Hej!

Vi har precis köpt ett 70-talshus som saknar ventilation - och vi tänkte sätta in friskluftsventiler i väggarna (Fresh tl80de-dbs) där det är lämpligt. Vi tänkte sätta in två PAX Calima i de två badrummen vi har (ett där nere och ett där uppe) för att få flöde på luften, samt att vi sätter in en luft/luft på ovanvåningen och en på nedanvåningen, dels för värme/kyla, men även för att få luftcirculation. Vi sätter även in två nya takfönster på ovanvåningen, i allrummet och i badrummet, och dessa kommer ha ventiler inbyggda.

Den stora frågan är egentligen var bör vi placera friskluftsventilerna? Och hur många bör vi ha?

Ovanvåning:
Ritning över ovanvåning i ett 70-talshus med sovrum, badrum, garderob och vardagsrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedanvåning:
Arkitektritning av ett hus med tydligt markerade rum och mått, inklusive vardagsrum, kök, badrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Helt off topic, men vad har du använt för de snygga planritningarna?

Jag har använt mig av Sweet Home 3D. Gratis och snabbt att komma igång med

• Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Börja med en friskluftsventil i varje sovrum.

"I Boverkets byggregler om ventilation kan man läsa att uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l/s per m² golvarea och det tas även upp olika exempel på att t.ex. bostäders sovrum bör ha ett minsta tilluftsflöde på 4 l/s per sekund och sovplats. När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s."

Räkna samman så att fläktarna räcker för det flöde som behövs.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Jag antar att du inte har så många dörrar egentligen, utan att det menas öppningsbara fönster (till skillnad från fasta)?

Håller med om ett riskluftintag i varje sovrum, inklusive arbetsrummet och gymmet då.

Kanske bör det även sitta frånluft i tvättstugan, som ju kan ha fuktig luft?

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
BirgitS
Även gäst, arbets- och vardagsrum bör ju ha friskluft.

Frånluft även i tvättstuga och kanske även i KLK på övervåningen för att inte få "full storm" i badrummet när det ska suga ut all luft som bör komma in i 3 sovrum.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag antar att du inte har så många dörrar egentligen, utan att det menas öppningsbara fönster (till skillnad från fasta)?

Håller med om ett riskluftintag i varje sovrum, inklusive arbetsrummet och gymmet då.

Kanske bör det även sitta frånluft i tvättstugan, som ju kan ha fuktig luft?
Ja, exakt, de är öppningsbara fönster. Ja, det är kanske en idé att frånluft i tvättstugan också.

Hur tusan räknar jag med flödena? Är det något jag kan läsa på ventilen? Jag tänker där finns ett stort vardagsrum och hall på nedanvåningen, det kanske inte räcker med en ventil där.

Sedan - bör man sträva efter att placera dem i hörnorna så att det blir så stor spridning mellan dem som möjligt?

Placera dom ovanför eller bakom element om möjligt, då minskar risken för kallras.

Och FTX bör alltid övervägas som bättre alternativ

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
BirgitS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Placera dom ovanför eller bakom element om möjligt, då minskar risken för kallras.
Vi har ventiler i underkanten av vissa fönster och vintertid drar det alltid kallt nära ventilerna trots att elementen är på, vilket vi inte kände när vi bodde med ventiler i fönstrens ovankant.

M MickeMånsson skrev:
Sedan - bör man sträva efter att placera dem i hörnorna så att det blir så stor spridning mellan dem som möjligt?
I sovrum och liknande placeras tilluften långt från dörren så att den nya luften drar igenom så mycket som möjligt innan den försvinner ut under eller över dörren.

Boverket har en checklista för ventilation: https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/kontrollera-din-ventilation/

M MickeMånsson skrev:
Jag tänker där finns ett stort vardagsrum och hall på nedanvåningen, det kanske inte räcker med en ventil där.
Hall behöver ingen tilluft eftersom man inte vistas där. I kök ska det vara frånluft och närmsta tilluft ska vara en bra bit bort så att det inte blir att ventilationen bara sker mellan köksfönstret och fläkten.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
U
Jag skjuter in en fråga. Om man som i detta fall ska ha två Pax calima som har "friblåsande kapacitet" på vardera 30 l/s, ska man då räkna på att man ska ha 8 st tilluftsventiler a 7.5 l/s, eller blir det för mycket/lite?

U rindler skrev:
Jag skjuter in en fråga. Om man som i detta fall ska ha två Pax calima som har "friblåsande kapacitet" på vardera 30 l/s, ska man då räkna på att man ska ha 8 st tilluftsventiler a 7.5 l/s, eller blir det för mycket/lite?
Skulle säga att du inte kan räkna med att ventilera ett helt hus med en eller två sådana fläktar. Det är en förvuxen datorfläkt på 4 W, det funkar i ett litet rum som ett badrum, men ej som ventilationssystem för ett hus.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Köp en riktig kanalfläkt istället

• Gilla
unglue
  • Laddar…
A
Frånluft i Kök/Badrum/Tvättstuga bör ligga på cirka 15 l/s. En gardeob/klädkammare kan du nöja dig med 5 l/s och en Toa 10 l/s.

Så räkna ihop dina utrymmen och se vad du behöver.

https://www.soliduct.se/pax-calima/...MIpfrLhdeS3QIV1aSaCh2V3g0ZEAQYCSABEgJ-_fD_BwE Klarar 110 m3/h eller 30 l/s vid max varvtal. Det finns andra fläktar och andra återförsäljare...

För tilluft räkna med 5-10 l/s i sovrum 10 l/s för vardagsrum. Allt detta är ungefärliga siffror och systemet måste balanseras för att få ett litet undertryck.

Som tidigare skrivits är det bra med tilluft vid element för att minska känslan av kallras vid tilluftsventilerna.

Om man tittar på din planlösning finns där ingen uppenbar lösning för FTX som inte innebär ganska stora anpassningar av väggar och/eller golv/bjälklag.

En kanalfläkt eller takfläkt är klart bäst men svårigheten är att dra rören snyggt i huset!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tusan tack för alla bra svar! Många bra tips, men fortfarande inte helt lätt att göra det helt praktiskt. Om jag följer principerna som ni skrivit här, med en PAX Calima i båda badrummen och en i tvättstugan. Friskluftsventilen jag nämner säger: 7,5 l/s vid 10 Pa. Baserat på det här, om jag bara gör det enkelt till en start så sätter jag då (se mina planritningar):

Ovanvåning:
1x friskluftsventil i sovrum 1.
1x friskluftsventil i sovrum 2.
1x friskluftsventil i sovrum 3.
Vardagsrummet här uppe har ventil i fönstret så jag skippar denna yta.

Nedanvåning:
1x friskluftsventil i vardagsrummet nere till vänster (kanske kan dra kall luft - så kanske är uppe till höger bättre - men då är jag rädd att den luften går rakt mot köket bara)
1x friskluftsventil i Gästrum
1x friskluftsventil i Gym
1x friskluftsventil i Arbetsrum

Alltså 7st

Hur låter detta, att utgå från?

U rindler skrev:
Max friblåsande kapacitet är vad den klarar på högsta varvtal helt utan motstånd. I praktiken vill man inte köra den på full fart hela tiden och dessutom är det motstånd/tryckfall i kanaler och annat som bromsar luften.
Det är klart är ni helt utan ventilation i dag så kommer det att bli bättre, men den typen av fläktar är inte gjord för den primära ventilationen utan bara för att förstärka lite i det rum den sitter i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.