1 478 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Sanering av inrökt villa
Hej,
Jag och min fru har precis köpt en klassisk funkis villa byggt 1938, om ca 160 kvm. De förra ägarna har rökt i huset i 40 år vilket såklart har lett till väldigt påtaglig tobakslukt. Vi är nästan klara med att riva ut alla ytskikt inkluderat kök, badrum etc. med andra ord är huset behov av en total renovering. För att eliminera all risk för att lukten ska komma tillbaka så har vi tänk att göra på följande sätt.
- Kema alla ytor
- Köra ozongenerator i hela huset
- Spärrmåla
Nu till min frågor:
1. Finns det något ytterligare moment som jag borde genomföra?
2. Vilken kem produkt är bäst lämplig att använda på ytorna? (var i kontakt med saneringsfirma som sa att dom använda Reno 12, vilket jag endast kan köpa på "osäkra sidor" som kräver förskottsbetalning).
3. Då dom har rökt under köksfläkten så har mycket nikotin satt sig i imkanalen som sedan går in i murstocken, imkanalen har vi demonterat, men går det att sanera kanalen i murstocken på något sätt? Vi har varit i kontakt med en sotare men fick inte något bra svar då personen vi pratade med inte hade någon erfarenhet av det.
Tacksam för alla svar!
Jag och min fru har precis köpt en klassisk funkis villa byggt 1938, om ca 160 kvm. De förra ägarna har rökt i huset i 40 år vilket såklart har lett till väldigt påtaglig tobakslukt. Vi är nästan klara med att riva ut alla ytskikt inkluderat kök, badrum etc. med andra ord är huset behov av en total renovering. För att eliminera all risk för att lukten ska komma tillbaka så har vi tänk att göra på följande sätt.
- Kema alla ytor
- Köra ozongenerator i hela huset
- Spärrmåla
Nu till min frågor:
1. Finns det något ytterligare moment som jag borde genomföra?
2. Vilken kem produkt är bäst lämplig att använda på ytorna? (var i kontakt med saneringsfirma som sa att dom använda Reno 12, vilket jag endast kan köpa på "osäkra sidor" som kräver förskottsbetalning).
3. Då dom har rökt under köksfläkten så har mycket nikotin satt sig i imkanalen som sedan går in i murstocken, imkanalen har vi demonterat, men går det att sanera kanalen i murstocken på något sätt? Vi har varit i kontakt med en sotare men fick inte något bra svar då personen vi pratade med inte hade någon erfarenhet av det.
Tacksam för alla svar!
Behövs verkligen det? Luften ska väl aldrig gå i riktningen "mot bostaden" och jag har svårt att tänka mig att röklukt från murstocken kommer att störa. Tänk en murstock som används vid vedeldning. Den är ju rejält sotig och illaluktande men inget som normalt stör i bostaden.RasmsOlsenFalk skrev:
Nej det är sant, man vill ju alltid vara på den säkra sidan, men det kanske inte kommer att behövas så som du beskriver det. Förhoppningsvis räcker det med att bara byta imkanalen då (och all köksinredning + ytskikt).Alfredo skrev:
Klicka här för att svara