Har en 30-talsvilla med (original?)radiatorer och bergvärme installerad för några år sedan.

I sovrummen på ovanvåningen blir det alldeles för hög temperatur (olidligt nattetid), medan det det öppna bottenplanet är helt lagom varmt.

Jag har ju förstått att det är osmart att sänka värmen via termostat vilket vi har tvingats göra nu (dragit ner till 3 av 9).

Bör jag istället sänka grundflödet genom sovrumsradiatorerna? Och hur går det i så fall till? :thinking:

Kan vara en strypventil i anslutningen på returen till radiatorn. Under ett sexkantigt litet lock. Kan även finnas möjlighet till förinställning i termostatventilen.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan vara en strypventil i anslutningen på returen till radiatorn. Under ett sexkantigt litet lock. Kan även finnas möjlighet till förinställning i termostatventilen.
Okej, tack för svar. Här kommer ett par bilder. Kan man se vilket av dina alternativ som gäller här?

Närbild på en termostatventil monterad på en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt rörledningsarbete vid fotlisten, med synliga tecken på reparation eller försegling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kvittar hur du stryper radiatorn.

B
...Och det funkar inte att vrida ner termostaten? Vad händer om du ställer den på läge två? Är termostaten öppna på nedervåningen?

B BSOD skrev:
...Och det funkar inte att vrida ner termostaten? Vad händer om du ställer den på läge två? Är termostaten öppna på nedervåningen?
Nej, det funkar väl rätt bra om jag vrider ner termostaten till 2-3. Ska vi nöja oss så?

Frågan uppkom efter att ha läst mängde med trådar på forumet där det rekommenderas att istället sänka grundflödet i radiatorn. Jag antar att det är av driftsekonomiska skäl när man har bergvärme.

Alla övriga termostater är helt öppna i huset.

B
Värmepump ska man börja med alla termostater på elementen helt öppna. Kör cirkpumpen (om inte värmepumpen själv styr varvtalet) så man får ca 5-8C temperaturdiff mellan fram och retur.

Så låg värmekurva som möjligt, så man har så låg temp som möjligt i systemet.

Sen får man beroende på hur elementen är dimensionerade med mera strypa några element (för de rum som blir för varma), se över delta T vid aggregatet och om något rum är för kallt öka på värmekurvan, för att få rätt temp inne. Gör små justeringar o vänta några dagar emellan, för det är ofta trögheter.

Det verkar som att elementen på övervåningen är lite överdimensionerade helt enkelt, har samma i mitt hus. Inget konstigt.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Värmepump ska man börja med alla termostater på elementen helt öppna. Kör cirkpumpen (om inte värmepumpen själv styr varvtalet) så man får ca 5-8C temperaturdiff mellan fram och retur.

Så låg värmekurva som möjligt, så man har så låg temp som möjligt i systemet.

Sen får man beroende på hur elementen är dimensionerade med mera strypa några element (för de rum som blir för varma), se över delta T vid aggregatet och om något rum är för kallt öka på värmekurvan, för att få rätt temp inne. Gör små justeringar o vänta några dagar emellan, för det är ofta trögheter.

Det verkar som att elementen på övervåningen är lite överdimensionerade helt enkelt, har samma i mitt hus. Inget konstigt.

Tack för ett bra svar.
Ja de är sannolikt överdimensionerade på övervåningens små sovrum.
Jag har nu 4 graders skillnad mellan framledning och retur (43,5 respektive 39,5 grader).

Vet du baserat på mina bilder hur jag stryper mina element? Det bästa är väl att inte göra det med termostaten utan att istället justera grundflödet - eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.