Första alternativet är väl att mäta och kolla om den går in.
Andra är att prova.
140cm är inte såå brett. Det går nog in på väldigt många, om inte de flesta ställen.
Går den inte upp för trappan kanske man kan ta in den genom ett fönster.
Att såga isär och sätta ihop känns inte som förstahandsalternativet. Att dela på en massa fjäderstål är inte så enkelt. Möjligen om man bara sågar i trät så man kan vika den och sedan skarvar ihop.