3 870 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Saxtakstol kommer jag behöva limträbalk också?
Kommer ha ett sadeltak som är osymmetriskt och en spännvidd på 8000mm.
Tror ni att en saxtakstol skulle klara dessa förutsättningar jag skissat på utan att bära av med en limträbalk och kanske en stöd på mitten av huset?
Det är råspont och betongpannor.
Husmåtten är 8000mm x 18000mm

Tror ni att en saxtakstol skulle klara dessa förutsättningar jag skissat på utan att bära av med en limträbalk och kanske en stöd på mitten av huset?
Det är råspont och betongpannor.
Husmåtten är 8000mm x 18000mm

Det hoppas jag också för jag ritar inte så fintandersmc skrev:
Men du tror att det går och blir en vettig lösning?
Vore skönt att slippa limträ och att behöva lasta av ner i en innervägg.
8 meters bredd är ju itne så mycket.
Man klarar ju 10 med vanliga W takstolar och CC 120 byggda med vanligt virke så helt kart går det att göra sax på 8 meter.
Sen kanske det blir lönsamt att gå ned lite i CC mått men det är något en "riktigare" konstruktör måste räkna på
Man klarar ju 10 med vanliga W takstolar och CC 120 byggda med vanligt virke så helt kart går det att göra sax på 8 meter.
Sen kanske det blir lönsamt att gå ned lite i CC mått men det är något en "riktigare" konstruktör måste räkna på
Jag har fribärande saxtakstolar (symmetriska) och 8m spännvidd, 32º utv och 25º inv, helt öppet till nock invändigt. Har man bara kunskap och hjälpmedel så borde det gå bra att göra dem asymmetriska lika väl.
Beroende på vinklar och snözoon kan det dock krävas c-c 900 eller till och med c-c 600.
Beroende på vinklar och snözoon kan det dock krävas c-c 900 eller till och med c-c 600.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
AI, kommer det här forumet behövas?
Teknik -
Kommer vi behöva kyla?
Värme allmänt -
Nu övergår en gammal dröm till förverkligande men jag kommer behöva hjälp!
Hemma hos -
Finns det nytillverkade kakelugnar/rörspisar som aldrig kommer att behöva renoveras?
Ved, Pellets, Flis -
Kommer behöva höja yttertaket ca 150-200 mm.
Tak & Vind