Jag ska sätta ihop 18mm plywood skivor som ska bli stommen till en möbel.

När jag sätter ihop stommarna kommer de att ge mig en vinkel på 90 grader.

Hur sätter jag ihop detta på bästa sätt? (Har ingen dyckert) jag kommer inte se hålen alls. Så vi pratar endast tid och hållfasthet här 😁

1. Pocket Hole jig. Borra och skruva ihop
Två träbitar förenade i 90 graders vinkel med fickhålsskruvar, en snickarteknik används för att sammanfoga stommen till en möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Förborra och skruva igenom skivan in i ändträt på plywooden
Hand håller en skruv mot kanten av en 18mm plywoodskiva, förbereder för montering av möbelstomme.
Skapa konto

3. Borra igenom skivan samt in i ändträt och plugga med trästavar
Plywoodskivor sammanfogade med träpluggar för att bilda en stabil 90-graders vinkel, används som stomme för en möbel.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Norschan
  • Laddar…
Träplugg är väl det bästa, om dom inte kommer synas kan man också tänka sig en träkloss eller plåtvinklar som man skruvar in i.
Skruva in i ändträ på plywood är normalt ingen bra ide, men är plywooden så tjock som på bilden kanske det funkar.

• Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Om det går utan att det syns så är nybyggarens tips med en bit trä på insidan i vinkeln billigt och bra.
Limma och skruva så blir det riktigt starkt utan några speciella verktyg.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Pocket hole skulle synas
Kloss skulle synas, och även ta lite yta i anspråk, samt försvåra för form på hyllplan
Vinkeljärn skulle synas

Av ovan skulle pocket hole bli snyggast.. men kanske också svårast att få perfekt

Plugg och lim.

Dyckert kostar inte många kronor så måste du i alla fall köpa något annat så köp hem två längder.

Kanske dumt att jag frågade, för jag körde pocket hole till slut trots att ingen rekommenderade det här.

Blev sjukt bra och stabilt, långt över förväntan och troligtvis mycket stabilare än ändskruv eller plug i änd kan bli. REKOMMENDERAS!

Träram monterad med fickhålsskruvningsteknik för stabilitet i byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.