Byggahus.se

Samtal från Afrika varje nått, nån annan drabbad ??

1. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 121 inlägg

Isakare

Medlem
    De 2 senaste veckorna ringer min jobbtelefon (Alltel, Telias nät) strax efter kl 12 på kvällen. Samtalen kommer från Afrika, och det ringer bara 1 signal.
    Det märkliga är att alla 13 samtal hitils kommer från olika länder.
    Börjar bli jobbigt då den ringer precis när man somnat. Behöver ha ljudet på då vi ibland får akuta jobb.

Är nån mer drabbad av detta ??

2. major_tom
    Renoverare · Blekinge · 621 inlägg

major_tom

Renoverare
    jepp har hänt mig tidigare i perioder, men nu var det ett tag sen. har kollat upp det och det är en typ av scam. modellen är att när man märker att man har missat samtal (eftersom det ju bara gick en signal så hinner man ju inte svara), så ska man ringa tillbaka (utan att kolla att samtalet kom från utlandet, heh), och då går det igång en slags "betaltjänst" som drar en jäkla massa pengar.

vet inte vad du har för telefon, men på en iphone kan man när man ställt in "stör ej" ändå låta viktiga samtal komma fram genom att man typ stjärnmarkerar de numrena innan. kan vara nåt att kolla på. jag har alltid stör ej schemalagt mellan 23 och 07, men behöver inte vara rädd för att missa några viktiga samtal.

• Laddar…
  3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 951 inlägg

yonna

Medlem
    Jag har också fått ett par afrikasamtal den senaste veckan med bara en signal. Eftersom jag blockerar numret märker jag att de kommer från olika nummer. Det gäller att inte ringa upp igen.

4. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 013 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Man kan även använda en ringsignal som har fade in. Alltså att första 2 sekunderna exempelvis är väldigt tyst och sen stiger det snabbt.

Jag brukar ha en sån signal och ha mobilen i fickan så OM man glömmer att stänga av ljudet på möte så känner man vibrationen och möjligen hör den som sitter närmst men man hinner snabbt trycka på volymknappen och tysta telefonen innan det börjar låta på full volym.

En sån kan ju också göra att man inte hinner vakna förrän scammaren lagt på!

5. B
    Medlem · Stockholms län · 19 130 inlägg

BirgitS

Medlem
    Har också fått en del sådana samtal nyligen men bara från +213, Algeriet, och aldrig nattetid.

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 509 inlägg

harry73

bra på allt
    Får regelbundet scam samtal från Afrika, men stänger alltid av telefonen på natten, så vet inte om de också ringer på natten

7. Rickard.ag
    Medlem · 2 342 inlägg
    Måste du kunna ta mot samtal från alla telefonnummer på natten? Har du turen att du bara behöver ta mot från sånna nummer du vet i förväg kan i stort sätt alla telefoner ha vitlistor i stör ej funktionen.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 416 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Då och då kommer det en uppringning från t.ex. Algeriet, Sierra Leone, Kap Verde,
    men även Equador och Bosnien-Herçegovina.
    Men bara någon gång i veckan, alltid nattetid och aldrig mer än en signal.

Det är väl en spamrobot som lämnats igång när ägaren är ute och röker vattenpipa.
    Och vad jag förstår kan man simulera ett annat nummer än det verkliga, som uppringaren har.

• Laddar…
  9. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 792 inlägg

MultiMan

Realist
    Händer hela tiden. Tanken är antagligen att man ska motringa så de tjänar duktigt med pengar på extra avgifter.

10. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 978 inlägg

anders07

Medlem
    Ja, kommer från Algeriet men det brukar vara från samma två-tre nummer under en och samma period. Man kan ju blocka numret (jag blockar dem alltid på min telefon direkt) och då kommer inte samtalen fram längre...

+213782043231
    +213774804427
    +213568636040
    +21691175550
    +21697378812
    +21691490520
    +21698916427

Dessa kan du ju börja med att lägga in i listan på "blocked numbers" så kanske det träffar någon... :)

11. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 121 inlägg

Isakare

Medlem
    Jag har inget av de nummer du räknar upp, så det finns troligtvis väldigt många.

För att svara på frågorna ovan, känner jag inte till alla som ev kan ringa om jobb, så det är omöjligt att stjärnmärka.

Jag skulle vilja ha timer för ljudlös, typ att ljudet går på vid 5 tiden, det är ofta då vissa kunder börjar jobba, och kan ringa. Har en Samsung S8.

12. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Jag, och många andra på jobbet, får några samtal i veckan från Algeriet. Dock aldrig nattetid utan snarare mitt på dagen.
    Vet att några svarat utan bättre vetande och varje gång har det varit folk som påstått sig söka jobb.

Den funktionen finns inlagd som standard på Androidtelefoner. Om du inte hittar det kan jag försöka grotta lite mer senare när jag har tid.
    Kör själv det nämligen, ljud- och vibrationslöst mellan 22 och 04:30. Både på jobbtelefon S7a och privat S8a.

13. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 401 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag har fått samtal enligt samma procedur från nummer som börjar på +265, tror det var Malawi när jag kollade. Svarar inte, ringer inte upp. :sick::thumbdown:

14. Rickard.ag
    Medlem · 2 342 inlägg
  15. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 978 inlägg

anders07

Medlem
    Detta ska tydligen fungerar på Samsung, lägg till blocked number som: +213*********
    Obs! Antalet stjärnor måste matcha numret så lägg till fler om du inte vet hur många nummer det är, t.ex

+213*******
    +213********
    +213*********

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.