64 055 läst ·
332 svar
64k läst
332 svar
Sellpy tokiga annonser
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Det är klart de säljer massor av varor. Jag har själv handlat hundratals varor senaste åren och följt en hel del ner till lägsta priset 10kr innan jag slagit till. Det mesta jag följer säljer dock innan de hamnar där. Ibland långt innan. Inte så konstigt eftersom de har relativt stora mängder lyxmärken t ex bland kläder.Hemmakatten skrev:
Som företrädare för forumet i egenskap av moderator tycker jag du borde läsa på lite innan du spekulerar hej vilt utan att ens veta grundläggande saker om Sellpy, som att de har eget lager. Det ser illa ut.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag skulle säga att Sellpys affärsidé siktar in sig på två problem som gör att många tvekar inför att köpa/sälja via tradera..Hemmakatten skrev:
1: det är jobbigt/tråkigt att ta kort, skriva beskrivningar, packa etc, dvs administrationen som säljare äter snabbt upp vinsten...
2: det finns en viss osäkerhet att handla via privatpersoner på tradera, där varor går billigare än egentligt värde, bara för att säljaren är skum, eller lagt upp en kass auktion. (här hade jag tänkt lägga in ett färskt exempel, men den blev bortplockad tydligen.. En annons med dewalt tigersåg och lamellfräs, och en festool sticksåg, som var för sig (med bra annonser) säkert gått över 5-hundringen)
Nu har jag gjort mitt första Sellpy-köp. Det som gör Sellpy attraktivt är att de erbjuder billig frakt + att de sampackar om man köper ytterligare en onödig grej inom ett par dagar. Köper man en billig grej som hos en privatperson kostar 20 kr och 50 hos Sellpy, så blir Sellpyköpet ändå förmånligt p.g.a den billiga frakten.
Naturligtvis var kläderna jag köpte fläckiga, men inte värre än att det gick att fixa med fläckborttagningsmedel. En sak som retar mig är att Sellpy aldrig svarar på frågor om mått och skick på sakerna. De privatpersoner jag gjort affärer med har alltid varit mycket tillmötesgående med att svara på frågor!
Naturligtvis var kläderna jag köpte fläckiga, men inte värre än att det gick att fixa med fläckborttagningsmedel. En sak som retar mig är att Sellpy aldrig svarar på frågor om mått och skick på sakerna. De privatpersoner jag gjort affärer med har alltid varit mycket tillmötesgående med att svara på frågor!
Jag hoppas du inte blandar ihop Sellpy med Tradera. Tradera tillhandahåller en webbtjänst som vi kan använda oss av för att sälja och köpa grejer. Blir grejen såld får vi betala en lite avgift till Tradera. Sellpy är en aktör som säljer på Tradera precis som du och jag, men i lite större omfattning. Självklart måste grejerna finnas hos Sellpy. Hur skulle de annars kunna sälja dem? Sellpys affärsidé är ju att befria oss andra från grejer som vi inte orkar sälja, paketera och skicka. För det tar de betalt, oavsett om de lyckas sälja eller inte.Hemmakatten skrev:
Frågan är varför Tradera tolererar dessa skräpannonser. Tradera tjänar ju inget på att Sellpy lägger upp en massa osäljbara annonser!? Det enda som händer är att folk tröttnar på Tradera p.g.a alltför mycket skitannonser.
Ja, det verkar paradoxalt som att Sellpy tjänar mest pengar på att inte få varan såls. De slipper hantering med att slå in paket, frakta, bokföra. Sedan slipper de att betala annonkostnad till Tradera men har ändå rätt till.10 kr av säljaren.Sommartorparn skrev:
Mja, frakt och emballage betalar väl köparen extra för, och en osåld vara är inte gratis på Tradera. Så enligt Traderas standardvillkor blir täckningsbidraget 15 kr om varan säljs för 50 spänn och 7 kr om den inte blir såld.daddydj skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Sellpys VD och medgrundare har utsett till "årets ekonomisvensk" av tidningen Fokus.
https://www.fokus.se/2020/01/arets-ekonomisvensk-2019-michael-arnor-vd-sellpy/
Svårt att hålla sig för skratt när man läst den här tråden.
https://www.fokus.se/2020/01/arets-ekonomisvensk-2019-michael-arnor-vd-sellpy/
Svårt att hålla sig för skratt när man läst den här tråden.
Ja, det är faktiskt helt sjukt, de tittar förmodligen bara på omsättningen för något bra resultat har företaget inte uppvisat. Affärsidén låter bra på pappret men sättet de driver verksamheten på är skrattretande.T tompaah7503 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag tycker inte ens affärsidéen låter bra på pappret. Det är inte rimligt att skicka saker kors och tvärs över landet, och jag har svårt att se att de räknar in miljöpåverkan i sina kostnader. Går det inte runt nu kommer det knappast bli bättre.daddydj skrev:
Vet inte med tidningen Fokus, de kanske är seriösa, men annars brukar det vara att man får betala en rejäl slant för att bli nominerad till dessa utnämningar.daddydj skrev:
Affärsidén tycker jag inte är så dum. Såg att det t.o.m. dykt upp någon konkurrent med samma upplägg. Sellpy ägs till 75% av H&M så de har nog råd att fokusera på tillväxt istället för lönsamhet
3 st skruv med plastplugg 50:- + frakt? https://www.tradera.com/item/302461/383456730/skruvar-svart
Hur tänkte den som skickade in detta, nu ska det bli stålar av dessa?
Hur tänkte den som skickade in detta, nu ska det bli stålar av dessa?
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg