3 185 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Scartkabel genom ett VP-rör?
Sida 1 av 2
Vanliga scartkablar är runda. Dom platta är en specialvariant som har kommit "ganska" nyligen.RobZombie skrev:
Jag vill inte löda alla 10000000000 trådar den består av.. Jag är glad om jag klarar att löda en..mycke_nu skrev:
Eftersom jag aldrig skulle köpa någon dyrare SCART vet jag inte hur de är skapta, men på enklare kan man ofta öppna och ta bort kontakthusen, det kan ibland räcka för att få dem genom hål som bara är lite för små. Sedan kan man även ofta pilla ut kontaktstiften från plasthållaren (hålls på plats av en liten hulling i stiftet). Efter det borde det gå att få ner till en mer vettig diameter. Håll bara ordentlig reda på vilket stift som skall sitta var och se till att de sitter ordentligt när de trycks tillbaks.
Platta scartlablar har funnits i minst 10 år så det är inget nytt. Och lödda om hade jag sagt också. Så svårt är det inte
Och det är inte så många tåtar som du säger. En billigare scartkabel är inte alls många.
Skulle hoppa över röret och dra en lös scartkabel. Den dagen du vill ta bort den så klipper du bara bort kontakterna och petar in kabeln i väggen.
Eller finns det någon speciell anledning till att dra ett rör?
Om det är för ev. annan anslutningsform i framtiden, så dra ett tomrör parallellt.
Eller finns det någon speciell anledning till att dra ett rör?
Om det är för ev. annan anslutningsform i framtiden, så dra ett tomrör parallellt.
Vad vill du ha för signal genom kabeln? RCA-kontakter är inte så svåra att löda. Om du inte ska köra HD läcker det ju oftast med dessa kablar med RCA-kontakter. Alternativt borde det inte vara omöjligt att få igenom en s-video och en ljudkabel. Att få igenom både en s-video och 2 st rca är jag tveksam till om det fungerar, men man kan ju alltid testa och se om det får plats.
Sen går det ju alltid att överväga lite större dimension på VP-rör också... En HDMI borde väl gå igenom ett 32 mm rör och färdiga böjar?
(En annan fråga som kanske hör hemma lite mer i el-forumet är hur du tänkt göra med strömkabeln.)
Sen går det ju alltid att överväga lite större dimension på VP-rör också... En HDMI borde väl gå igenom ett 32 mm rör och färdiga böjar?
(En annan fråga som kanske hör hemma lite mer i el-forumet är hur du tänkt göra med strömkabeln.)
Jag vet inte hur den ser ut nu, men Clas Ohlson har haft en videokopieringssats där man haft lösa scart-pluggar (och andra pluggar), som alla hänger ihop via en kabel med DIN-pluggar i ändarna. Jag är inte säker på att den går genom röret, men det är det bästa jag kan komma på.
Annars är mitt råd: lär dig löda. Det är alltid bra att kunna, och det är inte så svårt att lära sig (åtminstone för husbehov, de som verkligen KAN löda gör det så vackert att man blir tårögd).
Annars är mitt råd: lär dig löda. Det är alltid bra att kunna, och det är inte så svårt att lära sig (åtminstone för husbehov, de som verkligen KAN löda gör det så vackert att man blir tårögd).
Det beror på. Har man källor som ger NTSC-signal ut (tex spelkonsoller) så är det bättre med en fullkopplad SCART så att man får RGB-signalen för färg istället för en NTSC-kodad composit.
Medlem
· västragötaland
· 43 inlägg
jag tog hdmi, klippte av kontakten i ena änden och löda sen på en ny efter dragning, smidigt