Jag som rubriken, är festool ensamma om sänksågsfunktionen bland cirkelsågar?

Hej!

Menas med sänksåg att man sänker ner klingan från upphöjt läge till ett nedre läge där den börjar skära igenom materialet?

Om det är så, så fungerar min lilla gula såg alldeles förträffligt, den bör dock fixeras på lämplig styrskena . Sen är det bara att dra på fram till ett läge där klingan kanske åter skall lyftas upp.

per

Exakt, problemet är att det ska nåtas bordläggning, dvs man sågar upp ett konisk spår på utsidan av en bordläggning på en båt mellan två bord och limmar i en list, sågen ska alltså sänkas ned exakt 12millimeter på en konvex uta med en spikad styrlist under, inte helt enkelt, jag tar gärna tips på lätta cirkelsågar som klarar en 115 millimeters klinga!

Med styrskena så borde väl en handöverfräs fungera med?

/Kent

robin_bockman skrev:
Exakt, problemet är att det ska nåtas bordläggning, dvs man sågar upp ett konisk spår på utsidan av en bordläggning på en båt mellan två bord och limmar i en list, sågen ska alltså sänkas ned exakt 12millimeter på en konvex uta med en spikad styrlist under, inte helt enkelt, jag tar gärna tips på lätta cirkelsågar som klarar en 115 millimeters klinga!
Det finns en lösning: lamellfräs med anslag så kan du börja såga och såga ett spår med hög precision till rätt djup. Men det kräver att du har en lamellfräs. Läste i någon engelsk litteratur om hur man kunde nyttja lamellfräsen på sätt som den inte var designad för från början.

Lamellfräsen har inte så mycket anliggning mot materialet i det fallet så den styrs helt av anslaget och inte underlaget. Så har du bara ett anslag som kan styra upp lamellfräsen så har det ingen betydelse om underlaget är konvex eller inte.

Jo det går att göra med fräs, det tar för lång tid bara, det handlar om några hundra meter, kexmaskin kan absolut gå, tyvärr så tror jag det inte går att få in en 115mm klinga i den bara

Det var en kexfräs jag syftade på då dom kallas lamellfräs också.

Det är normalt 4x100mm klinga i lamellfräsarna, så 115 är rätt marginelt. Då borde det fungera med 100mm eller hur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.