Ursäkta antalet spikpistol/kompressor trådar  :)

Någon som har provat dessa två? Vilken borde man välja och varför.

Tack på föhand.

d51238k.jpg

B00006IZH8.01-A19NXYPR29N4VV._SCLZZZZZZZ_.jpg

Jag stod inför valet DeWalt vs Senco. Köpte DeWalt för den var billigast och GICK att få tag på när jag letade efter webshoppar från USA - annars hade jag nog valt Senco - mest för att Sencon var smörjfri.

En fråga dock: Varför inte välja en picka med snett magasin? I vissa situationer är det nog behändigare.

Det kanske skulle kunna vara bra. Vilken tänkte du på? Nån dewalt eller Senco?

Förresten.... Vilken webshop i USA rekommenderar du och ungefär, hur lång tid tog leveransen?

Jag har köpt från ToolKing (i och för sig en Bostich pistol som f.ö är smörjfri och enligt mig finkar jättebra)
Väldigt snabb leverans (som från Jula ungefär...)
Jag köpte en rekonditionerad, men den verkar precis som utlovat fungera lika bra som en ny..

brevik: dewalten du lagt in i tråden heter D51238 som tar 18 gauge dyckert.
Jag köpte D51275K som tar 15 gauge dyckert.
http://62.146.25.231/products.asp?l...p;hierarchyID3=1013&bucketid=10&sid=1

2 actionbilder:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_december/12-04/web/IMG_4002.jpg
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_augusti/08-11/web/IMG_3571.jpg

Det stod mellan den och SENCO SFN30.

Jag skulle ha pickan för parkettspikning. Flera maskinuthyrare och golvläggare sa att SENCO SFN30 var vanlig att använda. Det generella problemet är att man måste slipa om säkerhetsbygeln så man kommer åt ordentligt vid spikning.

Eftersom jag aldrig testat en SENCO eller något annat än min DeWalt så kan jag inte ge dej något mer råd. Förresten, man får ett par coola skyddsglasögon med Dewaltisen  8-) - om du nu verkligen inte finner några andra argument för den ena eller andra.

Fasting65 skrev:
Förresten, man får ett par coola skyddsglasögon med Dewaltisen  8-) - om du nu verkligen inte finner några andra argument för den ena eller andra.
Mina glasögon gick sönder efter 1 vecka, så där föll det argumentet. Anledningen till att Fastings brillor fortfarande är hela, är att han inte använder dem. Det finns det bildbevis på!

För övrigt kan jag rekommendera D51275K. Vet inget om Senco:n.

Vad är egentligen optimal spikdiameter (dykcert) nrä man ska skjuta golvlister, dörrfoder och fönsterfoder?

Jag har faktiskt börjat använda brillorna när jag står vid kapsågen och kakelsågen. Hur gick dina sönder? Satte du dej på dem?

Brevik: Jag vet inte nåt om optimal diameter, men min funkar prima för just sådant.

brevik skrev:
Vad är egentligen optimal spikdiameter (dykcert) nrä man ska skjuta golvlister, dörrfoder och fönsterfoder?
Guage 15 (1,8mm) är ganska grova spik, de är aldeles för grova för tunnare lister, kvartstav etc. Grov spik ger även stort huvud och är ju inte alltid så bra när man spikar lister och vill ha "osynlig" spikning.
Denna storlek är dock väldigt bra när du exempelvis spikar panel eller bygger möbler i MDF....

Guage 18 (1.2mm) är tunn och fin dyckert som är väldigt lämpad till "fin-spikning" av lister mm. Dock som du kanske räknat ut med hjälp av lagen om all jävlighet så är dessa mindre bra till panelspikning etc.

Så slutsatsen blir väl att du bör köpa en av varje  ;)

Jag har en Senco FinishPro 25XP ($140) Guage 18, 15-55mm (motsvarar FP18 men är oilfree)
och en Senco FinishPro 35 ($190) Guage 15, 32-63mm

Båda är mycket bra pistoler och jag använder båda ungefär lika mycket.

Skall du dock endast köpa en så faller nog rösten på en Guage 18
Senco erbjuder då FinishPro 18 och FinishPro 25XP.....25:an är något lättare, tar 15-55mm istället för 15-50mm dycke samt at den är "oilfree". Dock kostar den $40 mer men jag tycker det är värt det.
Som någon sagt innan så håller sencos pickor den kvaliten så du kan testamentera bort dem ;)

mattiasp skrev:
Mina glasögon gick sönder efter 1 vecka, så där föll det argumentet.
samma här... dock fick man med ett par FÄRGADE brillor till storebror D51845 som jag köpte i samma veva, de har jag behandat varsammare 8-)

Fasting65 skrev:
Jag har faktiskt börjat använda brillorna när jag står vid kapsågen och kakelsågen. Hur gick dina sönder? Satte du dej på dem?
Jag tog dem av mig hastigt, och tänkte inte på att jag hade hörselkåpor på. Skalmen gick av.

Däremot lärde de mig att skyddsglasögon är en bra sak, och att de inte behöver vara klumpiga.

Har nu oftast på mig skyddsbrillor när jag bygger hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.