Välj ett namn och stavning på växten och använd det i hela artikeln. Det blir lite enklare då.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tack för att du sa till, nu har jag rättat.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Lite skeptisk till artikeln. Alla växter behöver blad i solljus för att kunna växa. Om man ser till att växten inte har det borde den till slut dö. (Gå med gräsklipparen på lägsta läget två gånger i veckan?)

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Det är en växt som är skapt för heta och torra platser, det syns på silverfärgen. Grekland och Marocko nämns, och det är nog klimatet den vill. Jag ser det som väldigt osannolikt att den skulle vara invasiv i kalla, våta Sverige, om den över huvud taget överlever här

Kalle B Kalle B skrev:
Det är en växt som är skapt för heta och torra platser, det syns på silverfärgen. Grekland och Marocko nämns, och det är nog klimatet den vill. Jag ser det som väldigt osannolikt att den skulle vara invasiv i kalla, våta Sverige, om den över huvud taget överlever här
Jag skulle inte vara så säker på det. Den förekommer på en del ställen i nordvästra USA som har lika kallt klimat som vi. De flesta angivna förekomsterna ligger i områden som är torrare än Sverige i allmänhet, men åtminstone en (Idaho County i staten Idaho) är i ett område som har klimat som inte är så långt från vad rätt stora delar av Sverige har. Årsnederbörd ca 600 mm, likartad temperatur. Lite torrare och varmare sommar, bara.

Jag kan gott tänka mig att den skulle trivas åtminstone på Öland och Gotland. Av beskrivningarna att döma är det en riktigt otrevlig växt (värre än den mångdiskuterade parksliden), så låt oss hoppas att vi slipper se den hos oss.

S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite skeptisk till artikeln. Alla växter behöver blad i solljus för att kunna växa. Om man ser till att växten inte har det borde den till slut dö. (Gå med gräsklipparen på lägsta läget två gånger i veckan?)
I de refererade studierna var "high frequency mowing" - högfrekvensklippning - definierat som "mowed for ~ 5 times between July and December" och "continuous mowing" ungefär samma - liknande kommunal trädgårdsskötsel under sommarmånaderna vilket gav växten tillfälle att blomma innan insamling av material i december.

Så högst relevant för de som behöver hantera större arealer men kanske mindre för den enskilde villaägaren som kan göra det du nämner över en längre tid.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.