Centralen i ett garage finns idag bakom ett stort träskåp, med stor dörr. Jag vill ha ett mindre skåp. Finns det smarta skåp som går att montera på väggen utan att behöva lossa några kablar?

Tänker mig ett skåp med bara 4 fästpunkter/fötter i baksidan, o en öppen baksida, som tillåter en åtkomst o en distans för väggens kablar.

Annars kanske man kan modifiera ett ikeaskåp, men är rädd det rasar ihop om ett bakstycke inte finns.

• Elcentral med säkringar och nödstoppsknapp på en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit skåpdörr öppnad för att avslöja elcentral med dolt förvaringsutrymme i nedre delen.
Skapa konto

Så här gjorde jag i hallen för att dölja den mindre vackra centralen.
Bakstycke på nedre delen där nycklar mm. förvaras.

• Gilla
camigus och 4 till
  • Laddar…
Jag har i ett lite annat ärende monterat en pax-garderob utan bakstycke. Gick och höll utmärkt, man får bara mäta och greja en hel del vid montering då det lätt skjuvar sig när man inte har bakstycket. Tror jag förstärkte fäste i vägg med nåt extra vinkeljärn också.

Tror det blir enklast att ta ett Ikea väggskåp, ta bort bakstycket, stärka upp det med fyrkants virke invändigt i hörnen. Såg sen ut bakdelen där kablar o annat ska igenom.

För att förtydliga: kruxet är att kunna montera skåpet över sladdarna. Men det går nog att lösa.

• Illustration på en vägg med markerade hörn och en central genomskärning för kablar vid montering av väggskåp.
    Skapa konto
Och se till att skåpet är någorlunda vettigt att demontera så att man kan komma åt att jobba i centralen den dag det behövs.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Så här gjorde jag i hallen för att dölja den mindre vackra centralen.
Bakstycke på nedre delen där nycklar mm. förvaras.
Hej, vart köpte du skåpet?!

S Sinsin Sha skrev:
Hej, vart köpte du skåpet?!
Det är ett IKEA köksskåp med täcksidor runtom.

Om jag inte minns fel klöv jag ner det något för att få skåpet mindre djupt.

• Gilla
Sinsin Sha
  • Laddar…
Köp ett köksöverskåp på IKEA med någon tjusig lucka, såga ned det på djupet, strunta i bakstycke och häng upp det med möbelvinklar/vinkeljärn. Urtag för kablar löse medelst borr/sticksåg. Så gjorde jag för att dölja en gammal central i trapphuset. Förhållandevis billigt och smidigt! 👍

• Gilla
Sinsin Sha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.