Jag renoverar ett badrum där jag ska förstärka träbjälklaget med kortlingar cc300 för att sedan lägga spånskiva, vattenburen golvvärme, flytspackla och klinker.

Min plattsättare som även ska flytspackla rådde mig till att sänka ner spånskivorna i nivå med bjälklaget i syfte att hålla golvet så lågt som möjligt. Han tycker alltså att jag ska sänka kortlingarna 22mm så att spånskivan sedan kommer i nivå med bjälklaget.

Min oro är att lösningen kan orsaka sprickor om spånskivan i sin tur rör sig mellan bjälklaget.

Oroar jag mig i onödan?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Så gjorde jag i förra huset, vägde in och skruvade 45*95 på sidorna av dom befintliga golvbjälkarna som spånplattan landade på sen spacklade ovanpå golvbjälkarna innan jag la gips.
Då fick plattsättaren en bra och slät yta att jobba på och jag sparade 30mm på höjden.
 
  • Gilla
parnorr
  • Laddar…
Eller så åker du till plåtslagaren och får en hattprofil med 22mm nedsänkta kanter som du skruvar golvspånet i. Vill du så kan du både limma och skruva skivan i plåten.
Profilen skruvas först fast i reglarna då förstås.
 
Det avråder jag dig ifrån därför att du kan få sprickor längs med reglarna då dom rör sig beroende på årstider. Det finns dom som har gjort så och det har fungerat men jag har själv sett när det har blivit längsgående sprickor vid denna metod. Gör hur du vill men det är inget som nån seriös firma förespråkar.
 
parnorr parnorr skrev:
Jag renoverar ett badrum där jag ska förstärka träbjälklaget med kortlingar cc300 för att sedan lägga spånskiva, vattenburen golvvärme, flytspackla och klinker.

Min plattsättare som även ska flytspackla rådde mig till att sänka ner spånskivorna i nivå med bjälklaget i syfte att hålla golvet så lågt som möjligt. Han tycker alltså att jag ska sänka kortlingarna 22mm så att spånskivan sedan kommer i nivå med bjälklaget.

Min oro är att lösningen kan orsaka sprickor om spånskivan i sin tur rör sig mellan bjälklaget.

Oroar jag mig i onödan?
Tycker det känns smidigare och stabilare med EPS cement. Är det inget alternativ du tänkt på?
Schema över uppbyggnaden av en vägg och badrumsgolv på träbjälklag, märkt med EPS Cement i konstruktionen.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Så gjorde jag i förra huset, vägde in och skruvade 45*95 på sidorna av dom befintliga golvbjälkarna som spånplattan landade på sen spacklade ovanpå golvbjälkarna innan jag la gips.
Då fick plattsättaren en bra och slät yta att jobba på och jag sparade 30mm på höjden.
Fäste du dom nya avlastningereglarna i befintliga reglar med enbart skruv eller lim också?
 
L lillazorro skrev:
Fäste du dom nya avlastningereglarna i befintliga reglar med enbart skruv eller lim också?
Bara skruv, en del av belastningen hamnar ju på dom gamla golvbjälkarna.
 
  • Gilla
lillazorro
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Bara skruv, en del av belastningen hamnar ju på dom gamla golvbjälkarna.
Grymt - tack för infon!
 
parnorr parnorr skrev:
Jag renoverar ett badrum där jag ska förstärka träbjälklaget med kortlingar cc300 för att sedan lägga spånskiva, vattenburen golvvärme, flytspackla och klinker.

Min plattsättare som även ska flytspackla rådde mig till att sänka ner spånskivorna i nivå med bjälklaget i syfte att hålla golvet så lågt som möjligt. Han tycker alltså att jag ska sänka kortlingarna 22mm så att spånskivan sedan kommer i nivå med bjälklaget.

Min oro är att lösningen kan orsaka sprickor om spånskivan i sin tur rör sig mellan bjälklaget.

Oroar jag mig i onödan?
1. Det får väldigt stor betydelse hur stort badrummet är. En rejäl fästpunkt som en vägg stoppar regelns rörelse. Om golvet är 4x4m är risken mycket större än 2x2.

2. Armering vid flytspackling är missförstått och underskattat.

Det används inte för att få samma armeringseffekt som man får med betong. Däremot är det väldigt effektivt mot rörelser. Köp ett sådant där galvat 70x70 nät, lägg direkt på golvet, och kläm fast det med skallen på monteringsskruv på ett par hundra ställen (särskilt omväxlande vid reglar och spån) så får du väldigt bra effekt.

3. Var lite noggrann när du kapar till spånet och använd mycket lim.

4. Slarva inte med att förstärka uttagningar i reglarna för avloppsrör. Tycker man så ofta ser att folk bygger badrum som snarare verkar syfta till att bli skyddsrum givet konstruktionen — men sen kommer rörisen och tar det bort 4/5-delar från ett gäng reglar och man förstärker lite halvhjärtat här och där med någon kortling.

Köp en extra skiva konstruktionsplywood och limma och skruva ett par lager vid varje regel som det tas ur från.

-> Jag har väldigt svårt att se att det inte skulle bli sjukt stabilt — och att du skulle få några problem med ovan — i vart fall så länge som inte badrummet inte är typ 6 meter långt i bjälklagets riktning (och bygger du ordentligt får du ändå inte problem).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.