Hej!

Ny medlem här och även ny husägare. Huset är 1-plan + källare och det är byggt 1967. Jag har i princip 0 erfarenhet av bygg mer än att ha satt igen en dörr, spacklat och målat lite.

Förra ägaren har rivit det lilla badrummet och förrådet som ligger till vänster om köket på ritningen för att få ett större kök. Nu vill vi riva åtminstone halva väggen mellan kök och vardagsrum för att få plats med ett större matbord.

Jag blir dock inte riktigt klok på om väggen är bärande eller inte. Tittar man på väggen som går i mitten i källaren så känns det rätt uppenbart att den är bärande då den går i mitten och ser tjockare ut på ritningen. Det som ställer till det för mig är att man har valt att rita ut kökets väggar på 1-plan samt källarens mittvägg på genomskärningen, har man gjort det för att visa att dessa väggar har en bärande funktion?

Jag har bett om en byggnadsteknisk beskrivning men den finns inte.

Takstolen är ritad som ett fribärande fackverk. Om den verkligen är byggd så, så har våningsplanet inga bärande innerväggar. All vertikallast ligger då på ytterväggarna.

• Gilla
samkar
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Takstolen är ritad som ett fribärande fackverk. Om den verkligen är byggd så, så har våningsplanet inga bärande innerväggar. All vertikallast ligger då på ytterväggarna.
Tack för ditt inlägg! Min uppfattning är samma som din, men det känns bättre att få det någorlunda bekräftat av nån som kan. Jag ska höra med grannarna (som bor i likadan hus) när vi flyttar in om de har någon koll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.