Byggahus.se

Serverrum i annan byggnad, kabeldragning?

1k läst  22 svar

1. B
    Medlem · Nivå 11
    Om du ska ha ett server-rum i ladugården så förslår jag att du nördar till det med 10 Gbit fiber mellan byggnaderna. Det är inte så dyrt. En sådan här switch i varje byggnad:
    https://www.senetic.se/product/CSS326-24G-2S+RM
    Det tillkommer 2 st SFP+ moduler, multi-mode är OK på det korta avståndet,
    t.ex https://www.fs.com/de-en/products/11552.html

Med den lösningen räcker det garanterat med kraft plus ett fiber-par mellan byggnaderna.

2. X
    Medlem Nivå 8
    Fibern rekommenderades inte av hastighetsskäl utan för att förebygga överslag vid åska genom kopparn.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 10
    Är heller inte fan av media eller kombicentraler, men en switch hade jag kunnat tänka mig att slänga in där.

4. S
    Medlem Nivå 10
    Tack för alla tips om fiber, känns som att det kan bli det men tror ändå det får bli ett rör med ett gäng kopparkablar för mindre bandbreddstörstiga enheter. Har svårt att få plats med en switch i huset som täcker hela huset, men skulle jag det behövs knappt någon switch i lagården. UPSen hade jag tänkt skulle hålla mig uppkopplad en stund för att kolla av kameror ifall jag inte är hemma.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Så dåligt med plats så att du inte har plats för en 48-portas switch och två 24-portas patchpanel, (44*(3*4,5)*30, b*h*d) plus en UPS borde du inte ha?

Finns rackmonterade UPSer som tar 1U i höjd, så totalt 4U i höjd, det ger 20cm högt.

6. S
    Medlem Nivå 10
    Haha nu är vi uppe i 48p, egentligen skulle ju dessa saker planeras in först och allt annat anpassas efter det. Helst hade jag haft allt samlat på en plats men det blir ju så klart många och långa kablar.

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    En 16p, 24p, 48p switch tar samma utrymme, det finns även 48p patchpanel som är 1U hög.

Att jag tog 48p switch och två 24p patchpaneler var för att visa att själva utrustningen inte tar särskilt mycket plats.

• Laddar…
  8. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Sitta i hallen på övervåningen då du jobbar, det suger riktigt illa. Mitt förslag är att du bygger ett 140kvm kontor i lagården och nördar vidare där ute. Då blir det mer skillnad på jobb och hemmatid. On topic: jag hade nöjt mig med en 1Gb ethernet, men jag hade !inte nöjt mig att sitta i hallen