4 173 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Serverrum i annan byggnad, kabeldragning?
Om du ska ha ett server-rum i ladugården så förslår jag att du nördar till det med 10 Gbit fiber mellan byggnaderna. Det är inte så dyrt. En sådan här switch i varje byggnad:
https://www.senetic.se/product/CSS326-24G-2S+RM
Det tillkommer 2 st SFP+ moduler, multi-mode är OK på det korta avståndet,
t.ex https://www.fs.com/de-en/products/11552.html
Med den lösningen räcker det garanterat med kraft plus ett fiber-par mellan byggnaderna.
https://www.senetic.se/product/CSS326-24G-2S+RM
Det tillkommer 2 st SFP+ moduler, multi-mode är OK på det korta avståndet,
t.ex https://www.fs.com/de-en/products/11552.html
Med den lösningen räcker det garanterat med kraft plus ett fiber-par mellan byggnaderna.
Fibern rekommenderades inte av hastighetsskäl utan för att förebygga överslag vid åska genom kopparn.B b_hasse skrev:Om du ska ha ett server-rum i ladugården så förslår jag att du nördar till det med 10 Gbit fiber mellan byggnaderna. Det är inte så dyrt. En sådan här switch i varje byggnad:
[länk]
Det tillkommer 2 st SFP+ moduler, multi-mode är OK på det korta avståndet,
t.ex [länk]
Med den lösningen räcker det garanterat med kraft plus ett fiber-par mellan byggnaderna.
Tack för alla tips om fiber, känns som att det kan bli det men tror ändå det får bli ett rör med ett gäng kopparkablar för mindre bandbreddstörstiga enheter. Har svårt att få plats med en switch i huset som täcker hela huset, men skulle jag det behövs knappt någon switch i lagården. UPSen hade jag tänkt skulle hålla mig uppkopplad en stund för att kolla av kameror ifall jag inte är hemma.
Så dåligt med plats så att du inte har plats för en 48-portas switch och två 24-portas patchpanel, (44*(3*4,5)*30, b*h*d) plus en UPS borde du inte ha?
Finns rackmonterade UPSer som tar 1U i höjd, så totalt 4U i höjd, det ger 20cm högt.
Finns rackmonterade UPSer som tar 1U i höjd, så totalt 4U i höjd, det ger 20cm högt.
En 16p, 24p, 48p switch tar samma utrymme, det finns även 48p patchpanel som är 1U hög.
Att jag tog 48p switch och två 24p patchpaneler var för att visa att själva utrustningen inte tar särskilt mycket plats.
Att jag tog 48p switch och två 24p patchpaneler var för att visa att själva utrustningen inte tar särskilt mycket plats.
Sitta i hallen på övervåningen då du jobbar, det suger riktigt illa. Mitt förslag är att du bygger ett 140kvm kontor i lagården och nördar vidare där ute. Då blir det mer skillnad på jobb och hemmatid. On topic: jag hade nöjt mig med en 1Gb ethernet, men jag hade !inte nöjt mig att sitta i hallen
Det börjar dra ihop sig för att gräva mellan byggnaderna för kulverten och slänger ner rör för tekniken samtidigt. Har dock inte haft tid att fundera vidare på detta så vad slänger jag ner i graven för att fortfarande hålla alla dörrar öppna? Har beställt en 20 PEM slang (den var ju nästan gratis i jämförelse med andra saker som ska ner), kommer även ha en 50/42 slang för kraftmatning så det räcker då inkommande EL ska dras om och dras i backen istället för luftledningar så där ville vattenfall ha denna slang från tomtgräns till mitt fasadmätarskåp. 42mm invändigt borde väl räcka till rätt många CAT6 kablar? öven om jag tycker TPkabeln blivit grövre med tiden.
Det blir en jordkabel 5×6² mellan byggnaderna då nya inkommande el kommer gå till lagården. Borde väl ligga ledigt så fibern går att dra sist färdig kontrakterad?M Mats skrev:
Det bör gå. kan inte tänka mig att 5G6 är grövre än vad mina ihoptejpade 6 x cat6 var.S Segge skrev:
Dock så var det väl fråga om någon kopparledning också? kan ju vara bra till tex ett larmsystem eller så
Kanske jag som är väl mycket kyckling men jag skulle inte blanda kraft och signalkoppar i samma slang.
Behandla mig som en idiotM Mats skrev: