Hej på er, håller på att bygga nytt hus och har bett elektrikern att installera tryckdimmers från Schneider (https://www.m.nu/wiser/smart-tryckdimmer-med-nolla-antracit-schneider-wiser) för alla lampor.

Min tanke är att koppla ihop dessa med min SmartThings-hubb som jag har sedan tidigare, men nu kan jag inte hitta någon information på nätet som säger att det faktiskt funkar!?

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta? Tacksam för snabba svar då jag måste meddela elektrikern i helgen.

Hej! Väcker denna tråd då jagar i liknande sits - har 2 Wiser (Zigbee) inbyggda dimmers och behöver en kompatibel hub. Vill helst undvika Wisers egna hub då den inte verkar funka med andra märken. Dessutom ganska dyra sensorer. Vill köpa lite diverse som rörelsevakter och temp och läckagesensorer. Vad välja? Enkelhet och ekonomi är prio. Är newbie med smarta hem.

#wiser #smartahem #zigbee

K Kimajo skrev:
Hej! Väcker denna tråd då jagar i liknande sits - har 2 Wiser (Zigbee) inbyggda dimmers och behöver en kompatibel hub. Vill helst undvika Wisers egna hub då den inte verkar funka med andra märken. Dessutom ganska dyra sensorer. Vill köpa lite diverse som rörelsevakter och temp och läckagesensorer. Vad välja? Enkelhet och ekonomi är prio. Är newbie med smarta hem.

#wiser #smartahem #zigbee
Hej!
Kom du fram till nåt?
Är inte Wiser Matter-certifierad?
Då borde du kunna styra andra Matter.cert sensorer via Wiser gateway?

Jo, den är matter cert, och jag orkade inte leta mer utan köpte Wiser-hubben. Får se när jag orkar rodda mer i detta - fick dock tips efter köp om att köra Home Assistant med Raspberry Pi och sticka med Zigbee som tydligen ska funka för Wiser. Too late, men också lite mer setup (och inte billigare bara för detta). Hoppas det går att hitta andra Zigbee enheter med wiser hub senare!

K Kimajo skrev:
Jo, den är matter cert, och jag orkade inte leta mer utan köpte Wiser-hubben. Får se när jag orkar rodda mer i detta - fick dock tips efter köp om att köra Home Assistant med Raspberry Pi och sticka med Zigbee som tydligen ska funka för Wiser. Too late, men också lite mer setup (och inte billigare bara för detta). Hoppas det går att hitta andra Zigbee enheter med wiser hub senare!
Wiser Gateway kostar ju 1200 så om du framtiden vill byta till en annan setup är det inte en stor investering det handlar om. Lycka till!

Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Wiser Gateway kostar ju 1200 så om du framtiden vill byta till en annan setup är det inte en stor investering det handlar om. Lycka till!
Bara för att du har Wisers hub så kan du köpa andra Tuya-grejer och lägga in..

• Gilla
Kimajo
  • Laddar…
K Kimajo skrev:
Jag investerade några tusen lappar i wiser och nu inser jag att det finns nästan ingen integration i home assistant 😟 Surt som fan då jag gillade deras breda utbudet men samtidigt vill jag bygga hela systemet med HA

Admir Karahodzic Admir Karahodzic skrev:
Jag investerade några tusen lappar i wiser och nu inser jag att det finns nästan ingen integration i home assistant 😟 Surt som fan då jag gillade deras breda utbudet men samtidigt vill jag bygga hela systemet med HA
Det borde väl funka med ZHA?
https://zigbee.blakadder.com/zha.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.