2 364 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Sävsjö, referenser sökes
Vi har tittat på massor av olika hus, funderar även på lösvirkesbyggt. Vi gillar stilen på Sävsjö Trähus. Deras hus verkar vara välbyggda och fyllda av kvalité. Men efter det att jag läst artikeln i Villaägarnas tidning om familjen som köpte hus av Sävsjö Trähus så vet jag inte om jag vågar, eller om jag kan lita på dem.
Finns det någom här som har erfarenheter av dem?
Vet ni något om deras hus?
Kvalité?
Pris?
Hur är de som leverantör?
etc, mm.
Finns det någom här som har erfarenheter av dem?
Vet ni något om deras hus?
Kvalité?
Pris?
Hur är de som leverantör?
etc, mm.
Vi var nära att ta Sävsjö men valde Trivselhus istället pga att de dels var billigare men också att vi redan fattat tycke för TH då Sävsjö kom in i bilden.
Min uppfattning (som den lekman jag är) är att Sävsjö har väldigt fin kvalité vad gäller konstruktion och materialval. Bl a har de fått in fuktspärren en bit in i väggen vilket visst ska vara bra då man slipper göra så mycket hål i den. De är flexibla vad gäller både husform och planlösning. Husen byggs i fabrik och kommer i väggsektioner så det skiljer ju inte särskilt från många andra hustillverkare. Sen om man är såld på trä i väggarna så är Sävsjö säkert ett bra val även om de är rätt så dyra (TH har normalt gipsväggar och då träväggar inte var avgörande i vårt val så valde vi TH). Det blir ju viss prisskillnad per kvm om man jämför med exempelvis lösvirkeshus...
Sen vad gäller artikeln så kan man väl dra vilka slutsater man vill av den. Det hade kanske varit mer läge att dra åt sig öronen om det kom en artikel i månaden om Sävsjö med liknande innehåll...
Min uppfattning (som den lekman jag är) är att Sävsjö har väldigt fin kvalité vad gäller konstruktion och materialval. Bl a har de fått in fuktspärren en bit in i väggen vilket visst ska vara bra då man slipper göra så mycket hål i den. De är flexibla vad gäller både husform och planlösning. Husen byggs i fabrik och kommer i väggsektioner så det skiljer ju inte särskilt från många andra hustillverkare. Sen om man är såld på trä i väggarna så är Sävsjö säkert ett bra val även om de är rätt så dyra (TH har normalt gipsväggar och då träväggar inte var avgörande i vårt val så valde vi TH). Det blir ju viss prisskillnad per kvm om man jämför med exempelvis lösvirkeshus...
Sen vad gäller artikeln så kan man väl dra vilka slutsater man vill av den. Det hade kanske varit mer läge att dra åt sig öronen om det kom en artikel i månaden om Sävsjö med liknande innehåll...
Vi har varit i kontakt med Sävsjö. De arbetar med delad entreprenad, dvs ni gör ett avtal med Sävsjö för byggsatsen och ett avtal med målaren, ett med elkillen etc. Vår erfarenhet är SE TILL ATT FÅ ALLT PÅ PAPPER. Gör en specifikation på hur era rum ska se ut och vad de ska innehålla iform av material, belysning osv. För annars är det så lätt att man missar något och missar vem som har vilket ansvar. Ett exempel är, vi ville ju ha en viss typ av dörrar till vårt hus och under hela tiden så pratade säljaren (vi bygger mer söder ut än er så det är inte samma säljare) om kompletta dörrar dvs med handtag och låskolv, men den dagen då vi började att titta mer i detalj så visade det sig att Sävsjö levererade dörrarna utan handtag och låskolv och då blev detta en extra kostnad.... Tyvärr har vi upplevt mycket strul, men om man är extremt påpasslig så tror jag att Sävsjö är ett bra alternativ. Kvalitén på deras hus är ju toppen.
Oj vad jag bablar på, sorry... :-X
/J
Oj vad jag bablar på, sorry... :-X
/J
Tack, det var sådant här jag ville höra.
Kom gärna med mer tips och erfarenheter.
Hur ska man egentligen veta hur mycket man måste ha på papper? Om säljaren under hela processen talar om kompletta dörrar, då tänker man väl inte på att man då måste få det skriftligt. Jag hade då utgått från att det är standard. Det är som att be om att få skriftligt på att lastbilen som kommer med huset har tillräckligt med Diesel i tanken så att han uinte får soppastopp, jag menar, var drar man gränsen?
Kom gärna med mer tips och erfarenheter.
Hur ska man egentligen veta hur mycket man måste ha på papper? Om säljaren under hela processen talar om kompletta dörrar, då tänker man väl inte på att man då måste få det skriftligt. Jag hade då utgått från att det är standard. Det är som att be om att få skriftligt på att lastbilen som kommer med huset har tillräckligt med Diesel i tanken så att han uinte får soppastopp, jag menar, var drar man gränsen?
Man måste alltid vara väldigt beläst, men vi har nog haft otroligt oflyt.
Nu har vi ju inte byggt med dem, men jag kände att det var jobbigt att ha en sådan extrem kontroll på allt. Det är ju därför vi inte ville bygga själv, just pga att någon annan känner till allt så vi slipper göra massa misstag som redan är gjorda.
Samtidigt så ger delad entreprenad en helt annan möjlighet att påverka priset, genom eget arbete eller med hjälp av egna kontakter.
Lycka till med allt!
/J 8)
Nu har vi ju inte byggt med dem, men jag kände att det var jobbigt att ha en sådan extrem kontroll på allt. Det är ju därför vi inte ville bygga själv, just pga att någon annan känner till allt så vi slipper göra massa misstag som redan är gjorda.
Samtidigt så ger delad entreprenad en helt annan möjlighet att påverka priset, genom eget arbete eller med hjälp av egna kontakter.
Lycka till med allt!
/J 8)
Jag kommer snart ha erfarenheter att delge.
Huset kommer om två veckor
. Hittills har det flutit på bra och vi är nöjda än så länge. Det enda som varit jobbigt är att det tar en väldig tid för dom att få fram kontrakten med entreprenörerna så det blir en viss osäkerhet och väntan.
Huset kommer om två veckor
Hur har det varit vid offerter/byggkostnadskalkyler?
Vad jag förstår så jobbar husleverantörer på olika sätt. En del har offerter från underleverantörer redan från början och kan lägga in korrekta (hur korrekt det nu kan vara vid husbyggen...) kostnader från början i byggkostnadskalkylen. Hos andra (bla Sävsjö vad jag förstår) gör säljaren en beräkning av kostnaden som läggs in i kalkylen och sedan tas offerter in efter kunden har skrivit på.
Stämde säljarens uppskattning med vad som slutligen kom in via offerter?
Vad jag förstår så jobbar husleverantörer på olika sätt. En del har offerter från underleverantörer redan från början och kan lägga in korrekta (hur korrekt det nu kan vara vid husbyggen...) kostnader från början i byggkostnadskalkylen. Hos andra (bla Sävsjö vad jag förstår) gör säljaren en beräkning av kostnaden som läggs in i kalkylen och sedan tas offerter in efter kunden har skrivit på.
Stämde säljarens uppskattning med vad som slutligen kom in via offerter?
Jag tycker sävsjö har varit dåliga med tidshållningen.
Vi har blivit utlovade ritningar vid flera tillfällen för att senare bli besvikna.
Nu föll valet på götenehus istället.
Snabb och bra respons.
Nu får vi se hur de sköter sig efter kontraktskrivandet
Vi har blivit utlovade ritningar vid flera tillfällen för att senare bli besvikna.
Nu föll valet på götenehus istället.
Snabb och bra respons.
Nu får vi se hur de sköter sig efter kontraktskrivandet
Klicka här för att svara