C
Hej!
Finns det typ delbara scartkablar som man kan tänkas få genom ett VP-rör? Hade tänkt försöka montera en TV lite dolt på väggen i mitt sovrum...

cheetah1 skrev:
Hej!
Finns det typ delbara scartkablar som man kan tänkas få genom ett VP-rör? Hade tänkt försöka montera en TV lite dolt på väggen i mitt sovrum...
Är inte alla scartkablar platta och väldigt breda (menar själva kablen då)?

Annars är det väl bara att lägga den löst inne i väggen?

Klipp kabeln och löd på en ny kontakt. Finns tex på Elfa för några tior.

C
RobZombie skrev:
Är inte alla scartkablar platta och väldigt breda (menar själva kablen då)?

Annars är det väl bara att lägga den löst inne i väggen?
Vanliga scartkablar är runda. Dom platta är en specialvariant som har kommit "ganska" nyligen.
mycke_nu skrev:
Klipp kabeln och löd på en ny kontakt. Finns tex på Elfa för några tior.
Jag vill inte löda alla 10000000000 trådar den består av.. Jag är glad om jag klarar att löda en.. :( Jag är inte direkt nån hejare på att löda...

Klipp och skarva kablarna, alla kan ju löda ihop två kablar och sen lite krympslang ;)

Eftersom jag aldrig skulle köpa någon dyrare SCART vet jag inte hur de är skapta, men på enklare kan man ofta öppna och ta bort kontakthusen, det kan ibland räcka för att få dem genom hål som bara är lite för små. Sedan kan man även ofta pilla ut kontaktstiften från plasthållaren (hålls på plats av en liten hulling i stiftet). Efter det borde det gå att få ner till en mer vettig diameter. Håll bara ordentlig reda på vilket stift som skall sitta var och se till att de sitter ordentligt när de trycks tillbaks.

Platta scartlablar har funnits i minst 10 år så det är inget nytt. Och lödda om hade jag sagt också. Så svårt är det inte ;) Och det är inte så många tåtar som du säger. En billigare scartkabel är inte alls många.

Skulle hoppa över röret och dra en lös scartkabel. Den dagen du vill ta bort den så klipper du bara bort kontakterna och petar in kabeln i väggen.
Eller finns det någon speciell anledning till att dra ett rör?
Om det är för ev. annan anslutningsform i framtiden, så dra ett tomrör parallellt.

Vad vill du ha för signal genom kabeln? RCA-kontakter är inte så svåra att löda. Om du inte ska köra HD läcker det ju oftast med dessa kablar med RCA-kontakter. Alternativt borde det inte vara omöjligt att få igenom en s-video och en ljudkabel. Att få igenom både en s-video och 2 st rca är jag tveksam till om det fungerar, men man kan ju alltid testa och se om det får plats.
Sen går det ju alltid att överväga lite större dimension på VP-rör också... En HDMI borde väl gå igenom ett 32 mm rör och färdiga böjar?

(En annan fråga som kanske hör hemma lite mer i el-forumet är hur du tänkt göra med strömkabeln.)

Jag vet inte hur den ser ut nu, men Clas Ohlson har haft en videokopieringssats där man haft lösa scart-pluggar (och andra pluggar), som alla hänger ihop via en kabel med DIN-pluggar i ändarna. Jag är inte säker på att den går genom röret, men det är det bästa jag kan komma på.

Annars är mitt råd: lär dig löda. Det är alltid bra att kunna, och det är inte så svårt att lära sig (åtminstone för husbehov, de som verkligen KAN löda gör det så vackert att man blir tårögd).

Vad vill du ha för signal genom kabeln? RCA-kontakter är inte så svåra att löda. Om du inte ska köra HD läcker det ju oftast med dessa kablar med RCA-kontakter.
Det beror på. Har man källor som ger NTSC-signal ut (tex spelkonsoller) så är det bättre med en fullkopplad SCART så att man får RGB-signalen för färg istället för en NTSC-kodad composit.

Gäller ju då att TV:n tar rgb också. Inte alla som gör det

C
Naturligtvis, hur jävla korkad får man vara... S-video+rca är ju lösningen...

jag tog hdmi, klippte av kontakten i ena änden och löda sen på en ny efter dragning, smidigt

C
robbansson skrev:
jag tog hdmi, klippte av kontakten i ena änden och löda sen på en ny efter dragning, smidigt
Min antika TV har inga såna moderna finesser. :P (Antik och antik, det är trots allt en platt-TV, men före HD-hysterin.)

Men har du inte ens DVI-ingång på den? Finns ju DVI -> HDMI konverterare och en DVI-kabel går ju att få igenom på en 25mm VP-rör om det inte är några böjar, annars 32mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.