Vi har inga större problem med möss i huset men med några års mellanrum är det dags att sätta några fällor. Inte minst i "verkstaden" där det förvaras en del påsar för trädgården.

Jag har alltid gillat den fällan som heter "Mjölner" men i våras bestämde jag mig för att testa den som heter "Supercat". Den har bra pris och goda omdömen samt verkar enkel att hantera.

Satte en längs en vägg under en hylla. Det gick en vecka och jag kom på att jag borde kolla fällan.
Men den var inte där. Hade jag flyttat den? Har min fru tagit bort den?

En månad senare hittar jag fällan på andra sidan rummet under en bänk när jag grovstädar.
Den var söndertuggad och inuti låg ett torkat mushuvud.

Jag brukar skruva fast fällorna på en brädbit men nu ville jag bara få ut denna för att testa.
Så, ännu en lärdom.

En söndertuggad "Supercat" musfälla hålls upp framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Jag gillar verkligen denna modell av fälla och har köpt fler av dem.

• Gilla
Davidbagare och 3 till
  • Laddar…
har för mig att jag läst att de fällorna inte är godkända för användning (men inte förbjudna att säljas). Det kan räknas som djurplågeri att använda dem.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
har för mig att jag läst att de fällorna inte är godkända för användning (men inte förbjudna att säljas). Det kan räknas som djurplågeri att använda dem.
Vad är det för fel på dem?

• Gilla
hansan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det för fel på dem?
Det finns väl många bra produkter som inte är godkända?
DollarStores plastfälla har jag goda erfarenheter av denna säsongen, billiga och effektiva.

Googlade det nu. Jag hade fel, den är godkänd. Är rätt säker på att jag läste omdömen om den för ett par år sedan när det var aktuellt för mig att köpa. Men de verkar ha fått den godkänd efter det.

Då fanns det många upprörda omdömen om just att den inte dödade musen. Och att i det fallet "granngården" sålde icke godkänd fälla.

Men nu verkar den som sagt ha ett godkännande.

• Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Googlade det nu. Jag hade fel, den är godkänd. Är rätt säker på att jag läste omdömen om den för ett par år sedan när det var aktuellt för mig att köpa. Men de verkar ha fått den godkänd efter det.

Då fanns det många upprörda omdömen om just att den inte dödade musen. Och att i det fallet "granngården" sålde icke godkänd fälla.

Men nu verkar den som sagt ha ett godkännande.
Är det inte så enkelt att produkter måste ha sitt namn på för att kunna godkännas, det räcker alltså inte med att tillverka/ låta tillverka en ok musfälla som Dollarstore utan den måste väl vara märkt med namn/tillverkare för att kunna godkännas

T
På tal om Supercat fällan, den kommer visst med färdigt "bete"? Hur länge håller det sig, finns det risk att attraktionskraften avtar med tiden?

• Gilla
Eriksper och 2 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
På tal om Supercat fällan, den kommer visst med färdigt "bete"? Hur länge håller det sig, finns det risk att attraktionskraften avtar med tiden?
Det håller en säsong sen är det lätt att byta

4774
Varför plåga de stackars liven till döds? Hur vill man själv dö är tycker jag alltid att man ska utgå från oavsett vad det gäller. Man ska själv kunna tänka sig någonting innan man utsätter någon annan för det. Oavsett djur eller människa. Men jag är väl bara blödig 😄

• Gilla
  • Älska
  • Haha
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Min begränsade erfarenhet av dessa fällor är att de hittills alltid slagit igen på rätt sätt.
Med andra fällor -framförallt de "klassiska"- har jag sett exempel där fällan slagit igen på ett sämre sätt så musen mera klämts fast över nosen eller kroppen.

Jag gillar hur enkelt det är att aktivera dem, inga bågar som skall spännas fast.
När medföljande betet är slut har jag petat in en liten klick jordnötssmör under den röda utlösaren.

Förutom att ha fällor -vi har inga problem med möss, ser knappt spår av dem numera- så försöker vi rensa undan organiska grejer som halmstrån, gräsfrö och annat. Och vi brukar sopa längs väggar och ibland flytta runt lådor och annat. Som jag förstår det störs möss (eller kanske är det råttor) av att man ändrar i deras miljö.
Jag har också lagt många saker i plastlådor med lock, som knivar med plastskaft och fiskerullar. Jag har en Ambassadeur fiskerulle där en mus tuggat på veven. Visst, plastlådor kan möss tugga sig igenom men jag är ju i garaget ofta och lådorna blir ju en extra barriär.

Men jag är inte förtjust i de enkla klassiska fällorna, gillar Mjölner men favoriten är Supercat.

• Gilla
McTagger och 1 till
  • Laddar…
4774
Fario Fario skrev:
Min begränsade erfarenhet av dessa fällor är att de hittills alltid slagit igen på rätt sätt.
Med andra fällor -framförallt de "klassiska"- har jag sett exempel där fällan slagit igen på ett sämre sätt så musen mera klämts fast över nosen eller kroppen.

Jag gillar hur enkelt det är att aktivera dem, inga bågar som skall spännas fast.
När medföljande betet är slut har jag petat in en liten klick jordnötssmör under den röda utlösaren.

Förutom att ha fällor -vi har inga problem med möss, ser knappt spår av dem numera- så försöker vi rensa undan organiska grejer som halmstrån, gräsfrö och annat. Och vi brukar sopa längs väggar och ibland flytta runt lådor och annat. Som jag förstår det störs möss (eller kanske är det råttor) av att man ändrar i deras miljö.
Jag har också lagt många saker i plastlådor med lock, som knivar med plastskaft och fiskerullar. Jag har en Ambassadeur fiskerulle där en mus tuggat på veven. Visst, plastlådor kan möss tugga sig igenom men jag är ju i garaget ofta och lådorna blir ju en extra barriär.

Men jag är inte förtjust i de enkla klassiska fällorna, gillar Mjölner men favoriten är Supercat.
Eller en riktig katt?

• Gilla
Connaman
  • Laddar…
Grannens Häck
H hempularen skrev:
Den bästa fällan.

Vi hade två fällor i krypgrunden som vi tog en och annan mus med. En dag var båda fällorna borta. Den ena fällan hittade vi 10 meter från huset, halvvägs bort till grannen. Den andra hittade vi aldrig. Vi räknade ut att det var grannens katter katt som hittat fällorna med mus i och släpat i väg dom 🙄😀

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Varför plåga de stackars liven till döds? Hur vill man själv dö är tycker jag alltid att man ska utgå från oavsett vad det gäller. Man ska själv kunna tänka sig någonting innan man utsätter någon annan för det. Oavsett djur eller människa. Men jag är väl bara blödig 😄
Katt är väl det naturligaste om man har problem med möss, en duktig katt sköter både avlivandet och käkar upp musen efteråt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.