Hej!

Vi bor i ett tegelhus där södra gaveln har börjat läcka in vatten. Fogar som är trasiga och stenar som suger in vatten. Vi har haft hantverkare på plats och gjort bedömningen att det bästa är att klä in gaveln med panel (andra gaveln har redan panel uppsatt och var där när vi köpte kåken).

Fått in olika offerter där samtliga ligger runt samma pris, ca 80 000 kr. Detta anser jag vara alldeles för mycket och väljer istället att göra det själv.

Jag behöver dock lite råd på ett par frågor:

1. På gaveln där det redan sitter liggande panel har man monterat denna på stående läkt, 25x48. Detta monterades enligt grannarna i början av 90-talet och det har ju hållit sedan dess. Bör inte vara några konstigheter att använda samma dimension på gaveln jag ska bygga?

2. Vilken plugg rekommenderar ni att läkten skruvas i? Tegelstenarna är av håltegel.

Spikplugg är det smidigaste då du kan slå i den genom regeln då den är på plats. Själv trycker jag gärna i en dutt med pl400 för att säkra upp om inte pluggen får bra fäste.

A
Andreas9090 Andreas9090 skrev:
Hej!

Vi bor i ett tegelhus där södra gaveln har börjat läcka in vatten. Fogar som är trasiga och stenar som suger in vatten. Vi har haft hantverkare på plats och gjort bedömningen att det bästa är att klä in gaveln med panel (andra gaveln har redan panel uppsatt och var där när vi köpte kåken).

Fått in olika offerter där samtliga ligger runt samma pris, ca 80 000 kr. Detta anser jag vara alldeles för mycket och väljer istället att göra det själv.

Jag behöver dock lite råd på ett par frågor:

1. På gaveln där det redan sitter liggande panel har man monterat denna på stående läkt, 25x48. Detta monterades enligt grannarna i början av 90-talet och det har ju hållit sedan dess. Bör inte vara några konstigheter att använda samma dimension på gaveln jag ska bygga?

2. Vilken plugg rekommenderar ni att läkten skruvas i? Tegelstenarna är av håltegel.
Hur har du tänkt att fästa panelen i läkten?
För det blir väldigt klena spik om du har en 22mm panel och bara en 25mm tjock läkt att fästa dessa i..

Larsa Larsa skrev:
Spikplugg är det smidigaste då du kan slå i den genom regeln då den är på plats. Själv trycker jag gärna i en dutt med pl400 för att säkra upp om inte pluggen får bra fäste.
Tänkte detta med, men vart osäker på om de är tillräckligt starka för att bära upp panelen. Men det kanske dem är? Pl400 är smart.

Rejäl skrev:
Hur har du tänkt att fästa panelen i läkten?
För det blir väldigt klena spik om du har en 22mm panel och bara en 25mm tjock läkt att fästa dessa i..
Kommer fästa panelen med 4,2 träskruv :)

A
Kommer fästa panelen med 4,2 träskruv :)
Risken är att den tunna läkten spricker, det är rent skitvirke i läkterna..

Rejäl skrev:
Risken är att den tunna läkten spricker, det är rent skitvirke i läkterna..
En spikläkt på 28x70 då?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
En spikläkt på 28x70 då?
Ja betydligt bättre för då kan man sprida ut skruvar och spikpluggar lite i sedledes..

• Gilla
Andreas9090
  • Laddar…
En spikläkt på 28x70 då?
Låter som en bra idé, och 28x70 är oftast av bättre kvalitet då den är avsedd för gles.

Rejäl skrev:
Ja betydligt bättre för då kan man sprida ut skruvar och spikpluggar lite i
Rejäl skrev:
Ja betydligt bättre för då kan man sprida ut skruvar och spikpluggar lite i sedledes..
Larsa Larsa skrev:
Låter som en bra idé, och 28x70 är oftast av bättre kvalitet då den är avsedd för gles.
Då blir det gles. Var själv lite skeptisk till en 28x45 men antar att jag ville få bekräftelse från andra om samma tankespår :)

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vad tror ni om själva infästningar? Jag har alltid fått höra att man ska fästa i teglet och inte i en fog. En vän sade dock att det går lika bra att fästa i fogen mellan stenarnas kortsidor med en bredare plugg som spänner mot stenarna, se bild på hur han menar.

Vad säger ni andra?

• Röd tegelvägg med blå pil som pekar mot en fog mellan kortsidor av tegelstenar, visar förslag på infästning i fogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ja testa fogen och ha rätt långa spikplugg, skulle gissa att vissa kommer inte att dra alls bra beroende på hur bra muraren har varit på att fylla stötfogen annars får du bara borra i liggfogen..

Rejäl skrev:
Ja testa fogen och ha rätt långa spikplugg, skulle gissa att vissa kommer inte att dra alls bra beroende på hur bra muraren har varit på att fylla stötfogen annars får du bara borra i liggfogen..
Tänker annars att jag drar direkt i hålteglet? Verktyg har jag :)

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
K
Det tråkiga med att göra hål i teglet är ju att det blir svårt att reparera i framtiden, där är ju fogen mycket lättare.

K kniv skrev:
Det tråkiga med att göra hål i teglet är ju att det blir svårt att reparera i framtiden, där är ju fogen mycket lättare.
Så är det, men i och med att både murare och snickare varit ute och gjort bedömningen att antingen klä in gaveln i trä eller att foga om och byta ut stenar så spelar det ingen större roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.