1 899 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Sätta gipstak över vävspänt tak
Hej, har planer på att göra om i köket. Tanken är att ta bort ett av köksskåpen, när det väl händer så finns inget vävspänt tak där. Så tanken är regla taket och skruva upp gipsskivor med spottar i. Då jag tänkte göra jobbet själv förutom spottarna så undrar jag om man måste ha någon plast i mellan (ångspärr) ? Eller om det är något speciellt man bör tänka på. Om man sedan också på något sätt kan förenkla jobbet för en elektriker med rördragning osv. Vad bör man ha för mellanrum mellan gamla och nya taket? eller bör man riva bort väv taket?
Skär ner väven och slit ner listerna som den sitter uppspänd med. Regla ner taket cc 100cm-120 cm åt ena hållet och passa på att rikta upp taket med dessa reglar. Anvönd dig av 22x95 eller liknande. Passa in allting med en laser så det blir jämnt +- någon cm. Regla sedan åt andra hållet med 22x95 cc30cm och gipsa på detta. Då får du tillräckligt utrymme att dra flexislang och sätta ledspottar. Ångspärr eller plast behövs inte här såvida det inte redan sitter något vilket jag betvivlar med tanke på att det sitter spännväv.
Jag gjorde som epw beskrev.
Rev ner det gamla och glesade tvärs emot råplanet C/C 1000 mot bjälklaget, sedan en vända till C/C 300.
Jag satte en ångbroms mot råplanet och gjorde ett nedvik som jag fäste mot väggarna med butyltejp. La tejpen så att glesen trycker ite mot den.
Rev ner det gamla och glesade tvärs emot råplanet C/C 1000 mot bjälklaget, sedan en vända till C/C 300.
Jag satte en ångbroms mot råplanet och gjorde ett nedvik som jag fäste mot väggarna med butyltejp. La tejpen så att glesen trycker ite mot den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sätta renoveringsgips på en vägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Trasig manöverpanel till Tylö Combi 8 kw- hur ersätta panelen CC20?
Bastu -
Sätta min handöverfräs i fräsbord
Verktyg & Maskiner -
Översätta gammalt kopplingsschema
El -
Sätta panel innan fönstren monterats, hur gör jag med överblecken?
Fönster & Dörrar