2 149 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
sävsjö trähus
Sida 1 av 2
Hej
Vi bygger med Sävsjö Trähus och är helnöjda!
Ännu vill säga för vi är inte klara ännu, skall stå klart 1maj.
Vi har valt att bygga med totalentrepenad. Vår säljare är toppen, han informerar om allt och är mycket lyhörd för våra åsikter och önskemål. Prislappen kunde ju varit lägre
(det önskar nog alla som bygger) 3.4, 2 plans 174 kvadrat, putsad fasad och cederträ. Finns lite olika inägg om sävsjö på forumet, sök i forumet. Mvh Lisen
Vi bygger med Sävsjö Trähus och är helnöjda!
Ännu vill säga för vi är inte klara ännu, skall stå klart 1maj.
Vi har valt att bygga med totalentrepenad. Vår säljare är toppen, han informerar om allt och är mycket lyhörd för våra åsikter och önskemål. Prislappen kunde ju varit lägre
Vi ska bygga med Sävsjö, Täbykontoret. De tog fram ett otroligt fint hus utifrån våran egna skiss och än så länge verkar det bra. Kostar en del gör det ju, men det rusar nog alltid iväg, vilken firma man än anlitar.
Det känns som om Sävsjö håller hög och bra kvalité. Ett plus är ju att man själv kan bestämma hur huset ska se ut (utifrån tomten så klart).
Vi hamnar på ca 3,9 milj inkl tomt för ett 175 kvm stort 2-plans hus. Tomten ligger då på 1,3 milj. av detta. Vi bygger norr om Stockholm.
Det känns som om Sävsjö håller hög och bra kvalité. Ett plus är ju att man själv kan bestämma hur huset ska se ut (utifrån tomten så klart).
Vi hamnar på ca 3,9 milj inkl tomt för ett 175 kvm stort 2-plans hus. Tomten ligger då på 1,3 milj. av detta. Vi bygger norr om Stockholm.
Av våra 3.4 så betalade vi 375.000 för tomten. Sen har vi tillval i köket på både maskiner och luckor. Tibro kök- Skala. Zink/alu tak, puts och cederträ. Lite spottar här och där. En annan trappa Balk från Snickarlaget och annat smått och gott som plockar pengar
Mvh Lisen
kAUGAN !!!
Vart norr om sthlm ska ni bygga ??. Vi ska bygga i täby och har också vart i kontakt med täby kontoret ( mkt trevliga och tillmötesgående) Vi funderar på att bygga ett souteäng eller ett 1 1/2 plans där vi lyfter upp husets baksida. Kul att höra hur det går
mvh nicke
Vart norr om sthlm ska ni bygga ??. Vi ska bygga i täby och har också vart i kontakt med täby kontoret ( mkt trevliga och tillmötesgående) Vi funderar på att bygga ett souteäng eller ett 1 1/2 plans där vi lyfter upp husets baksida. Kul att höra hur det går
mvh nicke
Det verkar ju iallafall som de som valt totalentreprenad är betydligt nöjdare än mig som de lyckades lura till att ta delad entreprenad är. Så mina tips får nog bli:
1. Totalentreprenad
2. Se till att få inflyttningsdatum
3. Få ALLT på papper
4. Se till att få ett byggstartsmöte
5. Se till att få en rumsanalys
6. Lita inte på något muntligt (typ; -Om du bygger med oinredd vind så är det klart vatten och el är uppdraget, det är ju inget Älvsbyhus du bygger)
7. Se till att få skriftligt på att alla kostnader finns med i kalkylen och att de inte är för låga
Mycket negativt här men på plussidan är att husen är kanon, de är flexibla samt i vårt fall har vi fått många bra tips på smådetaljer som gör huset till det där lilla extra.
1. Totalentreprenad
2. Se till att få inflyttningsdatum
3. Få ALLT på papper
4. Se till att få ett byggstartsmöte
5. Se till att få en rumsanalys
6. Lita inte på något muntligt (typ; -Om du bygger med oinredd vind så är det klart vatten och el är uppdraget, det är ju inget Älvsbyhus du bygger)
7. Se till att få skriftligt på att alla kostnader finns med i kalkylen och att de inte är för låga
Mycket negativt här men på plussidan är att husen är kanon, de är flexibla samt i vårt fall har vi fått många bra tips på smådetaljer som gör huset till det där lilla extra.
Hej,
Vi har också byggt ett Sävsjö Trähus. Vi hade gjort ritningarna själva och var sedan i kontakt med Täby-kontoret.
Utan att gå för djupt in på det hela så kan jag säga att vi är super-nöjda med vårt hus. Det känns gediget och bra.
Vi är också nöjda med kontakterna vi haft direkt med fabriken i Sävsjö, de är mycket service-minded, och alla fel som uppstått har de åtgärdat direkt.
Kontakten med försäljningskontoret har dock haft sina brister. Där är de väldigt duktiga på att "sälja" och lova stort, men som sagt, se till att ni får ALLTING skriftligt. Vi råkade ut för långdragna, kostsamma komplikationer som jag inte vill dra här.
Dock vet jag att vi inte är ensamma.
Mvh Ika
Vi har också byggt ett Sävsjö Trähus. Vi hade gjort ritningarna själva och var sedan i kontakt med Täby-kontoret.
Utan att gå för djupt in på det hela så kan jag säga att vi är super-nöjda med vårt hus. Det känns gediget och bra.
Vi är också nöjda med kontakterna vi haft direkt med fabriken i Sävsjö, de är mycket service-minded, och alla fel som uppstått har de åtgärdat direkt.
Kontakten med försäljningskontoret har dock haft sina brister. Där är de väldigt duktiga på att "sälja" och lova stort, men som sagt, se till att ni får ALLTING skriftligt. Vi råkade ut för långdragna, kostsamma komplikationer som jag inte vill dra här.
Dock vet jag att vi inte är ensamma.
Mvh Ika
Chef
En novis undrar vad en rumsanalys innebär ???
Jag tror hustillverkare kommer vara noga att sätta allt på pränt sedan årsskiftet. Muntliga avtal kommer inte och gälla. Skulle det ändå saknas skriftligt om något så är det konsumentens ord som gäller.
Irish
En novis undrar vad en rumsanalys innebär ???
Jag tror hustillverkare kommer vara noga att sätta allt på pränt sedan årsskiftet. Muntliga avtal kommer inte och gälla. Skulle det ändå saknas skriftligt om något så är det konsumentens ord som gäller.
Irish
Rumsanalys är ett dokument där huset gås igenom, rum för rum. Där anges vilket golv, väggbeklädnad, tak, antal eluttag etc. som avtalats. Se det som en mer detaljerad lev. beskrivning uppdelad på repektive rum (betydligt lättare för köparen att hålla reda på vad som ingår i avtalet).Irish skrev:
Alter ego
Alter_ego
Tack för att du svarade åt mig angående rumsanalysen!
Har haft fullt upp med att flytta in i helgen och har inte hunnit med att fixa datorn hemma ännu. Har haft fullt upp med bla den felmonterade köksfläkten som sög in luft istället för ut. Men som sagt, äntligen inflyttade. Det har varit en alldeles för lång och kostsam resa. Kommer att dela med mig av en lång och utförlig slutrapport med allt som gått bra resp. dåligt när jag får ordning på datorn hemma. Det kan nog ta några veckor
. Om någon har frågor till mig kan det ta några dagar för mig att svara pga att jag sällan hinner med sånt här på jobbet.
Mvh
Tack för att du svarade åt mig angående rumsanalysen!
Har haft fullt upp med att flytta in i helgen och har inte hunnit med att fixa datorn hemma ännu. Har haft fullt upp med bla den felmonterade köksfläkten som sög in luft istället för ut. Men som sagt, äntligen inflyttade. Det har varit en alldeles för lång och kostsam resa. Kommer att dela med mig av en lång och utförlig slutrapport med allt som gått bra resp. dåligt när jag får ordning på datorn hemma. Det kan nog ta några veckor
Mvh