Hej,

Vi upptäckte under sommaren att plattorna vid garaget börjat svikta in mot husgrunden. Testade fylla upp med grus men försvann igen. När man kikar under plattorna finns (vad jag antar är) ett dagvattenrör under. Det ser också ut som ett påbörjat hål in i husgrunden. Bör bero på vatten va?

Dåligt insatt och försökte googla vem man ska prata med? Vad gör man här? Är det ledningen det är hål i någonstans?

Vi har bott i huset i 1 år, kan detta vara ett dolt fel?

• Erosionsskador vid husgrund med synligt dagvattenrör och svikande plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade trädgårdsplattor vid husgrund med synligt dagvattenrör och hål intill.
    Skapa konto
Supersvårt att se men är det inte en skarv på röret precis där? Det är väl inte orimligt att den läcker i sådana fall. Var kommer röret ifrån?

Vi hjälps åt att komma fram till vad felet är först, dess orsak och konsekvenser innan vi börjar tänka på dolda fel tycker jag :)

Ser ut som ett dräneringsrör och då ska det ju vara hål i det. Vet du något om när dräneringen gjordes? Nyligt gjorda grävarbeten?

A Amrich skrev:
Supersvårt att se men är det inte en skarv på röret precis där? Det är väl inte orimligt att den läcker i sådana fall. Var kommer röret ifrån?

Vi hjälps åt att komma fram till vad felet är först, dess orsak och konsekvenser innan vi börjar tänka på dolda fel tycker jag :)
Smart! :)

Ja det stämmer att det ser ut som en skarv där. Vet inte exakt men på höger sida finns ju husknuten med stuprör och dräneringen, på vänster sida på garageuppfarten finns en rund brunn. Gör det dig smartare på nåt sätt? På bilden nedan ser du också.

• Husvägg med fönster och ventilation, mark med stenläggning och synlig skarv nära husknut med stuprör.
    Skapa konto
Redigerat:
Centano Centano skrev:
Ser ut som ett dräneringsrör och då ska det ju vara hål i det. Vet du något om när dräneringen gjordes? Nyligt gjorda grävarbeten?
Aha! Som sagt kan verkligen noll om detta. Dränering runt huset gjordes 2014 med isodrän inklusive nya dräneringsrör och dagvattenrör och en nivåbrunn framför garageporten (saxat från infofoldern vid köp) samt 2019 lades plattorna på garageuppfarten.

Möjligtvis att dom inte packade marken tillräckligt när det grävdes så marken har sjunkit ihop. Ligger det markduk runt röret?, tycker det ser ut som det på ena bilden.

Vi måste försöka avgöra om det är ett dagvattenrör eller dräneringsrör. Är röret fullt med små hål är det dräneringsrör, saknas detta är det mest troligt ett dagvattenrör.

Tror vi att det är ett dagvattenrör så är mitt förslag att hälla en liter mjölk i din lövsil på stupröret som syns på bilden och sen kolla noga om det sipprar ut vid skarven.

Centano Centano skrev:
Möjligtvis att dom inte packade marken tillräckligt när det grävdes så marken har sjunkit ihop. Ligger det markduk runt röret?, tycker det ser ut som det på ena bilden.
Ja det stämmer, det ligger någon slags duk där.

A Amrich skrev:
Vi måste försöka avgöra om det är ett dagvattenrör eller dräneringsrör. Är röret fullt med små hål är det dräneringsrör, saknas detta är det mest troligt ett dagvattenrör.

Tror vi att det är ett dagvattenrör så är mitt förslag att hälla en liter mjölk i din lövsil på stupröret som syns på bilden och sen kolla noga om det sipprar ut vid skarven.
Har inte reflekterat över några hål så bör vara ett dagvattenrör då! Jag skall testa detta imorgon, återkommer med resultat :)

Det är definitivt ett dräneringsrör, dagvattenrör är aldrig räfflade och kabelrör är inte svarta. Problemet är troligen att grusen försvinner in i dräneringen så jag skulle rekommendera att fylla upp med flis(2-4) och lägga tillbaka plattorna. Gör samma sak om det uppstår på fler ställen.

Nu blir jag fundersam... Jag har svarta räfflade dagvattenrör hemma, men dom finns alltså inte?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu blir jag fundersam... Jag har svarta räfflade dagvattenrör hemma, men dom finns alltså inte?
Ta gärna en bild för jag har aldrig sett några, varken i butik eller i det vilda.

P Prodigys skrev:
Ta gärna en bild för jag har aldrig sett några, varken i butik eller i det vilda.
I Pipelifes sortiment (kanske köpte de in utifrån för även någon mer leverantör hade) fanns täta svarta med räfflad utsida i mindre dimension men de har slutat tillverkas, i varje fall i dimension 110.

P Prodigys skrev:
Öppen ände av en smutsig, svart dräneringsrör av plast som sticker upp ur marken med grön vegetation i bakgrunden.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.