Hej

Funderar på att utnyttja slagborrmaskinen från jula som betongomrörare. Dvs, ganska stark och den borde funka ok. Men hittar inte en enda blandare som har SDS fäste, varenda en har 6-kantsstång.

Någon som vet bot på detta...
 
Utan att ha underlag så gissar jag att det beror på att borrhammare (jag antar att du menar borrhammare då du pratar om SDS) är olämplig som omrörare.
Det beror på att många borrhammare, i alla fall i det högre prissegmentet har slirkoppling som kan ta skada om man använder maskinen som omrörare.
 
Binesh skrev:
Utan att ha underlag så gissar jag att det beror på att borrhammare (jag antar att du menar borrhammare då du pratar om SDS) är olämplig som omrörare.
Det beror på att många borrhammare, i alla fall i det högre prissegmentet har slirkoppling som kan ta skada om man använder maskinen som omrörare.
Jag har en DeWalt borrhammare och en omrörare och en envergång mellan omrörare och SDS. Dessa säljs löst, bland annat på Bauhaus.

Rekommenderas inte. Jag köpte en sådan omrörare och övergång. Efter ett par säckar slutade jag (inget problem med omrörningen i och för sig, dewalten klarare det lätt). Det är rejäla sidokrafter och jag bara kände att fortsätter jag har jag ingen borrhammare jag kan lita på slår rakt.

--- Mats ---
 
Tacka för tipset.

Har varmkört en och annan borrmaskin förut och därav iden med slagborren (kostade 400 sek).

Har aldrig provat, men vad är så speciellt med en omrörare?
 
ZNK skrev:
Tacka för tipset.

Har varmkört en och annan borrmaskin förut och därav iden med slagborren (kostade 400 sek).

Har aldrig provat, men vad är så speciellt med en omrörare?
Inget speciellt med omröraren, snarare med vad man rör om, och storleken på vispen. Det är en enda stor central visp, som gör sitt bästa för att snurra runt cement, fix, eller liknande. Det är rätt segt, och innan man kommit långt nog i omrörningen, innehåller en del lite klimpigare delar (konsistens som gröt nämns på förpackningen).

Vispen roterar och eftersom den är ensam driver den massan i en konstant riktning. Med rotationen och segheten följer att den vill röra sig i en riktning. Själv vill du att den skall passera alla ställen i spannen, så du måste tvinga den i andra riktningar. Där uppstår krafterna.

--- Mats ---
 
ZNK skrev:
Har aldrig provat, men vad är så speciellt med en omrörare?
Högt vridmoment och lågt varvtal är ju vad som är speciellt med en "riktig" omrörare.

Borrhammare och slagborrar är inget vidare att röra med, dels för risken att bränna motorn är rätt stor och dels för att när man blandat klart har man lika mycket fix/bruk/färg på väggarna runtomkring som i spannen.

Bättre att satsa på en billig 2 växlad borrmaskin då.

Edit:
Minst lika viktig som en bra maskin är ju rätt typ av visp.
Finns 2 typer: Visp för färg och Visp för fix/bruk
Den sistnämnda är byggd så att den "lyfter" fogen istället för att slunga runt den som färgvispen vilket minskar sidokrafterna.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.