Hej!

Har ett hus som är byggt på 1920 talet och som står på sluttande berg. Ena kortsidan av huset är under marknivå och där har man murat ytterväggarna på berg och sedan har man sprängt ytterligare innanför källarväggarna och murat ett lager till innanför. Vi dränerade huset för några år sedan men det kundes ej göras på korrekt djupt på grund av ovanstående då man hade vart tvungen att spränga en stor del av tomten cirka 1.5m ner vilket inte var ett alternativ. Källardelen har låg takhöjd (180cm) och vi tänkte sänka golvet genom att borra och spräcka med snigeldynamit och samtidigt få lite isolering under nya betongen. Man har gjort liknande jobb på övriga delar av huset på 60 talet då man sänkte golvet med >50cm.

Jag gjorde en liten provgrop i ett av hörnen på rummet och givetvis var det det berg med en gång under cirka 5cm betong. Problemet är att regnvatten letar sig genom bergets sprickor och åker rakt in under källargolvet och samla i groparna.Se bild!

Jag funderade på om man skulle kunna kunna spränga bort en ränna längs med väggarna och lägga en dräneringsslang på insidan av källarväggen en bit under golvet som man kopplar på befintligt dräneringsledning på utsidan (som ligger väl under tänkt golvnivå), eller hur skulle ni gjort?

• Hörn av ett källargolv med en nyligen grävd provgrop som visar berggrund direkt under betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med murade väggar, synlig marknivå och en provgrop i hörnet som exponerar underliggande berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
Ingen expert men har funderat på detta scenario i flera år då min svärmor har mer eller mindre exakt samma problem och förutsättningar.

Jag har kommit fram till att antingen gör man den nödvändiga jobbet utanför eller så lever med att det är en fuktig källare.

Att lägga dräneringsslang som du skriver skulle säkert göra situationen bättre men inte så att jag skulle vilja inreda källaren.

Det beror ju lite på vad målet är, om det är att inreda så tror jag inte på den lösningen, ska det inte inredas så kanske det är enklare att skaffa en avfuktare och gilla läget.

Lycka till och rapportera här sen vad ni gör och hur resultatet blir.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.