Hej!

Söker tips & erfarenheter från någon som installerat en fristående modulskorsten.

"Fristående" i den bemärkelsen att den står utanför ytterväggen och genom taket vid foten. Behöver vara 6 meter hög eftersom nockhöjden är knappa 5 meter.

Har förstått att man murar på ett fundament som ligger på frostfritt djup, men sedan är det diffust beträffande hållfastheten;
Håller min konstruktion?

• Skorsten_1_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karkulla skrev:
Hej!

Söker tips & erfarenheter från någon som installerat en fristående modulskorsten.

"Fristående" i den bemärkelsen att den står utanför ytterväggen och genom taket vid foten. Behöver vara 6 meter hög eftersom nockhöjden är knappa 5 meter.

Har förstått att man murar på ett fundament som ligger på frostfritt djup, men sedan är det diffust beträffande hållfastheten;
Håller min konstruktion?
[bild]
Du behöver inte mura ett fundament. Kolla på denna länken.Längst ner till vänster på sid5.

http://www.nvi.se/pdf_filer/broschyr/NVIBroInetsept-04.pdf

varför inte en stålskorsten lätt att bygga

själv gjorde jag så att jag flyttade ut den lite till så att den gick förbi tak-kanten

www.schiedel.se

om du ska mura en sem skorsten så behöver du förankra den och armera den den kan inte stå löst 6m.

joppe73 skrev:
varför inte en stålskorsten lätt att bygga

själv gjorde jag så att jag flyttade ut den lite till så att den gick förbi tak-kanten

www.schiedel.se
Därför att jag vill kunna elda med spannmål. Eftersom det finns risk för sura avgaser, så är keramik enda tänkbara alternativet.

Emanuel Åkerfeldt skrev:
om du ska mura en sem skorsten så behöver du förankra den och armera den den kan inte stå löst 6m.
Jag har möjlighet att förankra den 0-3 meter (= den murade väggen), men sedan är det tre meter till ovan tak. Är det OK?

ja men du behöver armera den. det sitter hål i hörnena på varje block där fyller du med betong och ett armeringsjärn i varje hål tänk på att armeringen måste gå en bit under takfoten ca 1-2 m.

Tack!

Då sover jag gott inatt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.