Får inte skiten att inte läcka med muff. Är väl för det inte finns nån packning i den kanske... Men verkar ju inte finnas nån nippel som går från R10 till R20... för det är väl det som skulle ersätta denna:
Hand håller en rörkoppling utan packning mellan R10- och R20-gängor, behöver nippel som ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en hand som håller en mässingsmuff och ett måttband visar måttet vid muffs öppning.
Skapa konto

Hand håller en rörmuff och mäter diametern med ett trälinjal, synliga tecken på slitage och ingen packning.
Skapa konto

VVS är en konspiration. Det finns aldrig två delar som passar med varandra. :mad:

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Beställt en sådan här nu istället. Borde funka med mässingsnippeln 20x10 som jag har.

y-koppling-r20-massing-468x468.jpg

tommib
Men vad har du på tvättmaskinen då? När den där nippeln är borttagen?

När du skruvar gängade rördelar så är lin+pasta absolut bäst. Gängtejp är betydligt sämre (ser ut att vara lite rester av det på lilla kopplingen på nippeln). Slätände ska vanligen täta mot packning (det vanligaste på tvätt/diskmaskiner).

Det är lite udda att "inkommande" är en invändig gänga, det brukar vara utvändig R15. Har nippeln suttit där tidigare som en fast del av den kopplingen?

tommib tommib skrev:
Men vad har du på tvättmaskinen då? När den där nippeln är borttagen?

När du skruvar gängade rördelar så är lin+pasta absolut bäst. Gängtejp är betydligt sämre (ser ut att vara lite rester av det på lilla kopplingen på nippeln). Slätände ska vanligen täta mot packning (det vanligaste på tvätt/diskmaskiner).

Det är lite udda att "inkommande" är en invändig gänga, det brukar vara utvändig R15. Har nippeln suttit där tidigare som en fast del av den kopplingen?
Nippeln följde med när jag köpte blandaren.

tommib
Ok. Och vad är det för anslutning på den stora delen av nippeln? R20? R15? Står det i instruktionen till blandaren vad det är för anslutning?

Principiellt är det ett T-rör du ska ha, t.ex. detta. Exakta dimensioner beror på vad du har. Om nippeln är lös kan det vara en idé att ta med den till t.ex. Hornbach eller K-rauta och jämföra lite med delarna som finns där. Då har du bägge ändarna av den kopplingen klara. Sen är det bara att passa in diskmaskinen.

Edit: Här är förresten en R10x20 nippel. Finns nog på hyllan på Hornbach också (som är det byggvaruhuset som har bäst rörsortiment).

Krilleman
Vilken blandare är det du har köpt?

Är du säker på att det är 3/8" (10-gänga) på den lekande muttern på diskmaskinsanslutningen?

tommib tommib skrev:
Ok. Och vad är det för anslutning på den stora delen av nippeln? R20? R15? Står det i instruktionen till blandaren vad det är för anslutning?

Principiellt är det ett T-rör du ska ha, t.ex. detta. Exakta dimensioner beror på vad du har. Om nippeln är lös kan det vara en idé att ta med den till t.ex. Hornbach eller K-rauta och jämföra lite med delarna som finns där. Då har du bägge ändarna av den kopplingen klara. Sen är det bara att passa in diskmaskinen.

Edit: Här är förresten en R10x20 nippel. Finns nog på hyllan på Hornbach också (som är det byggvaruhuset som har bäst rörsortiment).
Ja den där du först nämner skulle jag kunna köpa om jag också köper en ny nippel som är utv 10x15. Så det hade ju helt klart varit ett alternativ. Men går inte Y-röret som jag nu köpt bra också? Känns lite jobbigt att ändra nu när jag redan beställt.

Krilleman Krilleman skrev:
Vilken blandare är det du har köpt?

Är du säker på att det är 3/8" (10-gänga) på den lekande muttern på diskmaskinsanslutningen?
Krilleman Krilleman skrev:
Klart dom har det.
[länk]
Det där är ju en sån jag har. Det jag sökte var en 10 utv 20 inv. Eftersom jag just nu har ett t-rör med endast invändiga gängor. Men får nog bli en sväng till Hornbach, om jag lyckas avbryta beställningen jag gjort från vattenliv.

Skulle vilja hitta ett sånt där T-rör med en inv gänga och två utv på Hornbach

tommib
Y-röret ser inte ut som något man hittar i en tappvatteninstallation utan snarare bevattningssystem. Jag skulle nog inte använda det till TM/DM, men det är bara en känsla. Krilleman vet säkert bättre.

Hornbach har massa grejer på hyllan och om det inte finns exakt det t-röret så finns det nog bitar så att det går att anpassa.

Kan du inte kolla exakt vilka anslutningar du har på sakerna? DM brukar vara R15 lekande mutter, tror att TM också är det.

Asså både DM och TM är R20. Men på DM fick man även med en övergångsnippel i plast från R20 till R15.

Hoppas min order kan avbrytas så jag kan åka till Hornbach imorgon.

tommib
Ja, det skulle jag satsa på. Då kan du plocka upp den här, två såna här och en sån här. Det borde funka även med planpackningar. Vänta lite på krilleman så kan han säga säkert.

Delarna monterar du ihop med lin+pasta (som inte finns på deras hemsida, men Jula har). Lika bra att lära sig hantera det, för gängade rörinstallationer är det överlägset.

tommib tommib skrev:
Ja, det skulle jag satsa på. Då kan du plocka upp den här, två såna här och en sån här. Det borde funka även med planpackningar. Vänta lite på krilleman så kan han säga säkert.

Delarna monterar du ihop med lin+pasta (som inte finns på deras hemsida, men Jula har). Lika bra att lära sig hantera det, för gängade rörinstallationer är det överlägset.
Den där sistnämnda vet jag inte vart du tänkte att den ska gå? Den behöver jag nog inte utan kan använda den jag redan har som jag fick med blandaren som är en R10 till R20.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.