Massiv bokskiva 2600 lång och 600 bred, en klyvning + två kapningar, 40 tjock så relativt tufft jobb för cirkelsåg med skena.

Provade först en Makita 36V (2 x 18 V) sänksåg från hyrfirma A (ville egentligen inte ha en batterimaskin). Nåja, tar hem sågen och provar den i 16mm MDF för att bli bekant. Skiter sig direkt, klingan vandrar mot skenan och skär in i aluminiumet. Avbryter, spänner en skruv i djupjusteringen och testar igen, känns som att snittet nu blir bättre. Nästa steg, testar sågen på offersidan i bokskivan. Efter ca. en decimeter klyvning sprutar det svart aluminiumpulver och ett präktigt 1.5mm jack i skenan. Returnerade maskinen till hyrfirman, killen såg skeptiskt på min skena ochn jämförde sedan med en annan skena som de hade där: den hade ännu djupare jack! Returnerade sågen, ingen hyra and no further questions asked.

Hyrfirma B: Festool TS 55 (230 V). Klöv och kapade skivan perfekt med Festools skenor (skarvade ihop två 1400mm).

Klingorna var i bägge fallen glestandad för klyvningssnittet och fintandad för kapningen.

Så nu undrar jag om någon har en ide om vad tusan gick fel med Makita maskinen? Kan man göra något tokigt som orsakar sådana problem, eller var det möjligtvis något fel på sågen (vind skena el. bottenplatta). Spåret i skenan skall styra sågen så vitt jag förstår. Kommer tyvärr inte ihåg exakt modell, men den såg ut som en SP6000J när jag bildgooglar.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Hur var skicket på klingan?
En skadad klinga kan dra sig i sidled såsom bandsågsblad, motorsågskedjor etc.

Men JÄVLIGT begåvat att provsåga först, bra där :cool:
/W

• Gilla
TheBigCheese och 5 till
  • Laddar…
Avsaknad av klyvkniv på Makitan som bidrog till att den nöp i bakkant och klättrade av?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
Makita sänksågar har inbyggd justering mellan plattan och klingan och den låses bara med friktion från små skruvar och jag har varit med om att den ändrat sig av att skruvarna rallat lös och av våld(tappat sågen).
För mig har resultatet varit att klingan vandrat från skenan och utan tvingar så glider skenan iväg från tänkta såglinjen men med tvingar så blir det genast ganska otrevligt. Jag vet såklart inte men jag kan tänka mig att det skulle kunna bli så som du beskriver om klingan istället vill vandra mot skenan.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Det enda jag tar med mig från tråden är att när jag betalat med en njure varje gång jag köpt ett verktyg var det värt det.

Håller med om att det var imponerande att testsåga, det är många som missar. Även att ha koll på klingors tandning ger jag ett par extra plus för.

• Gilla
  • Älska
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Avsaknad av klyvkniv på Makitan som bidrog till att den nöp i bakkant och klättrade av?
Jo, det saknades klyvkniv på Makitan. Kändes dock inte som att den klättrade och den nöp inte (märkte bara att det började gå trögare och direkt därefter skar klingnan i skenan).

J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Jo, det saknades klyvkniv på Makitan. Kändes dock inte som att den klättrade och den nöp inte (märkte bara att det började gå trögare och direkt därefter skar klingnan i skenan).
Att du hann känna att det började gå trögare stärker väl nyp teorin.
Bra inget mer än skenan och ev klinga tog skada. 👍

Rickard. Rickard. skrev:
Makita sänksågar har inbyggd justering mellan plattan och klingan och den låses bara med friktion från små skruvar och jag har varit med om att den ändrat sig av att skruvarna rallat lös och av våld(tappat sågen).
För mig har resultatet varit att klingan vandrat från skenan och utan tvingar så glider skenan iväg från tänkta såglinjen men med tvingar så blir det genast ganska otrevligt. Jag vet såklart inte men jag kan tänka mig att det skulle kunna bli så som du beskriver om klingan istället vill vandra mot skenan.
Det där låter som en tänkbar förklaring, kommer ihåg att det kändes som att klingan glappade någon tiondels mm när sågen låg i skenan (tänkte inte på det då, och kolade inga skruvar men tänkte på det i efterhand då Festoolen inte hade något sådant glapp). Jag hade två skruv per skena direkt i arbetsstycket, så de satt fast ganska bra.

Rickard.
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Det där låter som en tänkbar förklaring, kommer ihåg att det kändes som att klingan glappade någon tiondels mm när sågen låg i skenan (tänkte inte på det då, och kolade inga skruvar men tänkte på det i efterhand då Festoolen inte hade något sådant glapp). Jag hade två skruv per skena direkt i arbetsstycket, så de satt fast ganska bra
Inte helt osannolikt i alla fall, bara för att förtydliga så håller inte skruvarna fast klingan på något sett utan bara plattan mot resten av sågen men eftersom plattans(egentligen skenans) relation mot klingan är det enda viktiga så skrev jag det så, det luriga med detta är att plattan behöver inte kännas lös för att vara fel. Är plattan lös blir det automatiskt så att klingan sågar bort från skenan pga hur man trycker sågen men skruvas den fast på fel ställe så stannar den där.

Jag vill också säga att jag inte tycker det är ett fel eller dålig design men för mig var det inte solklart när jag första gången hade problem. Kanske står något om detta i handboken men den har jag såklart inte läst ;)

Det jag kommer ihåg är att glappet möjliggjorde en torsionsrörelse när sågen låg i skenen, dvs. jag kunde vrida på sågen runt arbetstyckets normal. Observerade inte om det var plattan som glappade mot sågen, eller plattan mot skenan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.