Hur spenderar du dagen?

• Tårta och ballonger

• Slickar sår

• Som vanligt

Logga in och rösta för att se resultatet.
Apologet.

S Småhusägare skrev:
Återstår att se om USA:s befrielse kan leda till att våra egna folkvalda vaknar upp och inser att det inte längre kommer vara försvarbart att utifrån sina egna dunkla motiv stötta ett korrupt "demokrati" som gång på gång avfärdat sin grannes utsträckta hand och upprepade vädjan om fred.
De enorma summor som slösas på att förlänga denna konflikt hade väl verkligen behövts för att försöka rädda det som räddas kan av Sverige?
Vem var det som invaderade vem egentligen?

Hade Putin menat allvar med sina fredsförslag hade han lätt kunnat dra tillbaka trupperna och varit klar...

• Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vem var det som invaderade vem egentligen?

Hade Putin menat allvar med sina fredsförslag hade han lätt kunnat dra tillbaka trupperna och varit klar...
Ryssland invaderade Ukraina. Troligen av annan orsak än att det var "en kul grej".
Alltså ser Ryssland de områden de lagt rabarber på som så viktiga att de är värda ett krig. Så långt är vi väl alla överens?

Om freden kommer idag eller om tio år, kommer den oavsett att undertecknas vid ett förhandlingsbord. -Efter en förhandling.
Sannolikheten att Ryssland där kommer att säga -"okej grabbar, ni har rätt, så vi sticker hem igen. Förresten. Ursäkta att det blev lite stökigt men det fixar ni säkert till i ett nafs".
Den sannoliheten är rätt liten.

Alltså kommer freden att vara ett resultat av en kompromiss som innebär att Ryssland behåller vissa Ukrainska områden.

Från Ryssarnas håll kan ovan nämnda scenario vara ett bevis på en mycket stor fredsvilja.

Redigerat:
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
"Kan vi inte enas om att jag får nedervåningen av ert hus? Jag har ju bara kvaddat er bil och kissat på barnens skolböcker. Jag är sååå intresserad av en fredlig lösning."

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
"Kan vi inte enas om att jag får nedervåningen av ert hus? Jag har ju bara kvaddat er bil och kissat på barnens skolböcker. Jag är sååå intresserad av en fredlig lösning."
Är du både starkare och uthålligare än jag och mina mer eller mindre engagerade bekanta, då kan du nog ta garaget med. Ledsamt men den starke kan uppföra sig hur illa som helst. Det finns tyvärr hur många exempel som helst på detta elende.

• Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ryssland invaderade Ukraina. Troligen av annan orsak än att det var "en kul grej".
Alltså ser Ryssland de områden de lagt rabarber på som så viktiga att de är värda ett krig. Så långt är vi väl alla överens?

Om freden kommer idag eller om tio år, kommer den oavsett att undertecknas vid ett förhandlingsbord. -Efter en förhandling.
Sannolikheten att Ryssland där kommer att säga -"okej grabbar, ni har rätt, så vi sticker hem igen. Förresten. Ursäkta att det blev lite stökigt men det fixar ni säkert till i ett nafs".
Den sannoliheten är rätt liten.

Alltså kommer freden att vara ett resultat av en kompromiss som innebär att Ryssland behåller vissa Ukrainska områden.

Från Ryssarnas håll kan ovan nämnda scenario vara ett bevis på en mycket stor fredsvilja.
Du får se det i sammanhanget av inlägget jag svarade på där småhusägaren menar på att Putin försöker sträcka ut en hand i fredsförhandlingar...
Precis som om det är Ukrainas fel att det är krig...

Nej, jag är fullt för att Ukraina får bestämma om de ska ge upp, och på vilka villkor.
Tills dess ser jag gärna att vi hjälper Ukraina så mycket vi kan.

• Gilla
erik_83 och 8 till
  • Laddar…
Du får se det i sammanhanget av inlägget jag svarade på där småhusägaren menar på att Putin försöker sträcka ut en hand i fredsförhandlingar...
Det förstod jag.
Precis som om det är Ukrainas fel att det är krig
Nej, jag är fullt för att Ukraina får bestämma om de ska ge upp, och på vilka villkor.
Tills dess ser jag gärna att vi hjälper Ukraina så mycket vi kan.
Ukraina består av fler än en grabbnäve politiker som för säkerhets skull förbjudit kritiker. Så vad Ukrainarna egentligen skulle gjort ifall de fick bestämma? Om det vet vi inte mycket.

Så. Vill det sig väl, följer Ukrainas president folkets vilja och agerar klokt och eftertänksamt i detta mycket svåra läge.
Vill det sig däremot mindre väl, ja då försöker han bara göda sitt eget ego och plånbok och skiter I resten.

BirgitS
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det görs förstås sådana undersökningar där också.
Kyiv International Institute of Sociology i juli:
55 % motsätter sig att ge upp territorium för att få en snabb fred.
32 % kan tänka sig det.
[länk]
Tack för länken.
Om den är i linje med vad innevånarna egentligen tycker, vet vi inte. Det beror helt på hur den gjorts och vad uppdragsgivaren vill ha för resultat.
. Vi har ju vår egen Pisaundersökning där elever som förväntades sänka resultatet helt enkelt togs bort. Så kan vi. Kan dom.😉

Det lite överraskande i din länk är att drygt 30% vill ha en uppgörelse och fred och att den siffran ökar snabbt.
Så fortsätter den ökningen är det snart bara Zelenski och EU som vill strida tills den siste Ukrainaren är död.
Se nedan.

"Allt fler ukrainare kan tänka sig att göra vissa territoriella uppoffringar till Ryssland för att få ett slut på kriget.

Enligt en undersökning som gjorts av Kyiv Institute of Sociology (KIIS) har det skett en tredubbling bara under det senaste året, skriver Kyiv Post."

BirgitS
Intet Intet skrev:
Tack för länken.
Om den är i linje med vad innevånarna egentligen tycker, vet vi inte. Det beror helt på hur den gjorts och vad uppdragsgivaren vill ha för resultat.
. Vi har ju vår egen Pisaundersökning där elever som förväntades sänka resultatet helt enkelt togs bort. Så kan vi. Kan dom.😉

Det lite överraskande i din länk är att drygt 30% vill ha en uppgörelse och fred och att den siffran ökar snabbt.
Så fortsätter den ökningen är det snart bara Zelenski och EU som vill strida tills den siste Ukrainaren är död.
Se nedan.

"Allt fler ukrainare kan tänka sig att göra vissa territoriella uppoffringar till Ryssland för att få ett slut på kriget.

Enligt en undersökning som gjorts av Kyiv Institute of Sociology (KIIS) har det skett en tredubbling bara under det senaste året, skriver Kyiv Post."
Nåja, finns ju många ukrainare som frivilligt strider och många andra som underlättar för dem som strider så nog finns det folk som tycker att det är värt mycket att kämpa för sin frihet från Ryssland. Det är ju inte så att Ryssland blir en snäll knähund bara för att Ukraina lämnar ifrån sig mark, utan våld, död etc. fortsätter ju så länge som inte alla i de ockuperade områdena ställer upp på att vara lojala mot Putin, sluta prata sitt modersmål, tycka att det är rätt att skolbarnen indoktrineras med det som Putin tycker är rätt och förvägras yttrandefrihet etc.

Och du har väl inte missat att Zelenskyj åker runt och pratar om sin fredsplan och att han är beredd att förhandla?

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Den här tråden har spårat ur. Amerikanska valet har inte handlat så mycket om Ukrainakriget som det har om att majoriteten är trötta på identitespolitiken och att få sin röst tystad.

• Haha
  • Gilla
JockesBananer23 och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Den här tråden har spårat ur. Amerikanska valet har inte handlat så mycket om Ukrainakriget som det har om att majoriteten är trötta på identitespolitiken och att få sin röst tystad.
För amerikanerna kanske det handlar om nåt sådant. För oss svenskar och hur valet kommer påverka vårt land, så handlar det till stor del om kriget. Vi kommer antingen behöva acceptera högre skatter eller sämre samhällsservice för att mer pengar behöver gå till att köpa vapen som står och möglar i ett förråd samt att våra unga ska ut och leka i skogen.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
För amerikanerna kanske det handlar om nåt sådant. För oss svenskar och hur valet kommer påverka vårt land, så handlar det till stor del om kriget. Vi kommer antingen behöva acceptera högre skatter eller sämre samhällsservice för att mer pengar behöver gå till att köpa vapen som står och möglar i ett förråd samt att våra unga ska ut och leka i skogen.
Ja jag tycker Macron höll ett bra tal om ämnet häromdagen, att Europa måste kunna stå på sin egna ben utan att vara så beroende av USA.

• Gilla
Staffan-N och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
W witten skrev:
Lite otydligt skrivet, men menar du att valet handlade om identitetspolitik, och med det menar t ex sagostunder med transsexuella på dagis och liknande saker som även jag tycker är vansinnigt, så är det inte vad som stod i centrum för de amerikanska väljarna.

I stort sett samtliga svarta, latinos, asiater eller vanliga vita arbetare hänvisade till ekonomin, och jag hörde minst 50 olika intervjuer, troligen det dubbla, på många olika amerikanska kanaler. Andra undersökningar och även valdagsundersökningar handlade om ekonomin som nummer ett, med demokratin som tvåa.

Saker som abort/kvinnliga rättigheter mm, kom mycket längre ner än demokraterna hade önskat.

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Lite otydligt skrivet, men menar du att valet handlade om identitetspolitik, och med det menar t ex sagostunder med transsexuella på dagis och liknande saker som även jag tycker är vansinnigt, så är det inte vad som stod i centrum för de amerikanska väljarna.

I stort sett samtliga svarta, latinos, asiater eller vanliga vita arbetare hänvisade till ekonomin, och jag hörde minst 50 olika intervjuer, troligen det dubbla, på många olika amerikanska kanaler. Andra undersökningar och även valdagsundersökningar handlade om ekonomin som nummer ett, med demokratin som tvåa.

Saker som abort/kvinnliga rättigheter mm, kom mycket längre ner än demokraterna hade önskat.
Nej det var inte direkt transfrågan jag syftade på, utan att demokraterna har fått stor kritik för att de ökar polariseringen genom att gruppera människor efter hudfärg, etnicitet, kön mm och framhäver skillnaden mellan grupperna. Att människor bedöms efter sin grupptillhörighet och inte sina meriter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.