Bor i ett äldre hus (1903) med sparrtak. Åtminstone tror jag att det kallas så. Rader med fläskiga reglar som lutar mot varandra i nock. Hanbjälkar och stödben saknas. Vinden är en råvind.
Är sällan uppe på vinden, men gick upp för att 'besikta' idag nu när det inte längre finns risk att stöta på förbannade getingar. Noterade att flera av sparrarna separerats någon centimeter där de skarvats - se bild. Har fotograferat huset kontinuerligt sedan vi köpte det för fem år sedan, och kunde se samma sak även på de äldsta bilderna, men inte i detalj.
Vad kan ha orsakat att skarvarna släppt? Någon som åtgärdat något liknande?
Är sällan uppe på vinden, men gick upp för att 'besikta' idag nu när det inte längre finns risk att stöta på förbannade getingar. Noterade att flera av sparrarna separerats någon centimeter där de skarvats - se bild. Har fotograferat huset kontinuerligt sedan vi köpte det för fem år sedan, och kunde se samma sak även på de äldsta bilderna, men inte i detalj.
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 582 inlägg
Jag har noterat att taksparrarna i vårt gamla isolertimmerhus från 70-talet också har växlats av på det sättet. När timret torkar så händer det att det torkar isär, jag har sett ett par mm skarv iaf - men inte mer än så.MichaelTh skrev:
Bor i ett äldre hus (1903) med sparrtak. Åtminstone tror jag att det kallas så. Rader med fläskiga reglar som lutar mot varandra i nock. Hanbjälkar och stödben saknas. Vinden är en råvind.
Om dom börjar torka helt isär kanske man bör sätta ngn spikplåt eller något ?
Låter ju inte osannolikt att de torkat isär. Får överväga spikplåt. Tack!klaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara