Hej!
Söker tips & erfarenheter från någon som installerat en fristående modulskorsten.
"Fristående" i den bemärkelsen att den står utanför ytterväggen och genom taket vid foten. Behöver vara 6 meter hög eftersom nockhöjden är knappa 5 meter.
Har förstått att man murar på ett fundament som ligger på frostfritt djup, men sedan är det diffust beträffande hållfastheten;
Håller min konstruktion?

Söker tips & erfarenheter från någon som installerat en fristående modulskorsten.
"Fristående" i den bemärkelsen att den står utanför ytterväggen och genom taket vid foten. Behöver vara 6 meter hög eftersom nockhöjden är knappa 5 meter.
Har förstått att man murar på ett fundament som ligger på frostfritt djup, men sedan är det diffust beträffande hållfastheten;
Håller min konstruktion?
Du behöver inte mura ett fundament. Kolla på denna länken.Längst ner till vänster på sid5.Karkulla skrev:Hej!
Håller min konstruktion?
[bild]
http://www.nvi.se/pdf_filer/broschyr/NVIBroInetsept-04.pdf
om du ska mura en sem skorsten så behöver du förankra den och armera den den kan inte stå löst 6m.
ja men du behöver armera den. det sitter hål i hörnena på varje block där fyller du med betong och ett armeringsjärn i varje hål tänk på att armeringen måste gå en bit under takfoten ca 1-2 m.
Klicka här för att svara