Har en plan på att bygga utekök i sommar och gjuta en bänkskiva i betong. Där är planen att göra ett hål så man kan sänka ner en stekhäll.

Hur tror ni man bäst väderskyddar stekhällen/brännare när den inte används, så den inte rostar bort.

Tittar på denna modell
https://www.bauhaus.se/stekhall-hallmark-set-o58cm?gStoreCode=962&gQT=1

Ben och allt är tänkt att hamna under bänkskiva och byggas in i köket.

K
Genom att ta in den när den inte används.

K kniv skrev:
Genom att ta in den när den inte används.
Tanken är att slippa det!

M
Hade antingen använt mig av grövre sopsäck, billig lösning, eller fått sytt något i tex markistyg måttanpassat och snyggt, lite mer kostsamt.

tommib
Intressant idé. Jag tror att du måste göra det rätt avancerat om du ska skydda hällen. Eller avancerat och avancerat, du måste se till att vatten inte kan bli stående mot hällen. Beroende på hur du har tänkt dig din bänkskiva kan det innebära t.ex. dräneringshål eller fall bort från hällen. Jag tror också att det finns en icke försumbar risk att det rostar ändå om man lämnar den där ute även om den är täckt, pga kondens.

Varför ska du ställa ben och sånt under? Om du ändå gjuter skivan, varför ordnar du inte bara en hållar för hällen som är integrerad? Då kan du också enkelt ta bort den efter användning, vilket torde vara det enklaste sättet att lösa problemet.

Totte_S
Ett rejält alternativ är att låta en plåtslagare bocka till ett fyrkantigt lock, som en låg låda, i rostfri plåt. För extra lyx, fäst locket med rostfria gångjärn i bakkant och gör ett fäste som håller det uppe vid användning. Blir både väder, vind och stänkskydd.
Rostfria gångjärn och diverse beslag finns på Biltema för rimliga pengar. Gångjärn gör ju också så att det inte blåser bort. Beroende på design, se till att ha luft mellan hällen och betongen så du inte får vatten stående mellan hällen och betongen, för då rostar det sönder fort pga spaltkorrossion.

Kanske ska förtydliga. Tänkte lyfta och ställa in själva stekhällen. Men låta brännare sitta kvar. Så min tanke är att göra ett runt lock som fyller hålet i bänkskivan. Men frågan är om brännaren och allt håller ändå. Det är ju trots allt fuktigt även om det inte kommer i kontakt med regn.

tommib
Svårt att sia om, det är ju många konstruktioner som står ute året om. Inklusive sådana stekhällar, med ett enkelt vattenavvisande överdrag.

Om du gör ett lock så måste du beakta just detta med ventilation och stående vatten. Troligen blir det aldrig riktigt tätt oavsett hur du gör så det är bättre med en design som låter vatten rinna in men sedan vidare bort så att det inte blir stående mot metalldelar (som inte är rostfria). Jag skulle nog gjort ett enkelt plastlock av plexiglas eller liknande och skruvat dit fötter under så att det kommer upp lite från bänkskivan. Vatten kan rinna mellan locket men rinner sedan bort. I och med att locket blir lätt så behöver det antagligen fästas på något bra sätt. Ska du ha någon "rygg" vid grillen? Kanske ett spår där? Eller annan lösning. Svårt att klura på det utan att veta mer vad du tänkt dig för design.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.