Köpt hus för någon månad sen, märkte av en läcka i källaren häromdagen så fick ut en rörmockare. Han fixade det plus bytte ut vad som såg ut som gamla järnrör som användes från den gamla brunnen till kopparrör istället. Ny brunn borrades 2018.

När vi startade pumpen igen och spolade vatten verkade allt okej, och jag hade bra tryck i vattnet som jag inte haft innan. Men bara en kort stund efter blev det noll tryck i vattnet. Skruvade av filtrer på kranen och de var helt fullt med vad som såg ut att vara grus eller bitar av rost. Tänkte de kanske var rost från de gamla rören som lossnade av att han plockade bort rören.

Men nu har jag spolat och spolat och det fortsätter komma grus/rostbitar i filtret. Se bild, detta ansamlades av att bara spola i 30-60 sekunder. Vad tror ni det är, är de rost eller får jag upp massa skit ifrån brunnen?

Om det är grus/järn/mangan får jag väl göra en vattenanalys, men om det är rost från rörbytet hur gör jag då bäst för att rensa ut de, bara spola i flera timmar?

• Vattenfilter från kran med grus- eller rostpartiklar efter spolning, hålls i handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dräneringsbrunn med små partiklar, troligen rost eller grus, samlade efter en kort tids spolning i en diskho.
    Skapa konto
När pumpen kickar igång och trycket blir högre är det när de kommer som mest har jag märkt nu. Än en gång, efter 30 sekunder spolande.

• Bilden visar ett diskho med en metallbrunn och några små svarta partiklar spridda på ytan runt brunnen.
    Skapa konto
  • Hand som håller en vattenkrans filter täckt med partiklar i närbild.
    Skapa konto
  • Filtret från en pump som innehåller rostpartiklar.
    Skapa konto
Krilleman
Om du vill spola vatten efter åtgärd så gör du ju givetvis inte det via en blandare med filter.

Använd då hellre en vattenutkastare om sådan finnes!

Vattenanalys från egen brunn ligger ju på säljaren, begärde du inte det innan tillträde för att säkerställa god vattenkvalitet i ditt köp av fastighet?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om du vill spola vatten efter åtgärd så gör du ju givetvis inte det via en blandare med filter.

Använd då hellre en vattenutkastare om sådan finnes!
Ja jag har gjort de, lät de spolas för fullt i 30-40 minuter men fortfarande blir detta i kranen. Så vad är nästa steg? Bara fortsätta spola?

• Finger täckt med små, mörka partiklar, förmodligen sediment från en kran, mot en suddig bakgrund av ett handfat.
    Skapa konto
Krilleman
G Gesseman skrev:
Ja jag har gjort de, lät de spolas för fullt i 30-40 minuter men fortfarande blir detta i kranen. Så vad är nästa steg? Bara fortsätta spola?
Hade du inte detta problemet innan röris var på plats så skulle jag fortsätta spola via vattenutkastaren.

INTE via duschblandare eller köksblandare.

Vattenanalys från egen brunn ligger ju på säljaren, begärde du inte det innan tillträde för att säkerställa god vattenkvalitet i ditt köp av fastighet?
Nej någon vattenanalys är ej gjord, det klargjorde säljaren i frågelistan, men inte heller att han haft några problem med vattnet. Valde att lita på de, lätt att vara efterklok antar jag.

Hade du inte detta problemet innan röris var på plats så skulle jag fortsätta spola via vattenutkastaren.

INTE via duschblandare eller köksblandare.
Vet ej om det fanns någon grad av problemet innan då jag inte skruvat av något filter innan, men kan ju bara tänka mig det hade märkts ganska snabbt med tanke på mängden som samlas på så kort tid. Jag fortsätter spola! :)

Krilleman
G Gesseman skrev:
Nej någon vattenanalys är ej gjord, det klargjorde säljaren i frågelistan, men inte heller att han haft några problem med vattnet. Valde att lita på de, lätt att vara efterklok antar jag.
Utan verifierat kontrollorgan beträffande vattenkvalitén så har man inget att luta sig tillbaka på tråkigt nog.

Dock så är det inte dyrt heller (vi pratar ett par tusenlappar), beträffande just inköpspriset på en hel fastighet...

Tänkvärt för spekulanter som ska skaffa sig ny bostad med egen brunn.
Finns det inte med via säljaren (suspekt redan där), begär en egen vattenanalys innan påskrift.

Dåligt tappvatten kan kosta stora summor om man "litar" på säljaren.

Spola mer via VUK och se vad som händer!

1790:- här på första träffen via google:
https://www.bravavattenrening.se/nyheter/vattenanalys-vad-kostar-det/

Utan verifierat kontrollorgan beträffande vattenkvalitén så har man inget att luta sig tillbaka på tråkigt nog.

Dock så är det inte dyrt heller, beträffande inköpspriset på en fastighet...

Tänkvärt för spekulanter som ska skaffa sig ny bostad med egen brunn.
Finns det inte med via säljaren (suspekt redan där), begär en egen vattenanalys innan påskrift.

Dåligt tappvatten kan kosta stora summor om man "litar" på säljaren.

Spola mer via VUK och se vad som händer!
Det var en otroligt snabb affär och till ett bra pris, så får väl se de som att det får räknas in i priset. Annars är de som du säger absolut värt att tänka på! Will do, tack för råden :)

Krilleman
G Gesseman skrev:
et var en otroligt snabb affär och till ett bra pris, så får väl se de som att det får räknas in i priset. Annars är de som du säger absolut värt att tänka på! Will do, tack för råden
Fick du ett bra pris för fastigheten, så är det ju du som står som ansvarig beträffande köpeskillingen. (Förhoppningsvis till din fördel, med en antaglig friskrivningsklausul)

En del av risktagandet med andra ord. 👍

Då är det bara "suck it up" och köra vidare.

Fick du ett bra pris för fastigheten, så är det ju du som står som ansvarig beträffande köpeskillingen.

En del av risktagandet med andra ord. 👍

Då är det bara "suck it up" och köra vidare.
Yes är helt med på de, frågeställningen nu är mer HUR kör jag vidare :p

Krilleman
G Gesseman skrev:
Yes är helt med på de, frågeställningen nu är mer HUR kör jag vidare :p
Spola mer, men inte via blandare med filter/backventil.

Alltså vattenutkastare för att uppnå fullflöde utan hinder.
Och nu snackar vi inte dygn, det ska räcka med timmar...

Har ni hydrofor?
För tömmer ni den för fort kan det bli påföljden partiklar...

Spola mer, men inte via blandare med filter/backventil.

Alltså vattenutkastare för att uppnå fullflöde utan hinder.
Och nu snackar vi inte dygn, det ska räcka med timmar...
Yes ska köra ett par timmar så får vi se :) tackar

Har ni hydrofor?
För tömmer ni den för fort kan det bli påföljden partiklar...
Yes en aquasystem hydrofor/hydropress (vet ej skillnaden :p ) de var typ inget luft i den alls enligt rörmockaren då mätaren var paj och den har visat fel hela tiden, därav trycket varit dåligt innan. Kan de vara orsaken? Nått specielt jag bör göra i de fallet, eller samma där bara spola?

Jag tycker det liknar rostiga järnbitar. Men har du ingen liten magnet, så du kan bekräfta den saken. Om det är rostiga bitar, så kommer det ge sig. Är det däremot sand, så kan det ju bara komma från ett ställe, och då kommer det ju inte ge sig i första taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.