C cpalm skrev:
Själv kan jag tycka att just status på tillståndet för avloppet, tidpunkt för ev. senaste besiktning, osv. är sådant som definitivt bör kollas upp innan fastighetsköp. Avloppsanläggning är dyrt och många kommuner är på hugget med tillsynen.
Kortversionen är att står det något annat i prospektet än "avloppsanläggning av x-typ anlagd och godkänd av kommun Y 2010 eller senare" - så kan man krasst utgå från att avloppet är för gammalt och kommer helt eller delvis underkännas när kommunen känner för att göra en enskild-avlopps-drive.
Det här vet mäklare som regel och brukar därför vara noga med att poängtera om det finns ett hyfsat nyanlagt och godkänt avlopp. Om mäklaren istället hummar och använder omskrivningar "enskilt avlopp av okänd ålder", betyder det att avloppet inte är nyanlagt och godkänt, och lär behöva göras om så småningom.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här vet mäklare som regel och brukar därför vara noga med att poängtera om det finns ett hyfsat nyanlagt och godkänt avlopp.
Jovisst, får man sig en god bild utifrån säljarens uppgifter så behöver man kanske inte rota djupare i det.

Men jag skulle vilja påstå att i många delar av landet är enskilt avlopp mer en icke-fråga och då är det inte nödvändigtvis något säljaren har koll på, även om allt skulle vara i sin ordning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men jag skulle vilja påstå att i många delar av landet är enskilt avlopp mer en icke-fråga och då är det inte nödvändigtvis något säljaren har koll på, även om allt skulle vara i sin ordning.
Många kommuner har haft jaktsäsong på enskilda avlopp nu under 2000-talet, och den fastighetsägare som har varit där har säkerligen märkt att drevet gick förbi och efterlämnade inspektionsrapporter och användningsförbud. Och säkerligen berättat det vidare till nästa ägare vid försäljning. Ett nyanlagt och godkänt avlopp är förstås en icke-fråga när det väl finns där, det har du rätt i. Precis som ett fungerande, äldre avlopp som väntar på att bli föremål för kommunal uppmärksamhet.
De kommuner som ännu inte bedrivit jakt lär få göra det i framtiden, annars blir det pisk av Naturvårdsverket och/eller Havs- och Vattenmyndigheten.

Men som sagt, kommunerna brukar ge god tid för fastighetsägarna att fixa nya avlopp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De kommuner som ännu inte bedrivit jakt lär få göra det i framtiden
Jo, den som lever får väl se. Vad jag menar är att i t.ex. skärgårdskommunerna där det varit stort fokus på tillsyn och skyddsnivåer är man medveten om frågan på ett annat sätt. Prospekten beskriver status på avloppet (på ett eller annat sätt), säljarna är pålästa och mäklarna är vana vid frågan.

Medan här på glesbygden långt från vatten är det inte ovanligt att man får göra en del research (= diskutera med kommunen) som spekulant för att få fram den informationen.

Nu antyder väl i och för sig det faktum att TS har septitank att det rör sig om ett känsligt område, men ändå. Gissar att det mycket väl kan vara så att allt är i sin ordning, bara att TS inte lyckats få kontakt med någon som har koll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
4774
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det är inte så det fungerar, inte något av det, faktiskt.
Finns ett avlopp i slamtömnings-huvudmannens register så kommer det att tömmas om det inte finns något fysiskt hinder (vägen är för dålig att bära en lastbil, brunnslocket sitter fast, eller det går en tjur i hagen där avloppsbrunnen är belägen). Det finns som regel ingen koppling mellan detta register och godkännande från kommunens miljöförvaltning, mer än att miljöförvaltningen kan meddela slamtömmaren om att det finns ett nybyggt hus med nyanlagt avlopp, till exempel.

Den kommun som "förlorat allt nedskrivet från 10 år tillbaka" begår lagbrott. Det finns en långtgående skyldighet för kommuner (och andra myndigheter) att diarieföra och arkivera dokument, beslut, skrivelser med mera. Arkivmaterialet är sedan till stor del tillgängligt för oss alla enligt offentlighetsprincipen. Att det inte verkar finnas ett miljötillstånd för avloppet på den fastighet TS är spekulant på, beror sannolikt inte på att kommunen supit bort det, utan att det inte finns. Det är inte så värst länge sedan folk bara lät anlägga ett enskilt avlopp på sin fastighet, utan kommunalt pappersarbete.

Och nej, det är inte alls nödvändigt att prata igenom kommunala beslut gällande en fastighet med kommunen innan en köper den. Speciellt inte om den ligger utanför detaljplanerat område/samlad bebyggelse. Då lär det nämligen inte finnas speciellt mycket att prata om. Det som är viktigt för en blivande fastighetsägare att veta, är om det finns något/några pågående ärenden gällande fastigheten just nu, exempelvis ett vitesföreläggande av något slag. Finns inga ärenden är det som regel lugnt.
Pröva att ringa Nynäshamn kommun och be dem svara på varför de inte har några papper, beslut osv tillbaka i tid samt om det är de som beställer tömning första gången..
 
4774 4774 skrev:
Pröva att ringa Nynäshamn kommun och be dem svara på varför de inte har några papper, beslut osv tillbaka i tid samt om det är de som beställer tömning första gången..
Nu kanske just den kommunen inte är något under av administrativ kompetens (eller något annat, för den delen).

Men det kanske inte henne avviker alltför mycket från hur det funkar på småstadskommuner ute i landet...
 
4774 4774 skrev:
Pröva att ringa Nynäshamn kommun och be dem svara på varför de inte har några papper, beslut osv tillbaka i tid samt om det är de som beställer tömning första gången..
Om det fungerar så dåligt tycker jag att du ska kontakta den lokala kommunrevisionen och/eller lokalpressen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om det fungerar så dåligt tycker jag att du ska kontakta den lokala kommunrevisionen och/eller lokalpressen.
Är uppe i lokalbalskan varje vecka. Problematiken ligger i att det är stora svårigheter att rekrytera ny personal och nya politiker. Här är det väldigt mycket svågerpolitik och några få som gör allt de kan för att efterfölja EUs och miljöpartiets alla olika direktiv för att försvåra och fördyra för invånarna 😄
 
4774 4774 skrev:
Här är det väldigt mycket svågerpolitik och några få som gör allt de kan för att efterfölja EUs och miljöpartiets alla olika direktiv för att försvåra och fördyra för invånarna 😄
Se då till att rösta in vettigare människor i kommunhuset nästa gång.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
4774
F fribygg skrev:
Se då till att rösta in vettigare människor i kommunhuset nästa gång.
Hahaha ställer du upp? Skrev ju det att det är väldigt svårt att rekrytera nytt folk som vill ta över rodret så det är samma kärna oavsett vad man röstar på .
 
4774 4774 skrev:
Hahaha ställer du upp? Skrev ju det att det är väldigt svårt att rekrytera nytt folk som vill ta över rodret så det är samma kärna oavsett vad man röstar på .
Då får du bli medlem i ett parti du sympatiserar med och erbjuda dig att ställa upp på partiets lista inför kommunvalet 2026! Är det svårt att få tag på folk är du säkert välkommen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då får du bli medlem i ett parti du sympatiserar med och erbjuda dig att ställa upp på partiets lista inför kommunvalet 2026! Är det svårt att få tag på folk är du säkert välkommen.
Det är väl just det där, att de flesta människor inte sympatiserar med ett parti. Man får välja det minst onda vid val.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Hahaha ställer du upp? Skrev ju det att det är väldigt svårt att rekrytera nytt folk som vill ta över rodret så det är samma kärna oavsett vad man röstar på .
Jag eller nån annan som inte är bosatt i den aktuella kommunen är väl knappast valbar så du får se till att välja in nån vettig som bor på den aktuella orten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl just det där, att de flesta människor inte sympatiserar med ett parti. Man får välja det minst onda vid val.
...eller i kommunpolitiska sammanhang välja efter personkemi - i vilket parti finns personer jag kommer bra överens med? (Vilket är lättare i en kommun med mindre befolkning där "alla känner alla".)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...eller i kommunpolitiska sammanhang välja efter personkemi - i vilket parti finns personer jag kommer bra överens med? (Vilket är lättare i en kommun med mindre befolkning där "alla känner alla".)
Tja, detta med personkemi skulle i mitt fall kunna innebära en röst på Miljöpartiet, vilket inte alls är relevant av politiska skäl när man ser vad de och "Atomkraft nej tack" människorna ställt till med i rikspolitiken de senaste årtiondena.

Vi behöver ju ha rimliga regler för avlopp, och vettiga tjänstemän ute i kommuner och på statliga myndigheter som inte sätter sin egen agenda.( Dessa tjänstepersoner har vi medborgare dock ingen möjlighet att välja)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.