/#

Dammsuga luftfiltren kan man gärna göra en gång i månaden. Rengöring av innerdelens värmeväxlare med rengöringsvätska kanske varje eller vartannat år. Man brukar säga att en LLVP håller upp till 15 år. Sedan har även den tekniska utvecklingen sprungit om den och det finns nya betydligt mer effektiva modeller.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Dålig effekt kan komma av att gasen/freonet läcker ut med tiden.

Om inte innerdelens element blivit rengjord på många år, så kan den vara helt igenkloggad av damm. Det var vår gamla Panasonic efter 6 år. Det enda som kunde rengöra den var "tryckluft" från en gastub. Elementborsten på dammsugaren rådde inte på det välpackade dammet mellan flänsarna.

Ett sätt som jag noterat som bra vad gäller att rengöra flänsarna i inomhusdelen är att köra avfuktning eller kyla på sommaren. Då kondenserar vatten på flänsarna och leds ut genom slangen, och på så sätt "sköljer av" flänsarna. Jag har testat både den metoden och att faktiskt spraya med rengöringsvätska och det blir inte renare med rengöringsvätska av energikonsumtionen och okulär besiktning att döma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.