Hej alla glada,

har slitit mitt hår ett tag nu och tappar snart humöret.. Bättre att lägga ut en fråga till bättre vetande. :)

Har installerat parabol + diseq switch + combiner (för tvantenn + satellit) i huset. Dessa saker är köpta på kjell och Company. En slinga i systemet har tre uttag, vart och ett med satellit, tv och radio. Jag har två serieuttag som är av typ ESU32 och slingan avslutas med ett ESU34, 75 ohms avslutningsmotstånd sitter i andra serieuttaget samt i sista serieuttaget. Allt enligt instruktion. Uttagen har jag blivit rekommenderade av elektriker i samband med bygget.

Satellitmottagaren (en dreambox) har jag i första serieuttaget men tyvärr får jag ingen bild med detta. Efter lite felsökning visar det sig att jag får bild genom att ansluta ledaren till första serieuttaget direkt till dreambox. En DC-spänning på 13V uppmäts då vid combinern. Så snart jag istället kopplar in via ESU32 så försvinner DC-spänningen vid combinern (och även signalmottagningen).. En mätning visar en megaohm i resistans mellan satellitledare och "in ledare" på ESU32. Se bild. Hur ska detta kunna ge DC-passthrough är min första tanke..

I instruktionen skriver de att uttagen är gjorda för "UFO-microsystems" kan det vara så att denna typ av uttag är inkompatibla med dreambox + vanlig diseqswitch? Förhoppningsvis finns det någon som har koll på detta.

Häls Olov

• IMAG0290.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror dina uttag tillhör det systemet som Kathrein har, kollade i deras nätkatalog och då verkar det som dessa uttag har en intelligens inbyggd.

Att du får 1 MOhm i mätvärde mellan kabelanslutning och mittstift i uttaget tyder på att det finns
elektronik som skall drivas av den anslutna mottagaren, tydligen en UFO microsystem kompatibel mottagare.

Finns nog ingen annan lösning än att du byter ut uttagen mot vanliga som t.e.x. Kjell & CO har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.