hej

ska sätta mikrolit på tak och väggar, och har lite frågor.

Är det snyggast/smidigast att i tak/vägg vinklen skära båda våderna mitt i skarven och sen dra latexfog över och måla? Ska inte ha lister.

Har inte spacklat ut mellan rummet mellan vägg och tak för tänkte att där sätter man latex sen men, jag får kanske göra det nu innan jag sätter väven iaf?

Funderar på vilken tak färg som är bäst och som ni rekommendera:
Beckers takfärg, men dom har flera olika, vilken är bäst/billigst?
Alcro verkar ha bra färger, är dom bättre?
Sista kandidaten är Jotun som lokala färgbutiken säljer, är dom lika bra?

Tänkte grunda med samma takfärg innan färdigmålning på väggarna eftersom mikroliten
suger mycket färg, rätt tänkt?

Alla tips och råd är välkommna =)

Skulle gjort följande
Spacklat noga för microliten döljer inget.
Satt hörnremsa med vävlim mellan tak/vägg
Ett tips när det sen skall skäras är att rita med blyerts
för att sedan klippa med en bra sax.

Sätta microlit i tak kan vara svårt om man inte har en medhjälpare som håller väven när man slätar,flyttar bockar och dylikt så det flyter och inte torkar ifrån dig när du limmar.
Glöm ej heller att loda upp 1:a längden och ha en bra arbetsbelysning/släpljus även när du spacklar.

Färgerna du nämnde är likvärdiga,brukar själv anv.scotte grund första vändan då den är ett par kronor billigare för att sedan toppa med deras reflexfria takfärg.
Lycka till

Jag har spacklat dom nya gipsskivorna och bredspacklat dom gammla väggarna 3-4gånger och jag tycker att det ser bra ut och att det blir nog inte bättre änså för mig.
Man kommer säkert se att man har missat någonstans men det får jag leva med isf.

Jag har remsat gipsskivorna men inte mellan tak och vägg.

Om jag förstått det rätt så är det inte många som sätter remsa i tak/vägg och innerhörn.
I några innerhörn har jag satt remsa.

Det är tegelhus så det rör sig nog inte mycket och har stått på samma plats i 70 år.

Jag blev inte klok på hur du menade jag skulle göra i tak/vägg vinklen med mikroliten?
Skära bägge mitt i skarven och sen latex?

Jag kolla på jobbet igår och såg att dom gjort precis så i inner hörnen, skurit bägge och lite latex.
Man ser det inte om man inte kollar riktigt noga och knappt då.

Tack för hjälpen

Börjar med taket,tar till ca20 cm på varje längd som du sen renskär när den är på plats,poängen var att du skulle undvika att skära i ev.hörnremsa om du tänkt att sätta en sån.
Fogmassa funkar åxo bra,lycka till

okej tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.