Pappa är för tillfället på korttidsboende, då tycker jag det är onödigt att värmen står på 23 grader, 18-20 räcker bra när man lyckats med bedriften att binda elpriset till 2,50.

Det är en bergvärmepump, Nibe fighter 1215.
Är det ratten i mitten jag ska vrida på då, eller är det något annat jag ska göra?
(finns säkert en bruksanvisning nånstans, men jag har verkligen inte tid och lust att engagera mig i det just nu, så mycket enklare att fråga här 😉)
Digital display, värmeväxlare kontrollpanel, temperaturgrader, NIBE-logotyp, gråa knappar, flera indikatorljus, väggmonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser vätskenivån bra ut här?
Ett expansionskärl i rörsystem, källare med kopparledningar, grå betongvägg, litet fönster med blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja är värmekurvan rätt vald ska det bli några grader kallare inne oavsett utetemperaturen och man vrider ner ratten på fronten några steg. Man brukar säga att 15 grader inne är lämpligt om huset står obebott. Men det tar naturligtvis en del tid (ett dygn?) att få upp värmen igen.

Här är en manual till NIBE 1215 men det är inte säkert att årsmodellen stämmer exakt: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/30074/storage/MDMwMDc0LzAvbWFzdGVy

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack!
Vi sänkte från +2 till 0 igår, ska dit och kolla igen på lördag.

Tog en bild på termometern också för säkerhets skull, så jag slipper komma ihåg 😆
Den sitter nära ett dragit fönster, så det är lite kallare just där än i resten av huset.

Bra, men sätt gärna också upp en termometer någonstans mitt i huset fritt från drag så det går att följa den verkliga temperaturen i huset. Ska det stå tomt en längre tid kan man ju fundera på något enklare larm som inkluderar temperaturövervakning.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bra idé. Om jag köper en digital som går att koppla på wifi så kan vi hålla koll, och den kan jag ju ha användning för själv senare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.