Jag försöker googla fram en bra lösning på bevattning när vi inte är på landet. Det handlar om fem pallkragar som behöver få lagomt med vatten på sig när vi inte är på plats. Nästa utmaning är att vi har vattnet avstängt när vi inte är där..

Har någon testat droppslang/fuktslang från regntunna? Fungerar mekaniska bevattningstimers att ansluta på en vattenslang också eller måste det vara på en utkastare?

Tar tacksamt emot tips :)

Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Jag försöker googla fram en bra lösning på bevattning när vi inte är på landet. Det handlar om fem pallkragar som behöver få lagomt med vatten på sig när vi inte är på plats. Nästa utmaning är att vi har vattnet avstängt när vi inte är där..

Har någon testat droppslang/fuktslang från regntunna? Fungerar mekaniska bevattningstimers att ansluta på en vattenslang också eller måste det vara på en utkastare?

Tar tacksamt emot tips :)
Jag har soldrivna bevattningssystem från tunna. Har två hus och det skulle aldrig funka annars.
Finns både droppslang och svettslang att koppla på och det går att kombinera.

• Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har soldrivna bevattningssystem från tunna. Har två hus och det skulle aldrig funka annars.
Finns både droppslang och svettslang att koppla på och det går att kombinera.
Spännande! Räcker det att koppla på slang till tunnan eller har du pump?
Jag har googlat på solcellsbevattning också, men tänkte att timer kanske gjorde ”samma jobb”. Är det möjligtvis Irrigatia C24L du har?

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag är ju inte @Jiji men dristar mig till att svara ändå. Jag har själv Irrigatia och pumpen sitter i själva mojängen. Funkar skitbra för mig i alla fall, haft systemet i ett växthus där jag hade en stor tunna med vatten i som sögs upp och pumpades ut till växterna. Vattnet i tunnan fick jag själv fylla på med hinkar lite då och då men så länge jag inte lät tunnan gå tom så höll systemet växterna nöjda och glada.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag är ju inte @Jiji men dristar mig till att svara ändå. Jag har själv Irrigatia och pumpen sitter i själva mojängen. Funkar skitbra för mig i alla fall, haft systemet i ett växthus där jag hade en stor tunna med vatten i som sögs upp och pumpades ut till växterna. Vattnet i tunnan fick jag själv fylla på med hinkar lite då och då men så länge jag inte lät tunnan gå tom så höll systemet växterna nöjda och glada.
Åh vad bra!
Vi har en väldigt solig tomt, så solcell känns lockande. Vilken typ av slang har du sen? Eller droppbevattning?
Jag har inget växthus men kommer att ha ett gäng pallkragar som jag vill ge vatten under veckorna när vi inte är på plats.

Jag har haft droppbevattning för att kunna ge vatten specifikt till varje planta, tex chili och tomat i en bädd eller kruka. Om man har pallkragar med tex morot, sallat eller något som växer mer utspritt tror jag droppslang/svettslang blir lämpligare för att fördela ut vattnet.
Har för mig Gjordnära hade någon video på hur de gjort med svettslangar i pallkragarna och "hela slangar" mellan för att få ut vattnet mellan pallkragarna utan att något rinner ut på vägen.

• Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Ja det är den typen av system jag har. Jag har ett par stycken och de är köpta under olika namn men det är samma. Jag kombinerar ofta droppbevattning och svettslang, beroende på vad som ska vattnas.
Sallatsodling och bönor som vattnas med svettslang och droppbevattning i en trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild från vårt andra hus, en sommar för några år sedan. (Trädgården var under återerövring.)
Om du förstorar bilden ser du slangen som går från sallatsodlingen till bönorna.
Sallaten vattnades med svettslang och bönorna med dropp.

Jag sätter alltid ett nät eller lock över tunnan så att inga djur ska ramla i.

• Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Tack @Jiji och @Dalbotös för tips och bilder! Det är så mina tankar gått och nu bekräftar ni att det fungerar bra! Tusen tack! Har ni också längtan efter odlingssommar?

• Gilla
  • Älska
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Tack @Jiji och @Dalbotös för tips och bilder! Det är så mina tankar gått och nu bekräftar ni att det fungerar bra! Tusen tack! Har ni också längtan efter odlingssommar?
Jo visst är det så. Därför har väl de flesta dragit igång frösådderna... Kökshörna med plantor i fönstret under nät och en katt som betraktar dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jo visst är det så. Därför har väl de flesta dragit igång frösådderna... [bild]
Underbart! Härligt med en hjälpreda :)

• Gilla
uffen och 1 till
  • Laddar…
Underbart! Härligt med en hjälpreda :)
Snarare stjälpreda... Han sitter och försöker räkna ut hur han ska kunna äta upp resten av chilisarna...:crysmile:

• Gilla
Pinglan_47
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Snarare stjälpreda... Han sitter och försöker räkna ut hur han ska kunna äta upp resten av chilisarna...:crysmile:
hej igen! Har du någon erfarenhet av Irrigatia c24 eller Gardena aquabloom? Båda solcellsbevattning.

hej igen! Har du någon erfarenhet av Irrigatia c24 eller Gardena aquabloom? Båda solcellsbevattning.
Irrigata har jag och det funkar utmärkt. Jag har ett system till som är likadant men som såldes under annat namn, minns inte vilket nu. Den använder man valfri tunna till.

Den andra du skriver om verkar ha en medföljande (liten) vattenbehållare och snarare vara avsed för balkongen än för trädgården/växthuset. Men i övrigt verkar de vara av samma typ.

• Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
engs
Vi har två upphöjda odlingsbäddar på 4,8m längd och 0,8m bredd.
Det odlas allt möjligt som passar utomhus, purjo, potatis, morötter, bönor, vitlök etc.

Någon som har erfarenhet av vilken modell hos irrigatia som krävs för att täcka detta, dvs nästan 10m odlingsbädd totalt?
Med 80cm bredd, skulle man behöva lägga en svettslang i dubbla rader för att allt ska fuktas upp eller räcker det med en i mitten?

Läser man på Wexthuset står det "OBS! Som mest kan 6 meter droppslang användas samtidigt för modell C12 och C24".
Fast på Irrigatias egen sida, "each 1m length uses 1 Irrigation Unit (IU) - drippers can be on the same system eg for a C24 you could have 12 drippers and 12m of microporous hose."

24m svettslang skulle då räcka för en C24 och kunna lägga dubbelt i båda odlingsbäddarna.

https://shop.irrigatia.eu/irrigation-kits

Edit: Tror jag löst mysteriet, om jag fattar rätt.

Det går att ansluta 6m "SEEP HOSE" till en pump https://shop.irrigatia.eu/extension-kits/seep-hose-extension-kit

Men 24m av "MICRO-POROUS HOSE" till en C24 https://shop.irrigatia.eu/extension-kits/micro-porous-hose-kit-25m

Redigerat:
Nån som testat gardena aquabloom? Hur är ljudet? Har läst flera som stör sig på att irrigatia är högljudd så det har fått mig att leta alternativ. Tanken är att använda till regntunna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.