Golvet i vår lägenhet är satt 2016 och har golvvärme så istället för att riva upp det skulle jag vilja lägga nytt klinker på det befintliga. Vad jag har läst så ska det inte vara några problem så länge man inte lägger på lösa plattor osv. Är det någon här som har erfarenhet och finns det några andra fallgropar? Hur gör vi med golvet kring toalettstolen och golvbrunnen?

Vi har tänkt lägga Bricmate Swedish Green, alt kolmårdsmarmor. Stämmer det att ju större plattor man arbetar med desto svårare blir arbetet? Vilken är den bästa storleken på plattorna för att det ska vara hanterbart för en nybörjare?

Tack på förhand för svar!

• Hexagonalt klinkergolv i vitt i ett badrum med golvvärme, toalett och duschhörna synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gröntonat klinker som liknar Bricmate Swedish Green eller kolmårdsmarmor, med en marmorerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toan måste ju såklart tas bort och vid brunnen får man byta slukristen och flytta upp. Personligen tycker jag 15x15cm är lagom i ett badrum med fall. Skulle dock aldrig lägga marmor i ett badrum.

Tack för svar Stefan. Behöver man grunda med något eller är det bara att köra fästmassa och klinkers på?

janwide
Vi la klinker på klinker utan primer. Sitter bra. Rengör ordentligt innan. Läs dock på det fix du använder hur du ska göra. Vad jag förstår så primar man mest sugande ytor för att fixet inte ska torka för fort.

T
Inga problem, tvätta av golvet med T-Röd och egentligen ska golvet primas med en specialprimer som är svindyra men det går lika bra utan. Toan och duschväggen får du plocka bort. Kolmårdsmarmorn ska du absolut inte lägga i ett badrum utan kör på Bricmate-varianten och lägg då mosaik (3x3cm) i samma serie i duschzonen och resten av badrummet kan du lägga större plattor, typ 30x60cm eller 60x60cm som jag såg att det fanns av den.

Klinkerramen hugger man antingen bort eller så väljer man det säkra sättet och lägger en ny ovanpå den andra.

Viktigt, glöm inte att stänga av golvvärmen några dagar innan du ska påbörja arbetet och sedan får du inte sätt på den förrän efter 28 dagar du har fogat golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.