3 907 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Sätta ihop plywood 90grader. Pocket Hole eller bara skruv i ändträt
Jag ska sätta ihop 18mm plywood skivor som ska bli stommen till en möbel.
När jag sätter ihop stommarna kommer de att ge mig en vinkel på 90 grader.
Hur sätter jag ihop detta på bästa sätt? (Har ingen dyckert) jag kommer inte se hålen alls. Så vi pratar endast tid och hållfasthet här 😁
1. Pocket Hole jig. Borra och skruva ihop
2. Förborra och skruva igenom skivan in i ändträt på plywooden
3. Borra igenom skivan samt in i ändträt och plugga med trästavar
När jag sätter ihop stommarna kommer de att ge mig en vinkel på 90 grader.
Hur sätter jag ihop detta på bästa sätt? (Har ingen dyckert) jag kommer inte se hålen alls. Så vi pratar endast tid och hållfasthet här 😁
1. Pocket Hole jig. Borra och skruva ihop
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Förborra och skruva igenom skivan in i ändträt på plywooden
Logga in
Skapa konto
3. Borra igenom skivan samt in i ändträt och plugga med trästavar
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Träplugg är väl det bästa, om dom inte kommer synas kan man också tänka sig en träkloss eller plåtvinklar som man skruvar in i.
Skruva in i ändträ på plywood är normalt ingen bra ide, men är plywooden så tjock som på bilden kanske det funkar.
Skruva in i ändträ på plywood är normalt ingen bra ide, men är plywooden så tjock som på bilden kanske det funkar.
Om det går utan att det syns så är nybyggarens tips med en bit trä på insidan i vinkeln billigt och bra.
Limma och skruva så blir det riktigt starkt utan några speciella verktyg.
Limma och skruva så blir det riktigt starkt utan några speciella verktyg.
Tack för svar.
Pocket hole skulle synas
Kloss skulle synas, och även ta lite yta i anspråk, samt försvåra för form på hyllplan
Vinkeljärn skulle synas
Av ovan skulle pocket hole bli snyggast.. men kanske också svårast att få perfekt
Pocket hole skulle synas
Kloss skulle synas, och även ta lite yta i anspråk, samt försvåra för form på hyllplan
Vinkeljärn skulle synas
Av ovan skulle pocket hole bli snyggast.. men kanske också svårast att få perfekt
Kör träplugg och lim, så slipper du något synligt.
Köp ett sånt här kitt https://www.hornbach.se/p/wolfcraft-startset-for-pluggborrning/4061460/ om du inte redan har, men se till att du kan tvinga ihop det ordentligt under torktiden.
Köp ett sånt här kitt https://www.hornbach.se/p/wolfcraft-startset-for-pluggborrning/4061460/ om du inte redan har, men se till att du kan tvinga ihop det ordentligt under torktiden.
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Kanske dumt att jag frågade, för jag körde pocket hole till slut trots att ingen rekommenderade det här.
Blev sjukt bra och stabilt, långt över förväntan och troligtvis mycket stabilare än ändskruv eller plug i änd kan bli. REKOMMENDERAS!
Blev sjukt bra och stabilt, långt över förväntan och troligtvis mycket stabilare än ändskruv eller plug i änd kan bli. REKOMMENDERAS!
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur bäst sätta ihop trädgårdssoffa
Trädgård allmänt -
Hur sätta ihop två delar av bokhylla?
Möbelsnickeri -
Hur kan man sätta ihop träskivor stabilt men temporärt
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur såga rundad bänkskiva laminat för att sätta ihop två vinkelrätt
Kök -
Vad används för att sätta ihop råsponts luckor.
Lösvirke & Timmerhus