Hej! Jag är nybörjare och ska nu bygga min andra möbel i livet. Det blir en byrå med måtten H 80 D 30 B 70 cm i valchromat 16 mm.
Jag vill undvika synliga skruvar. Vad har ni för förslag på metod/verktyg till mig som nybörjare?

Jag har funderat på:
pocket holes-jig/pluggborr-jig (Wolfcraft)
lamellfräs
att bara träplugga

Jag kan inte avgöra fördelar/nackdelar eller om det finns andra metoder som är bättre.

Lådorna ska gå på expansionsbeslag så "problemet" är bara där jag ska sätta ihop långsidorna med kortsidorna.

Första möbeln jag byggde skruvade jag ihop, försänkte skruvarna, spacklade hålet och målade. Men den här möbeln ska jag ju inte måla.

Tar tacksamt emot alla tankar och idéer!

• Skiss av byråns stomme med angivna mått på rutat papper, ovanför texten "Stomme byrå Valchromat".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pocket holes är ju fortfarande synliga, om bara inifrån. Men om det inte spelar någon roll så använd såna om du vill.

Limma med träplugg eller lameller skulle vara mitt val. Alternativt fräsa not och limma utan plugg eller lameller. Båda varianterna är ganska enkla med lite träning på skräpbitar först Se bara till att ha tillräckligt långa tvingar.

Tack! Det blev vanlig träpluggning med långa tvingar.

Pluggade ovansidan och skruvade i botten.

En byrå med fyra lådor och en sittbänk med en låda blev det. (Ska slipas, hårdvaxoljas och få knoppar och sittdyna men annars klara)

• Hemmagjord byrå och sittbänk i trä under konstruktion i ett stökigt garage, ännu inte färdigställda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mblgo och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.