Hej!
Vi har precis köpt ett 70-talshus som saknar ventilation - och vi tänkte sätta in friskluftsventiler i väggarna (Fresh tl80de-dbs) där det är lämpligt. Vi tänkte sätta in två PAX Calima i de två badrummen vi har (ett där nere och ett där uppe) för att få flöde på luften, samt att vi sätter in en luft/luft på ovanvåningen och en på nedanvåningen, dels för värme/kyla, men även för att få luftcirculation. Vi sätter även in två nya takfönster på ovanvåningen, i allrummet och i badrummet, och dessa kommer ha ventiler inbyggda.
Den stora frågan är egentligen var bör vi placera friskluftsventilerna? Och hur många bör vi ha?
Ovanvåning:
Nedanvåning:
Vi har precis köpt ett 70-talshus som saknar ventilation - och vi tänkte sätta in friskluftsventiler i väggarna (Fresh tl80de-dbs) där det är lämpligt. Vi tänkte sätta in två PAX Calima i de två badrummen vi har (ett där nere och ett där uppe) för att få flöde på luften, samt att vi sätter in en luft/luft på ovanvåningen och en på nedanvåningen, dels för värme/kyla, men även för att få luftcirculation. Vi sätter även in två nya takfönster på ovanvåningen, i allrummet och i badrummet, och dessa kommer ha ventiler inbyggda.
Den stora frågan är egentligen var bör vi placera friskluftsventilerna? Och hur många bör vi ha?
Ovanvåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedanvåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "PAX Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Jag har använt mig av Sweet Home 3D. Gratis och snabbt att komma igång med
Börja med en friskluftsventil i varje sovrum.
"I Boverkets byggregler om ventilation kan man läsa att uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l/s per m² golvarea och det tas även upp olika exempel på att t.ex. bostäders sovrum bör ha ett minsta tilluftsflöde på 4 l/s per sekund och sovplats. När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s."
Räkna samman så att fläktarna räcker för det flöde som behövs.
"I Boverkets byggregler om ventilation kan man läsa att uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l/s per m² golvarea och det tas även upp olika exempel på att t.ex. bostäders sovrum bör ha ett minsta tilluftsflöde på 4 l/s per sekund och sovplats. När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s."
Räkna samman så att fläktarna räcker för det flöde som behövs.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag antar att du inte har så många dörrar egentligen, utan att det menas öppningsbara fönster (till skillnad från fasta)?
Håller med om ett riskluftintag i varje sovrum, inklusive arbetsrummet och gymmet då.
Kanske bör det även sitta frånluft i tvättstugan, som ju kan ha fuktig luft?
Håller med om ett riskluftintag i varje sovrum, inklusive arbetsrummet och gymmet då.
Kanske bör det även sitta frånluft i tvättstugan, som ju kan ha fuktig luft?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Även gäst, arbets- och vardagsrum bör ju ha friskluft.
Frånluft även i tvättstuga och kanske även i KLK på övervåningen för att inte få "full storm" i badrummet när det ska suga ut all luft som bör komma in i 3 sovrum.
Frånluft även i tvättstuga och kanske även i KLK på övervåningen för att inte få "full storm" i badrummet när det ska suga ut all luft som bör komma in i 3 sovrum.
Ja, exakt, de är öppningsbara fönster. Ja, det är kanske en idé att frånluft i tvättstugan också.Anna_H skrev:
Hur tusan räknar jag med flödena? Är det något jag kan läsa på ventilen? Jag tänker där finns ett stort vardagsrum och hall på nedanvåningen, det kanske inte räcker med en ventil där.
Sedan - bör man sträva efter att placera dem i hörnorna så att det blir så stor spridning mellan dem som möjligt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Placera dom ovanför eller bakom element om möjligt, då minskar risken för kallras.
Och FTX bör alltid övervägas som bättre alternativ
Och FTX bör alltid övervägas som bättre alternativ
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Vi har ventiler i underkanten av vissa fönster och vintertid drar det alltid kallt nära ventilerna trots att elementen är på, vilket vi inte kände när vi bodde med ventiler i fönstrens ovankant.Johannes Carlsson skrev:
I sovrum och liknande placeras tilluften långt från dörren så att den nya luften drar igenom så mycket som möjligt innan den försvinner ut under eller över dörren.M MickeMånsson skrev:
Boverket har en checklista för ventilation: https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/kontrollera-din-ventilation/
Hall behöver ingen tilluft eftersom man inte vistas där. I kök ska det vara frånluft och närmsta tilluft ska vara en bra bit bort så att det inte blir att ventilationen bara sker mellan köksfönstret och fläkten.M MickeMånsson skrev:
Produkter som diskuteras: "Pax calima"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Skulle säga att du inte kan räkna med att ventilera ett helt hus med en eller två sådana fläktar. Det är en förvuxen datorfläkt på 4 W, det funkar i ett litet rum som ett badrum, men ej som ventilationssystem för ett hus.U rindler skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Köp en riktig kanalfläkt istället
Frånluft i Kök/Badrum/Tvättstuga bör ligga på cirka 15 l/s. En gardeob/klädkammare kan du nöja dig med 5 l/s och en Toa 10 l/s.
Så räkna ihop dina utrymmen och se vad du behöver.
https://www.soliduct.se/pax-calima/...MIpfrLhdeS3QIV1aSaCh2V3g0ZEAQYCSABEgJ-_fD_BwE Klarar 110 m3/h eller 30 l/s vid max varvtal. Det finns andra fläktar och andra återförsäljare...
För tilluft räkna med 5-10 l/s i sovrum 10 l/s för vardagsrum. Allt detta är ungefärliga siffror och systemet måste balanseras för att få ett litet undertryck.
Som tidigare skrivits är det bra med tilluft vid element för att minska känslan av kallras vid tilluftsventilerna.
Om man tittar på din planlösning finns där ingen uppenbar lösning för FTX som inte innebär ganska stora anpassningar av väggar och/eller golv/bjälklag.
En kanalfläkt eller takfläkt är klart bäst men svårigheten är att dra rören snyggt i huset!
Så räkna ihop dina utrymmen och se vad du behöver.
https://www.soliduct.se/pax-calima/...MIpfrLhdeS3QIV1aSaCh2V3g0ZEAQYCSABEgJ-_fD_BwE Klarar 110 m3/h eller 30 l/s vid max varvtal. Det finns andra fläktar och andra återförsäljare...
För tilluft räkna med 5-10 l/s i sovrum 10 l/s för vardagsrum. Allt detta är ungefärliga siffror och systemet måste balanseras för att få ett litet undertryck.
Som tidigare skrivits är det bra med tilluft vid element för att minska känslan av kallras vid tilluftsventilerna.
Om man tittar på din planlösning finns där ingen uppenbar lösning för FTX som inte innebär ganska stora anpassningar av väggar och/eller golv/bjälklag.
En kanalfläkt eller takfläkt är klart bäst men svårigheten är att dra rören snyggt i huset!
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tusan tack för alla bra svar! Många bra tips, men fortfarande inte helt lätt att göra det helt praktiskt. Om jag följer principerna som ni skrivit här, med en PAX Calima i båda badrummen och en i tvättstugan. Friskluftsventilen jag nämner säger: 7,5 l/s vid 10 Pa. Baserat på det här, om jag bara gör det enkelt till en start så sätter jag då (se mina planritningar):
Ovanvåning:
1x friskluftsventil i sovrum 1.
1x friskluftsventil i sovrum 2.
1x friskluftsventil i sovrum 3.
Vardagsrummet här uppe har ventil i fönstret så jag skippar denna yta.
Nedanvåning:
1x friskluftsventil i vardagsrummet nere till vänster (kanske kan dra kall luft - så kanske är uppe till höger bättre - men då är jag rädd att den luften går rakt mot köket bara)
1x friskluftsventil i Gästrum
1x friskluftsventil i Gym
1x friskluftsventil i Arbetsrum
Alltså 7st
Hur låter detta, att utgå från?
Ovanvåning:
1x friskluftsventil i sovrum 1.
1x friskluftsventil i sovrum 2.
1x friskluftsventil i sovrum 3.
Vardagsrummet här uppe har ventil i fönstret så jag skippar denna yta.
Nedanvåning:
1x friskluftsventil i vardagsrummet nere till vänster (kanske kan dra kall luft - så kanske är uppe till höger bättre - men då är jag rädd att den luften går rakt mot köket bara)
1x friskluftsventil i Gästrum
1x friskluftsventil i Gym
1x friskluftsventil i Arbetsrum
Alltså 7st
Hur låter detta, att utgå från?
Max friblåsande kapacitet är vad den klarar på högsta varvtal helt utan motstånd. I praktiken vill man inte köra den på full fart hela tiden och dessutom är det motstånd/tryckfall i kanaler och annat som bromsar luften.U rindler skrev:
Det är klart är ni helt utan ventilation i dag så kommer det att bli bättre, men den typen av fläktar är inte gjord för den primära ventilationen utan bara för att förstärka lite i det rum den sitter i.