Någon som kan dela med sig av erfarenheter från denna firma!!!!

Före vi bestämde oss för att anlita arkitekt och bygga själva i lösvirke tittade vi på Sävsjö hus. Jag betade igenom rätt många husfirmor. Sävsjö trähus placerade sej i toppen, kändes väldigt gediget. Annars ingen erfarenhet.

Hur kom du fram till att bygga i lösvirke, var det att det inte fanns någon prefab modell som passade? Hur hamnar du kostnasmässigt jämfört med prefab?
Din arkitekt hur hittade du honom via referenser eller telefon katalogen?

vi ska bygga, men känner inte att vi har hittat just "D" vi vill ha och funderar lite på arkitekt vägen, men även här finns det ju bra dåliga, billiga svindyra, kompetenta värdelösa..

/fam karlsson

Först måste jag väl nämna att min sambo är byggare, vilket underlättar en del vad gäller lösvirkesbyggande ... ;)

Vi letade dock först med tanke på att modifiera ett kataloghus. Vi upptäckte snart att våra krav inte stämde överens med kataloghusens standardlösningar, t.ex. vad gäller fönster, konstruktion o.s.v. Betalar man till får man ju förstås det mesta även från kataloghusen. De hus som var intressanta var i en sådan prisklass att de inte var aktuella för oss. Det som dock slutligen gjorde att vi bestämde oss för lösvirke var att det var för lång leveranstid, upp mot ett år just då vi ville beställa.

Jag hade fått tips om en kvinnlig (ganska nyutbildad) arkitekt i min ålder. Vid det laget var jag ganska erfaren (efter otaliga möten hos paketförsäljare) i byggsvängen så vi bestämde att hon endast skulle rita bygglovshandlingar. Det fixade hon på 23 h, ca 600,-/h, helt ok tyckte vi.
Sedan anlitade vi en konstruktör som gjorde byggnadsritningar och räknade ut takstolar och balkar o.s.v, ca 10 h.

En arkitekt kan man ju anlita till olika saker. Har man tid (MYCKET tid)kan man göra som vi, d.v.s. först själv kolla runt, rita och fundera och sedan gå till en arkitekt med en färdig lista och skissplan. Jag lyssnade på hennes råd men annars så är ritningen helt efter mina skisser. Det var jättebra att diskutera olika lösningar med henne, hon var helt klart värd pengarna. Hon var också ut och tittade på tomten.

Det man skall vara medveten om är att arkitekten inte koncentrerar sej på att huset skall gå att bygga rent tekniskt ;) . I vårt fall var det någorlunda pårätt men några missar gjorde hon, t.ex. vad gäller skorstenen (det finns takstolar i ett hus).

Vi räknar med att vårt hus blir en hel del billigare än om vi köpt stommen i element,
vilket var alternativet för oss. Dock är det massor med jobb, inte bara rent praktiskt att "stå med hammaren" utan med allt papperkrig och planering.

Har man tid så rekommenderar jag att man bygger huset själv ! Det är jättekul !

Hejsan!

Vi skickade våra skisser till ett antal husleverantörer och på topp hamnade bla Sävsjö. Vi träffade deras säljare på kontoret, men sedan hände inget förrän vi ringde upp igen (ovanligt för säljare)....

Säljaren bjöd hem oss till sig då han byggt ett hus som påminner väldigt om det vi ville ha. Vi tyckte huset var jätte fint och var redo att slå till, men säljaren var oklar och slö när det gällde att ta fram priser.

Under tiden hade både karlsson hus och Allmogehus jobbat mer affärsmässigt och intensivare med vårt hus. Vi fick snygga ritningar och ett helt annat bemötande.

Kvalitetsmässigt håller Sävsjö hög standard, men priset var högre än deras konkurenter som höll minst samma standard.

Vi valde Allmogehus och är jätte nöjda.
Läs mer på vår hemsida.

// Snäckan

Hej!
Vi bygger med Sävsjö nu och kan säga vi har i stort sätt aldrig tittat på deras katalog tillsammans med dem. Enligt vår säljare har de kataloger för konsumenten vill så gärna se en. Vi satt tillsammans med en arkitekt och har ritat vårt blivande hus tillsammans med honom och har på den vägen sparat ett x antal tusen lappar med att först söka arkitekt som ta betalt för att rita. Vi bygger nu ett hus som jag har aldrig sett något liknande i en katalog och det känns rejält och bra, även om priset är högre än vi hade hoppats på.

Vad gäller bemötande så är vår säljare extrem svår att få kontakt med vilket har gjort mig besviken flera gånger. Däremot är jag säker på hans yrkeskunnighet samt hans rekomendationer han gör, vilket känns viktigast när det väl gäller.

Vi bygger på delad entrepenad vilket har inneburit att vi själva har kontaktat och skrivit kontrakt med ett antal företag(el, mark, grund, garagebygge osv) och sen har vi skrivit kontrakt på hans offerter och rekomendationer på snickarna, målare och kakel/mur firmor.

Hoppas det här hjälper dig lite.

MVH
MissB

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.