Hej!
Jag har kikat på ett hus som är till salu. Enligt ägaren förekom fuktgenomträngning i källaren för ca 5 år sedan. Man grävde då ned ca 1m och lade på extra isolering (ser ut som isodränskivor). När väggarna torkade ut uppstod då enligt ägaren sprickor. Det ska inte ha förekommit ngn fukt sedan dess.
Vid inspektion idag är väggarna torra men jag blir lite fundersam över sprickbildningen. Dels den diagonala riktningen, som även fortsätter i golvet. Dels att sprickorna även fortsätter ovan fönstret, där det inte har varit ngn fuktgenomträngning. Kan skadan vara mer omfattande än beskrivet? Har hela sulan i hörnet på huset satt sig? Isåfall hur åtgärda? Fasaden ovan källarhörnet är sprickfri, dörrar och fönster går att öppna.

• Källarvägg med diagonala sprickor ovanför och runt ett fönster samt en träplanka monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en källarvägg och golv med synliga diagonala sprickor, isodränplattor och äldre skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättning, betong spricker inte av att det torkar och utvidgas inte om den blir blöt.
Huset har satt sig i ena kanten, större spricka i överkant som smalnar av och går ner i plattan.
Troligen gammalt sedan huset var byggt eller att man dränerat om en gammal grundläggning på lera som lett till sättningar .

Ok tack. Innebär det att källaren inte nödvändigtvis behöver rasa ihop om man dränerar om (vilket jag antar att man behöver göra givet den temporära lösningen för 5 år sedan)?

Huset är byggt -62 så ny dränering känns rimlig.

Dränering ska inte göras om efter hur gammal den är utan bara om den inte fungerar. Dräneringssystem slits inte och ska hålla husets livslängd.

Gräva 1 m runt en grundläggning kan vara riskabelt i vissa jordar och sättningarna kan komma därifrån, eller så är marken helt enkelt för dålig för husets tyngd. En annan orsak kan även vara torra somrar med lågt grundvatten.

Otydligt av mig kanske, man grävde 1m ned längs källarväggen, dvs säkert 1,60 kvar ned till sulan. Det borde väl inte föranleda en sättning? Snarare äldre?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.