Jag är nyinflyttad i ett hus som har en kamin som har tillluft via ventilationsrör från yttervägg. Röret är ca 1,5 meter. Häromdagen tänkte jag rengöra det (det har kommit lukt från den delen av rummet) och när jag drog ut röret (det var fäst med gammal söndrig silvertejp) så vällde det ut musbajs från röret och från väggen (musbajs blandat med mjölig glasfiber, muskadaver och skal från nån nöt/frö). När jag dammsög i hålet i väggen så fortsatte det välla ut musbajs, kanske sammanlagt 70 liter. Jag fick till slut stänga till hålet i väggen för det bara fortsatte rasa ned musbajs inuti väggen när jag dammsög. Nu är det en stor hålighet i väggen och med all säkerhet finns det ännu mer musbajs där.
Jag tänker att man bör öppna upp väggen, sanera bort allt musbajs, och sätta in ny isolering, och även stänga till där mössen kan ha tagit sig in (och sätta ut fällor och sånt också). Jag har varken tid eller ork att göra detta själv, och har ringt till två bygg/snickerifirmor som inte vill ta på sig jobbet. Ringde även en saneringsfirma men de sa att de inte kan lösa det heller. Försäkringsbolaget kommer inte hjälpa på nåt sätt har dom sagt, förutom att skicka ut musfällor. Vi har doldafelförsäkring, men det känns inte som att det kommer hjälpa heller. Eller borde man anmäla till doldafelförsäkringen?
Har ni tips på vilken typ av företag som gör sånt här? Och om ni har andra tips får ni gärna dela med er.

Du behöver ju inte vara så dramatisk, det är klart du hittar någon som vill göra jobbet. Du får ju tänka på hur du formulerar dig till snickarna, "sanera musbajs" låter inte lika trevligt som "isolera vägg". Tänk på att det troligen ser ut så i alla dina väggar, det är ett stort jobb.

Och nej, det är inget dolt fel, möss i väggarna får man väl räkna med.

Mvh,
En som gör samma jobb själv. Usch!

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Det är sant, jag var väldigt dramatisk och överdrev nog till och med när jag ringde, jag ska formulera mig på ett annat sätt nästa gång jag ringer.

C
Säker på att det inte är fladdermöss?
De lämnar efter sig enorma mängder exkrementer. Det sägs att man bör vara lite försiktig då de kan bära på sjukdomar som kan drabba oss...

• Gilla
Bre234
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säker på att det inte är fladdermöss?
De lämnar efter sig enorma mängder exkrementer. Det sägs att man bör vara lite försiktig då de kan bära på sjukdomar som kan drabba oss...
Läste att fladdermusbajs lätt smulas sönder, ska testa imorn. Där de (troligtvis) tagit sig in är i marknivå, känns spontant som att fladdermöss söker sig till högre bon? med tanke på att det var mycket fröskal och muskadaver så tror jag ändå på möss dock. Men ska ändå undersöka!

C
Ah, näe, nötter och marknivå är inte deras grej...

• Gilla
Bre234
  • Laddar…
Så länge de inte sugit blodet ur mössen tror jag inte på flygande möss heller, som oftast är ju den döde offret men här tror jag nog på den skyldige.

• Gilla
Bre234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.