Har idag beställt en Sanyo 123 till mitt 2-plans radhus i Göteborg på 90m2 med reltivt öppen planlösning.
Har nu läst lite här och sett att Sanyon har lägre COP än många andra märken, vad tror ni skulle jag valt en annan pump?

MVH
Henrik

Sanyon har flera fördelar tycker jag, jag har en själv.
Fjärrkontrollen fungerar som en trådlös tempgivare, fördelen med det är att du själv kan välja var det skall vara en viss temperatur och att du kan blåsa luften i vilken riktning du vill utan att störa tempgivaren i innerdelen.
Dessutom har pumpen fläktläge som man använder om man bara vill ha lite cirkulation på luften.
Jag har även en Elektrolux som saknar dessa funktioner och dessutom knarrar den. /Peter

H
Tror det är ett bra köp. Sanyo 123 har ett COP värde vid dellast som slår de flesta luftvärmepumparna.

Bra pump COP duger bra
tänk bara på att inte stoppa fjärren i byrålådan utan ha den liggande så att den "ser" innedelen. Pumpen stänger av sig vid minus 20 och återstartar vid sådär minus 18, men bara om innedelen och fjärren har kontakt. I annat fall förblir den avstängd

Jag installerade en sån för två veckor sedan, så jag hoppas verkligen att den är bra... :)

Hursomhelst var den lätt att installera och få igång - och vår elförbrukning gick direkt ned 15-20 kWh per dygn. Tyst och fint går den också. Lite nöjd med att jag hann få den på plats precis i tid för den första köldknäppen härnere...

COP är ett rätt värdelöst mätvärde som inte säger så mycket.
Vi har själva en Sanyo 123 som vi köpte för två år sedan. Då gjorde jag rätt seriösa beräkningar (utifrån vårt hus) och kom fram till att den var bästa köpet för oss.
Jag kan ju inte uttala mig om hur det är i ert hus, men jag tycker i alla fall det är en bra pump. Jag rekommenderar också att ni använder tempgivaren i fjärrkontrollen, det känns som regleringen funkar bättre då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.