3 327 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
sätta stickpropp-uttag där sipsen varit
Sida 1 av 2
Hej,
jag har bytt min spis, 2-plattor med ugn 40cm, nu har jag köpt en häll med 2 zoner och en liten bordsugn.
Både ugnen och hällen kommer med stickproppar, kan jag sätta ett sådant uttag där spisen var kopplad? Dvs köra den blåa, bruna och jorden kabeln till ett uttag? Kan det vara ngt krux med olika faser?
Skickar med en bild.
mvh
http://imageshack.us/photo/my-images/716/imagehbmr.jpg/
jag har bytt min spis, 2-plattor med ugn 40cm, nu har jag köpt en häll med 2 zoner och en liten bordsugn.
Både ugnen och hällen kommer med stickproppar, kan jag sätta ett sådant uttag där spisen var kopplad? Dvs köra den blåa, bruna och jorden kabeln till ett uttag? Kan det vara ngt krux med olika faser?
Skickar med en bild.
mvh
http://imageshack.us/photo/my-images/716/imagehbmr.jpg/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Vad för slags stickproppar?
Du ser att bara ha en fas 230 V i den dosan. Dessutom ser den ut att vara vidarekopplad - vad mer används gruppen till?
Hur är gruppen avsäkrad? Vilken ledararea används?
Om gruppen är avsäkrad med max 16 A så går det att montera två "vanliga" schukouttag som man mata din nya häll och ugn. Det räcker dock inte speciellt långt. Du skulle behöva ha flera faser framdragna eller säkra upp till 20 A. Återkom med mer detaljer så får vi se vad som går att göra.
Du ser att bara ha en fas 230 V i den dosan. Dessutom ser den ut att vara vidarekopplad - vad mer används gruppen till?
Hur är gruppen avsäkrad? Vilken ledararea används?
Om gruppen är avsäkrad med max 16 A så går det att montera två "vanliga" schukouttag som man mata din nya häll och ugn. Det räcker dock inte speciellt långt. Du skulle behöva ha flera faser framdragna eller säkra upp till 20 A. Återkom med mer detaljer så får vi se vad som går att göra.
eftersom att du tidigare kunde en liten spis därifrån så borde det inte vara några problem att sätta en liten häll och en lite bordsugn.
visst borde man kolla vilken mer belastning man har och om det är 16 A.
för säkerhetsskull så bör du dock mäta så att det inte är 2 faser (400 volt)
visst borde man kolla vilken mer belastning man har och om det är 16 A.
för säkerhetsskull så bör du dock mäta så att det inte är 2 faser (400 volt)
Hej, tack för alla svar.
Finns dt ngt som jag kan kolla bättre? Det är endast spisen som gått på den, säkringarna avslöjar inget heller, alla ser likadana ut. Önskar att jag kunde bidra med mer info. Men s¨länge det är 1-fas; kommer det då att funka? Om det inte blir överbelastat? Fast jag kunde köra spis och ugn samtidigt innan så det borde väl då funka?!
Vad innebär det att det ser grovt ut 4mm2?
MVH
Finns dt ngt som jag kan kolla bättre? Det är endast spisen som gått på den, säkringarna avslöjar inget heller, alla ser likadana ut. Önskar att jag kunde bidra med mer info. Men s¨länge det är 1-fas; kommer det då att funka? Om det inte blir överbelastat? Fast jag kunde köra spis och ugn samtidigt innan så det borde väl då funka?!
Vad innebär det att det ser grovt ut 4mm2?
MVH
Redigerat:
Om du skruvar ur en säkring så finns det en färgad bottenplatta. Färgen talar om för dig hur kraftig säkring det handlar om. Den lilla "pluppen" i säkringens huvud har även samma färg som bottenplattan. Bottenplattan har även olika storlek på hålet som gör att du inte riskerar att stoppa i en för stor säkring.chisburg skrev:
chisburg skrev:
Det innebär att det troligtvis är avsäkrad med 20A (blå plupp/bottenplatta). Det är det "normala" för gamla spisinstallationer på enfas. Att ansluta en vanlig induktionshäll och en inbyggnadsugn fungerar alldelles utmärkt. Så har jag haft i flera år i en gammal lägenhet utan problem.Mnor skrev:
aah ok, kollade lite verkar som alla 'pluppar' är blåa, se bifogad bild.
Så då sätter jag dit ett vägguttag. Eller ska jag klippa kontakterna på spis/ugn och ansluta de direkt?
spisen går på den första säkringen, den avstängda
http://imageshack.us/photo/my-images/209/imagebfq.jpg/
Så då sätter jag dit ett vägguttag. Eller ska jag klippa kontakterna på spis/ugn och ansluta de direkt?
spisen går på den första säkringen, den avstängda
http://imageshack.us/photo/my-images/209/imagebfq.jpg/
Med blåa pluppar så får du inte sätta ett vanligt vägguttag.
Det finns speciella spisuttag för 20-25A enfas, nån annan kan säkert söka reda på ett exempel.
Spishällen går säkert bra att ansluta, åtminstone om det är en "stor" med fyra "plattor", men se till att du har tillräckligt grov kabel. Om det sitter en vanlig stickpropp på medföljande kabel är kabeln troligtvis för klen. Kolla märkningen på hällen.
Ugnen är troligtvis inte godkänd för mer än 16A säkring på matningen.
Den där centralen skulle nog för övrigt må fint av att kompletteras med jordfelsbrytare, men det är en annan separat fråga. Det verkar finnas plats nog för en jordfelsbrytare och det verkar vara korrekt uppdelat mellan jordskena och nollskena o.s.v., så det är troligtvis ett relativt enkelt och billigt jobb för att öka säkerheten.
Det finns speciella spisuttag för 20-25A enfas, nån annan kan säkert söka reda på ett exempel.
Spishällen går säkert bra att ansluta, åtminstone om det är en "stor" med fyra "plattor", men se till att du har tillräckligt grov kabel. Om det sitter en vanlig stickpropp på medföljande kabel är kabeln troligtvis för klen. Kolla märkningen på hällen.
Ugnen är troligtvis inte godkänd för mer än 16A säkring på matningen.
Den där centralen skulle nog för övrigt må fint av att kompletteras med jordfelsbrytare, men det är en annan separat fråga. Det verkar finnas plats nog för en jordfelsbrytare och det verkar vara korrekt uppdelat mellan jordskena och nollskena o.s.v., så det är troligtvis ett relativt enkelt och billigt jobb för att öka säkerheten.
hehe, jag blir bara mer och mer snurrig, alla de andra blåa plupparna har ju uttag kopplade till sig, dvs alla el kommer ju där ifrån!?
så kontentan av detta är att jag inte kan sätta ett uttag där?
Jordfelsbrytaren är en helt annan fråga, det får vänta
.
så kontentan av detta är att jag inte kan sätta ett uttag där?
Jordfelsbrytaren är en helt annan fråga, det får vänta
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Bilden visar att du har automatsäkringar i din central, så dom blå plupparna ska inte leta efter för de finns bara på smältsäkringar. Däremot står det C20 på säkringen längst till vänster - för det är den som matar spisen va?
Du har nu två alternativ för att koppla in häll och ugn.
- Fast inkoppling i kopplingsdosan på bild. Svart/brun är fas, blå nolla och gul/grön är skyddsjorden.
- Använda två st enfasiga spisuttag som bilden nedan visar. Dom är godkända för 25 A.

Det kan finnas en liten brasklapp är att ugnen möjligen inte klarar att bryta en 20 A säkring vid kortslutning, men jag tror inte vi behöver vara oroliga för det. Kolla om det står något i bruxet.
Du har nu två alternativ för att koppla in häll och ugn.
- Fast inkoppling i kopplingsdosan på bild. Svart/brun är fas, blå nolla och gul/grön är skyddsjorden.
- Använda två st enfasiga spisuttag som bilden nedan visar. Dom är godkända för 25 A.
Det kan finnas en liten brasklapp är att ugnen möjligen inte klarar att bryta en 20 A säkring vid kortslutning, men jag tror inte vi behöver vara oroliga för det. Kolla om det står något i bruxet.
Great, tack så mkt,.
hittade detta om spisen
Kokzon 14 cm - 1200 W
Kokzon 18 cm - 1800 W
Netto Vikt 4 kg
Kabellängd: 1,3 meter med rund kontakt (10/16 amp).
Har inte ugnen hemma än men detta står
Apparaten bör endast anslutas till ett felfritt jordat uttag installerat enligt gällande bestämmelser. Se till att nätspänningen i vägguttaget motsvarar den som är märkt på apparatens skylt. Denna produkt uppfyller de krav som är gällande för CE-märkning.
det är nog 230 volt, så då blir det nog till att installera enfasiga spisuttag.
tack
hittade detta om spisen
Kokzon 14 cm - 1200 W
Kokzon 18 cm - 1800 W
Netto Vikt 4 kg
Kabellängd: 1,3 meter med rund kontakt (10/16 amp).
Har inte ugnen hemma än men detta står
Apparaten bör endast anslutas till ett felfritt jordat uttag installerat enligt gällande bestämmelser. Se till att nätspänningen i vägguttaget motsvarar den som är märkt på apparatens skylt. Denna produkt uppfyller de krav som är gällande för CE-märkning.
det är nog 230 volt, så då blir det nog till att installera enfasiga spisuttag.
tack
lyckades ta en bild på förra spisen, lägger upp den. Men från vad jag kan läsa gick den åp 1 fas och 230v, så då borde det ju bara vara att koppla in ett extra uttag bredvid som jag tar el till från dosan i väggen.
bild
http://imageshack.us/photo/my-images/440/imagecrh.jpg/
Får jag göra såhär?
Får jag göra det själv?
Finns det eventuella problem?
bild
http://imageshack.us/photo/my-images/440/imagecrh.jpg/
Får jag göra såhär?
Får jag göra det själv?
Finns det eventuella problem?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Ja att den gamla spisen fungerat vet vi.
Man får och det går att koppla in din nya häll och ugn enligt #10, men du får inte göra det själv enligt lagen.
Problem, tja, om du gör denna inkoppling själv utan att vara 100% säker på att du klarar det så kan de blir stora problem (rätt kunskap, färdigheter, verktyg, materiel). Ett annat problem kan vara att ugn och häll inte kan användas samtidigt. Men det fungerar troligen om du värmer upp ugnen innan alla zoner på hällen slås på.
Man får och det går att koppla in din nya häll och ugn enligt #10, men du får inte göra det själv enligt lagen.
Problem, tja, om du gör denna inkoppling själv utan att vara 100% säker på att du klarar det så kan de blir stora problem (rätt kunskap, färdigheter, verktyg, materiel). Ett annat problem kan vara att ugn och häll inte kan användas samtidigt. Men det fungerar troligen om du värmer upp ugnen innan alla zoner på hällen slås på.