Vi har en katt som älskar att vara ute. Han väcker mig flera gånger varje natt när han vill ut och sedan in och sedan ut igen. Under sommaren sov vi med öppen altandörr i sovrummet och han skötte sig själv. Men nu är det för kallt på nätterna och snart kommer vintern.
Jag har googlat massor och även frågat i kattgrupper efter råd. Vi har hittat två kandidater.
Sureflap eller Petsafe.
Min fråga till er är nu om någon har satt en kattlucka direkt i väggen? Bägge alternativen har förlängningstunnlar för att kunna sättas i väggen. Men är det så klokt?
Vår ytterdörr är gammal och skev. Den kommer att bytas ut så småningom, så vi är inte rädda om den. Men jag oroar mig för värmeläckage. Om man kan sätta luckan i tvättstugan så gör det inte lika mycket då det inte kommer in i hela huset som från hallen. Det hade också varit enklare att isolera luckan med ett ”skåp” om den sitter i väggen.
Problemet är väl om vi bestämmer oss för att sälja huset och flytta. Huset är av tegel. Vill vi verkligen såga hål i huset?
Alla våra 4 altan/balkongdörrar är av glas och relativt nya. Vi har inget fönster att offra heller. Möjligen i tvättstugan då, som har ett ”källarfönster”. Men jag gillar att få in solljus där.
Har ni några kloka råd åt oss?