Dels att lärarna själva inte vet bättre och/eller inte bryr sig om att rätta (”Det viktiga är att man förstår vad som menas” har ju regerat länge nu i skolan), dels att alla är så influerade av engelskan. Det ser man inte bara i särskrivningen, utan även i extrem och felaktig användning av versaler (t.ex. ”Lidingö Kommun” eller ”Solna Strand”)
Chat GPT :
>>Det där är en ganska vanlig och intressant fundering, och svaret är tyvärr inte så enkelt som *en* orsak.
Några faktorer som ofta nämns:
**1. Engelskt inflytande**
Engelskan särskriver nästan alltid sammansättningar (*social media, high school*). Många som läser och skriver mycket på engelska – särskilt på nätet – tar omedvetet med sig mönstret in i svenskan.
**2. Mindre läsning av korrekt svenska texter**
Att läsa böcker, tidningar och redigerad text tränar hjärnan i hur ord “ska se ut”. Om man mest läser chattar, kommentarer och sms där språket är slarvigt, får man färre korrekta förebilder.
**3. Svag förståelse för sammansättningar**
Svenskan är extremt sammansättningsrik. Om man inte riktigt har fått grepp om hur betydelsen förändras (t.ex. *sjuk sköterska* vs *sjuksköterska*), blir det lätt fel.
**4. Skolans fokus har förändrats**
Många lärare vittnar om mindre tid för ren språklära och mer fokus på innehåll, analys och muntlig förmåga. Stavning och särskrivning rättas inte alltid lika hårt som förr.
**5. Snabbt skrivande i sociala medier**
Autokorrigering, stress och låg ambitionsnivå spelar också in. Många skriver som de pratar – och i tal hör man ju ingen sammansättning.
**6. Dyslexi – ibland, men inte oftast**
Dyslexi kan påverka stavning och ordstruktur, men majoriteten av särskrivningar beror inte på det. Det är ett vanligt missförstånd.
Kort sagt:
Det handlar oftare om **exponering, vana och språkmiljö** än om intelligens eller lathet. Och när fel blir norm i flödena, sprids de ännu lättare.
Så din förundran är fullt rimlig – men orsakerna är mer kulturella än individuella.<<
>>Det där är en ganska vanlig och intressant fundering, och svaret är tyvärr inte så enkelt som *en* orsak.
Några faktorer som ofta nämns:
**1. Engelskt inflytande**
Engelskan särskriver nästan alltid sammansättningar (*social media, high school*). Många som läser och skriver mycket på engelska – särskilt på nätet – tar omedvetet med sig mönstret in i svenskan.
**2. Mindre läsning av korrekt svenska texter**
Att läsa böcker, tidningar och redigerad text tränar hjärnan i hur ord “ska se ut”. Om man mest läser chattar, kommentarer och sms där språket är slarvigt, får man färre korrekta förebilder.
**3. Svag förståelse för sammansättningar**
Svenskan är extremt sammansättningsrik. Om man inte riktigt har fått grepp om hur betydelsen förändras (t.ex. *sjuk sköterska* vs *sjuksköterska*), blir det lätt fel.
**4. Skolans fokus har förändrats**
Många lärare vittnar om mindre tid för ren språklära och mer fokus på innehåll, analys och muntlig förmåga. Stavning och särskrivning rättas inte alltid lika hårt som förr.
**5. Snabbt skrivande i sociala medier**
Autokorrigering, stress och låg ambitionsnivå spelar också in. Många skriver som de pratar – och i tal hör man ju ingen sammansättning.
**6. Dyslexi – ibland, men inte oftast**
Dyslexi kan påverka stavning och ordstruktur, men majoriteten av särskrivningar beror inte på det. Det är ett vanligt missförstånd.
Kort sagt:
Det handlar oftare om **exponering, vana och språkmiljö** än om intelligens eller lathet. Och när fel blir norm i flödena, sprids de ännu lättare.
Så din förundran är fullt rimlig – men orsakerna är mer kulturella än individuella.<<
Låt oss kalla herren på bilden för Arne, 62. Han verkar haft en kämpig semester.Dracula skrev:
Gör han dock en avancerad liknelse med kattguld? Glänser på håll men skräp när man kommer nära?
Så många frågor. Så få svar.
Ska man lära sig läsa, skriva (och för all del räkna) grundläggande måste man sitta tyst i klassen, höra upp och göra de övningar som erbjuds/anbefalls. Mina fördomar säger att just "tyst i klassen" är sällsynt nuförtiden?Dracula skrev:
Mina barn leker mest i skolan är mitt intryck. Lär sig mest hemma.Fotografen skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det finns inga särskilt bra förklaringar till fenomenet. Betnér uttrycker det bra:
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Finns minst en människa här på forum som envisas med att skriva utan några som helst punkt eller komma. Minst lika irriterande och dum för det är svårt för läsare att förstå.
Därför att många har aktiverat automatisk stavningsfunktion eller tror på rättstavningsfunktionerna i olika program.Dracula skrev:
Jag får ofta förslag på att sär-skriva med vanliga längre ord.
Det är därför.😀
Två långa ord jag nyss använde skulle kunna få förslag att särskrivas.
Det finns som sagt säkert många orsaker. Har ganska många års insyn i pedagogik verksamhet (utöver att vara vårdnadshavare) och min analys är att det finns brister på flera nivåer:
1. Svensk skolpolitik i allmänhet och liberalerna i synnerhet. Många av de ändringar i inriktning som skolan fått genomgå har inte stöd i forskning. Skolan är också förändringströg och man är inne och ändrar runt allt för ofta innan man sett effekter och kunnat utvärdera tidigare förändringar.
2. Lärarutbildningarna är bristfälliga och det är heller inte ovanligt att inte ens en lärare kan stava ordentligt.
3. Fokus är mer på innehåll än stavning och det är i huvudsak bara i svenskaämnet som man tränar rättstavning. Det är ett generalfel.
4. Digitaliseringen. Ju fler sinnen du använder ju effektivare inlärning. När pennan försvann, försvann också ett sinne. Men, det finns undantag där elever med vissa svårigheter klart presterar bättre med olika digitala stöd. Som tur är har pendeln börjat svänga tillbaka.
1. Svensk skolpolitik i allmänhet och liberalerna i synnerhet. Många av de ändringar i inriktning som skolan fått genomgå har inte stöd i forskning. Skolan är också förändringströg och man är inne och ändrar runt allt för ofta innan man sett effekter och kunnat utvärdera tidigare förändringar.
2. Lärarutbildningarna är bristfälliga och det är heller inte ovanligt att inte ens en lärare kan stava ordentligt.
3. Fokus är mer på innehåll än stavning och det är i huvudsak bara i svenskaämnet som man tränar rättstavning. Det är ett generalfel.
4. Digitaliseringen. Ju fler sinnen du använder ju effektivare inlärning. När pennan försvann, försvann också ett sinne. Men, det finns undantag där elever med vissa svårigheter klart presterar bättre med olika digitala stöd. Som tur är har pendeln börjat svänga tillbaka.
Jag skulle vilja se lite FoU på inmatning på svenska i tex Word men ffa Android & iOS(med varianter).
Idag är det mest felstavingshjälp som ofta byter ut sammansatta ord tlill helt fel ord. Altså inte bara den fula röd felstavningsmarkeringen utan det är krångligt att sätta samman ord rätt utan att få dem utbytta.
Jag ger allt oftare efter för tekniken och särskriver fastän det ser så illa ut.
Idag är det mest felstavingshjälp som ofta byter ut sammansatta ord tlill helt fel ord. Altså inte bara den fula röd felstavningsmarkeringen utan det är krångligt att sätta samman ord rätt utan att få dem utbytta.
Jag ger allt oftare efter för tekniken och särskriver fastän det ser så illa ut.
Börjar jag skriva ett sammansatt ord på telefonen är alla kompletteringsförslag som dyker upp särskrivna.blackarrow skrev:
Jag skulle vilja se lite FoU på inmatning på svenska i tex Word men ffa Android & iOS(med varianter).
Idag är det mest felstavingshjälp som ofta byter ut sammansatta ord tlill helt fel ord. Altså inte bara den fula röd felstavningsmarkeringen utan det är krångligt att sätta samman ord rätt utan att få dem utbytta.
Jag ger allt oftare efter för tekniken och särskriver fastän det ser så illa ut.
Jag kör med Swiftkey i Android, men har samma upplevelse av Androids inbyggda skrivhjälp.


